مقایسۀ تنظیم هیجانی و خودکارآمدی در کودکان کار و عادی
محورهای موضوعی : روان شناسیسیمین کرمانیان 1 , مهدیه صالحی 2 , علیرضا ملازااده 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
3 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
کلید واژه: خودکارآمدی, تنظیم هیجان, کودک کار, کودک عادی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین تفاوت بین تنظیم هیجانی و خودکارآمدی در کودکان کار و عادی انجام شد. پژوهش توصیفی و از نوع علی و مقایسهای بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی کودکان کار با دامنۀ سنی 18-12 سال شهر تهران-منطقه 16 واقع درمحله شوش در سال 99-1398 بود. با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 100 کودک (50 کودک کار و 50 کودک عادی) انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003) و پرسشنامۀ خودکارآمدی کودک (موریس، 2002) بود. دادهها با کمک روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و واریانس یکراهه تحلیل شد. نرمافزار آماری برای تحلیل دادهها SPSS نسخۀ 26 بود. سطح معناداری 05/0 درنظر گرفته شد. نتایج نشان داد که کودکان کار در مقایسه با کودکان عادی در تنظیم هیجان و ابعاد آن (بازداری هیجانی و ارزیابی مجدد شناختی) نمرۀ پایینتری داشتهاند و تفاوت بین دو گروه معنادار بوده است (05/0>P). همچنین، نتایج نشان داد که کودکان کار در مقایسه با کودکان عادی در خودکارآمدی و ابعاد آن (تحصیلی، اجتماعی و عاطفی) نمرۀ پایینتری داشتهاند (05/0>P).
The purpose of this study is to determine the amount of emotional regulation and self-efficacy between labor and normal children. The research method was descriptive and post event. The statistical population included the total number of labor children aged 12 -18 years in Tehran – Shousha region in 2019. Using available sampling method, 100 children (50 labor and 50 normal children) were selected. The research tools included the emotion regulation questionnaire (Gross and John, 2003) and the self-efficacy questionnaire for children (Murris, 2002). The acquired data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and one – way variance. For data analysis, the statistical software of SPSS version 26 was utilized. The significance level was estimated as 0.05. The results demonstrate that the working children had lower scores than normal children in regulating emotion with its various dimensions (emotional inhibition and cognitive reassessment) and had lower scores in self – efficacy with its various dimensions (educational, social and emotional) and the difference between the two groups was significant. (P< 0.05).
اشکانی، فرح و حیدری، حسن. (1393). تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر بهزیستی روانشناختی و سبکهای اسـنادی دانـشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری مقطع دبستان. مجله علمی-پژوهشی ناتوانیهای یادگیری، 4(1):6-22.
انصاری مقدم، شیرین.، پورشریفی، حمید.، صیرفی، محمدرضا و ولیزاده، مجید. (1398). نقش میانجیگر تنظـیم هیجـان در رابطۀ بین خودکارآمدی، پریشانی روانشناختی و کاهش وزن. فصلنامه روانسنجی، 8(29):160-143.
بیرامی، منصور.، هاشمی، تورج و عاشوری، مجتبـی. ( 1396). اثربخشـی آمـوزش تنظـیم هیجـان بـر سـازگاری اجتمـاعی و حساسیت بین فردی دانشآموزان مقطع متوسطه. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشهای روانشناسی اجتمـاعی،7(27): 1-14.
پاسیار، سولماز.، موسوی، سیدولی و رضایی، سجاد (1397 ). پیشبینی تابآوری کودکان کار براسـاس راهبردهـای تنظـیم هیجان و سبک دلبستگی. مجله سلامت روانی کودک،5 (4): 1-12.
جلالی، ریحانه (1389 ). مقایسه تنظیم هیجان، رشـد اجتمـاعی و سـبک دلبسـتگی در کودکـان کـار و عـادی. پایـان نامـه کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه تربیت مدرس.
حسینیان، سیمین.، نادری نوبندگانی، زهرا و مؤمنی جاوید، مهرآور (1393). مقایسۀ وضعیت تنظیم شناختی هیجان در دانـشآموزان خانوادههای طلاق و عادی شهر شیراز. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی. 8(25): 15-1.
حاتمیان، پیمان و سپهری نژاد، مریم (1397). پیشبینی فرسودگی تحصیلی بر اساس دشـواری تنظـیم هیجـان و حمایـت اجتماعی در دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علـوم پزشـکی، 11(1): 59-65.
دلاور، علی (1397 ). روش تحقیق در علوم تربیتی و روانشناسی. تهران: رشد.
