نقش اضطراب سلامت، انگیزش درونی و احساس تعلق به مدرسه در پیشبینی سازگاری تحصیلی و اجتماعی در نوجوانان پسر شهر زنجان
محورهای موضوعی : روان شناسیمجید الماسی 1 , محمدرضا نوروزی همایون 2 , سپیده فغانی 3 , داریوش امینی 4
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه زنجان،ایران
2 - کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد، واحد علوم پزشکی، تهران، ایران
4 - استادیار دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مقصودی، همدان، ایران
کلید واژه: سازگاری اجتماعی, انگیزش درونی, اضطراب سلامت, احساس تعلق به مدرسه, سازگاری تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب سلامت، انگیزش درونی و احساس تعلق به مدرسه با سازگاری تحصیلی و اجتماعی در نوجوانان پسر شهر زنجان بود.روش: روش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان با دامنه سنی ۱۵_ ۱۸ سال بود که در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ مشغول به تحصیل بودند تشکیل داد و از بین آنها ۲۶۰ نفر از طریق نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به پرسشنامههای احساس تعلق به مدرسه بری بت و همکاران (۲۰۰۴)، سازگاری دانشآموز سینها و سینگ (۱۹۹۳)، انگیزش درونی مک ایولی و همکاران (۱۹۹۱) و اضطراب سلامت سالکوسکیس و همکاران (۲۰۰۲) پاسخ دادند.یافتهها: یافتهها نشان داد اضطراب سلامت (۴۰۱=r)، انگیزش درونی (۴۶۵-=r)و احساس تعلق به مدرسه (۶۹۰-=r) با سازگاری تحصیلی رابطه معنادار دارند و همچنین اضطراب سلامت (۴۰۵=r) ، انگیزش درونی (۳۰۶-=r) و احساس تعلق به مدرسه (۳۵۸-=r) با سازگاری اجتماعی رابطه معنادار دارند. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد متغیرهای پیشبین به ترتیب ۵۳ و ۲۴ درصد توانایی پیشبینی سازگاری تحصیلی و سازگاری اجتماعی را دارد.نتیجهگیری: نتایج یافتهها نشان داد اضطراب سلامت، انگیزش درونی و احساس تعلق به مدرسه توانایی پیشبینی سازگاری تحصیلی و اجتماعی را دارند؛ بنابراین به نظر میرسد میتوان با استفاده از کاهش اضطراب سلامت و افزایش انگیزش درونی و احساس تعلق به مدرسه به افزایش سازگاری تحصیلی و اجتماعی نوجوانان کمک کرد.
Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between health anxiety, intrinsic motivation and sense of belonging to school with academic and social adjustment in adolescent boys in Zanjan.Method: The method of this research was descriptive and correlational. The The statistical population of this study consisted of all high school students in Zanjan with an age range of 15_18 years who were studying in the academic year1400-1399 and among them 260 people were selected as a statistical sample through available sampling and They answered the questionnaires of feeling belonging to school Barry Bett et al.(2004), Sinha and Singh student adjustment(1993), internal motivation McIwley et al,(1991) And Health Anxiety Salkowski et al.'s(2002).Results: The results showed that health anxiety(r=401), intrinsic motivation(r=-465) and sense of belonging to school(r=-690) were significantly associated with academic adjustment. Also, health anxiety(r=405), intrinsic motivation(r=-306) and sense of belonging to school(r=-358) have a significant relationship with social adjustment. The results of multiple regression also showed that predictor variables have the ability to predict respectively 53% and 24% of academic and social adjustment.Conclusion: The results showed that health anxiety, intrinsic motivation and sense of belonging to school have the ability to predict academic and social adjustment. Therefore, it seems that by reducing health anxiety and increasing intrinsic motivation and sense of belonging to school can help increase the academic and social adjustment of adolescents.
_||_