اثربخشی معنادرمانی گروهی بر سلامت معنوی و عزت نفس دانشجویان دختر دارای معلولیت جسمی حرکتی شهر تهران در سال 98-99
محورهای موضوعی : روان شناسیصدیقه چاوشی 1 , مهدی محمودی 2 , روح الله کریمی خویگانی 3
1 - دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
2 - دانشگاه پیام نور
3 - دانشگاه علوم انتظامی امین
کلید واژه: عزت نفس, معنادرمانی, سلامت معنوی, معلولیت جسمی-حرکتی,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی معنادرمانی گروهی بر سلامت معنوی و عزت نفس دانشجویان دختر دارای معلولیت جسمی حرکتی شهر تهران در سال 98-99 بود. روش مطالعه حاضر شبه آزمایشی بر اساس طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود، جامعه آماری مطالعه حاضر را کلیه دانشجویان دختر دارای معولیت جسمی حرکتی شهر تهران در سال 99-98 تشکیل می دهند که تعداد 40 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب و در گروه های 20 نفری آزمایش و کنترل گماشته شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه های عزت نفس رجبی (1386) و سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1982) پاسخ دادند. یافته های حاصل از آزمون کواریانس نشان داد که معنادرمانی گروهی بر افزایش عزت نفس و سلامت معنوی موثر بود و مقادیر f در سطح 01/0 معنی دار بودند، نتایج در حالت کلی نشان داد که استفاده از معنادرمانی می تواند بر افزایش سلامت معنوی و عزت نفس دانشجویان دارای معلولیت جسمی و حرکتی موثر باشد.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of group logo therapy on spiritual health and self-esteem of female students with physical disabilities in Tehran in 2020-2021. The method of the present study was quasi-experimental based on a pre-test post-test design with a control group. The statistical population of the present study consists of all female students with physical disabilities in Tehran in 2020-21 that 40 of them were selected as a sample and assigned to experimental and control groups of 20 people. Participants answered the questionnaires of spiritual health (1982) and Rajabi self-esteem (2007). Findings from covariance test showed that group meaning therapy was effective in increasing self-esteem and spiritual health and f values were significant at the level of 0.01. The results in general showed that the use of meaning therapy can be effective in increasing the spiritual health and mental health of students with physical and motor disabilities.
_||_