دامغانیان، نسیم و جهان، فائزه (1398). مقایسۀ طرح وارههای ناسازگار اولیه، تنظیم هیجان و هوش هیجانی در کودکان کار و عادی. اولین کنفرانس بینالمللـی پـژوهشهـای نـوین در روانشناسـی، مشـاوره و علـوم رفتـاری. دانشـگاه آزاداسلامی، واحد سمنان.
سیف، علی اکبر (1398 .(روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.
سجادی نائینی، حنیفه و کیامنش، علیرضا. (1394 ). مقایسه ابعاد خودکارآمدی و اضطراب در دختران نوجوان کـار و دختـران عادی. فصلنامه زنان و خانواده. 9(30):80-106.
شهرکی، مهدی و قادری، سیمین. (1391). بررسی تصمیم به اشتغال و تحصیل کودکان کار در ایران. فصلنامه اقتصاد مقداری، 9(4): 67-89.
شیشهگران، مریم و حاجی دهآبادی، محمدعلی (1397). بررسی بزه دیده شناختی کودکان کـار. فصـلنامه علمـی-حقـوقی قانون یار.2(8):477-506.
مرادی، اکرم.، سجادی، حمیرا.، محققی، حسین.، وامقی، مروئه.، حسینی، سعید و امینی، غلامرضا (1396). بررسـی سـلامت اجتماعی کودکان کار مراجعهکننده به مراکز مردم نهاد حمایت از حقوق کودکان تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان،14(11): 975-988.
وامقی، مروئه.، روشنفکر، پیام.، دژمان، معصومه.، رفیعی، حسن و فروزان، آمنه (1394). بررسـی ترکیبـی و ارزیـابی سـریع وضعیت کودکان خیابانی و ویژگیهای کار آنها در شهر تهران. فصلنامه بررسی مسائل اجتماعی ایران. 6(2): 416-391
Ansary Moghadam, S.H., Poursharifi, H., Seyrfi, M.R, ValiZadeh, M. (2019). The mediation role of emotion regulation in the relationship between weight-related lifestyle self-efficacy, psychological distress and weight loss. Journal of Psychometry. 8(29):143-160. (In Persian)
Cole, P.M. and Jacobs, A, E. (2018). From children's expressive control to emotion regulation: Looking back, looking ahead. Eur J Dev Psychol. 15(6):658-677.
Cherry, S.J. and Flora BH. (2017). Radiography Faculty Engaged in Online Education: Perceptions of Effectiveness, Satisfaction, and Technological Self-efficacy. Radiol Technol. 88(3):249-262.
France, N. and Kanda, A. (2018). Commentary on the Organisation of Occupational Health and Safety in Southern Africa, the International Labour Organization and Policies in General. Ann Glob Health. 84(3):500-503.
Goldhagen, J., Clarke, A., Dixon, P., Guerreiro, A.L., Lansdown, G. and Vaghri, Z. (2020). Thirtieth anniversary of the UN Convention on the Rights of the Child: advancing a child rights-based approach to child health and well-being. BMJ Paediatr Open. 4(1): e000589.
Hoffman, L., Wisniewski, H., Hays, R., Henson, P., Vaidyam, A., Hendel, V. and et al. (2020). Digital Opportunities for Outcomes in Recovery Services (DOORS): A Pragmatic Hands-On Group Approach Toward Increasing Digital Health and Smartphone Competencies, Autonomy, Relatedness, and Alliance for Those With Serious Mental Illness. J Psychiatr Pract. 26(2):80-88.
Johnson, A.E, Perry, N.B, Hostinar, C.E and Gunnar MR. (2019). Cognitive-affective strategies and cortisol stress reactivity in children and adolescents: Normative development and effects of early life stress. Dev Psychobiol. 61(7):999-1013.
Klassen, R. M. and Klassen JRL. (2018). Self-efficacy beliefs of medical students: a critical review. Perspect Med Educ. 7(2):76-82.
Kraaij, V. & Garnefski, N. (2019). The Behavioral Emotion Regulation Questionnaire: Development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Personality and Individual Differences, 137, 56-61.
Perry, N.B., Donzella, B., Parenteau, A.M., Desjardins, C. and Gunnar, M,R. (2019). Emotion Regulation and Cortisol Reactivity during a Social Evaluative Stressor: A Study of Post-institutionalized Youth. Dev Psychobiol. 61(4):557–572.
Rodriguez, R.I. (2020). Effect of 90-Min Bikram Yoga on Basic Psychological Needs Among Practitioners in the Southwestern United States. Int J Yoga. 13(1):73-75.
Ramos, A.T. (2018). Child Labor in Global Tobacco Production. Health Hum Rights. 20(2):235-248.
Ting, V. and Weiss JA. (2017). Emotion Regulation and Parent Co-Regulation in Children with Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev Disord. 47(3):680-689.
Vameghi, M., Roshanfekr, P., Dejman, M., Rafie, H. and Forouzan, A. (2014). An Assessment of Street Children and Their Working Characteristics in Tehran. Iranian Journal of Social Problems. 6(2):391-416. (In Persian)
Yohn, S.E., Galbraith, J., Calipari, E.S. and Conn, P.J. (2019). Shared Behavioral and Neurocircuitry Disruptions in Drug Addiction, Obesity and Binge Eating Disorder: Focus on Group I mGluRs in the Mesolimbic Dopamine Pathway. ACS Chem Neurosci. 10(5):2125–2143.
_||_
Ansary Moghadam, S.H., Poursharifi, H., Seyrfi, M.R, ValiZadeh, M. (2019). The mediation role of emotion regulation in the relationship between weight-related lifestyle self-efficacy, psychological distress and weight loss. Journal of Psychometry. 8(29):143-160. (In Persian)
Cole, P.M. and Jacobs, A, E. (2018). From children's expressive control to emotion regulation: Looking back, looking ahead. Eur J Dev Psychol. 15(6):658-677.
Cherry, S.J. and Flora BH. (2017). Radiography Faculty Engaged in Online Education: Perceptions of Effectiveness, Satisfaction, and Technological Self-efficacy. Radiol Technol. 88(3):249-262.
France, N. and Kanda, A. (2018). Commentary on the Organisation of Occupational Health and Safety in Southern Africa, the International Labour Organization and Policies in General. Ann Glob Health. 84(3):500-503.
Goldhagen, J., Clarke, A., Dixon, P., Guerreiro, A.L., Lansdown, G. and Vaghri, Z. (2020). Thirtieth anniversary of the UN Convention on the Rights of the Child: advancing a child rights-based approach to child health and well-being. BMJ Paediatr Open. 4(1): e000589.
Hoffman, L., Wisniewski, H., Hays, R., Henson, P., Vaidyam, A., Hendel, V. and et al. (2020). Digital Opportunities for Outcomes in Recovery Services (DOORS): A Pragmatic Hands-On Group Approach Toward Increasing Digital Health and Smartphone Competencies, Autonomy, Relatedness, and Alliance for Those With Serious Mental Illness. J Psychiatr Pract. 26(2):80-88.
Johnson, A.E, Perry, N.B, Hostinar, C.E and Gunnar MR. (2019). Cognitive-affective strategies and cortisol stress reactivity in children and adolescents: Normative development and effects of early life stress. Dev Psychobiol. 61(7):999-1013.
Klassen, R. M. and Klassen JRL. (2018). Self-efficacy beliefs of medical students: a critical review. Perspect Med Educ. 7(2):76-82.
Kraaij, V. & Garnefski, N. (2019). The Behavioral Emotion Regulation Questionnaire: Development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Personality and Individual Differences, 137, 56-61.
Perry, N.B., Donzella, B., Parenteau, A.M., Desjardins, C. and Gunnar, M,R. (2019). Emotion Regulation and Cortisol Reactivity during a Social Evaluative Stressor: A Study of Post-institutionalized Youth. Dev Psychobiol. 61(4):557–572.
Rodriguez, R.I. (2020). Effect of 90-Min Bikram Yoga on Basic Psychological Needs Among Practitioners in the Southwestern United States. Int J Yoga. 13(1):73-75.
Ramos, A.T. (2018). Child Labor in Global Tobacco Production. Health Hum Rights. 20(2):235-248.
Ting, V. and Weiss JA. (2017). Emotion Regulation and Parent Co-Regulation in Children with Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev Disord. 47(3):680-689.
Vameghi, M., Roshanfekr, P., Dejman, M., Rafie, H. and Forouzan, A. (2014). An Assessment of Street Children and Their Working Characteristics in Tehran. Iranian Journal of Social Problems. 6(2):391-416. (In Persian)
Yohn, S.E., Galbraith, J., Calipari, E.S. and Conn, P.J. (2019). Shared Behavioral and Neurocircuitry Disruptions in Drug Addiction, Obesity and Binge Eating Disorder: Focus on Group I mGluRs in the Mesolimbic Dopamine Pathway. ACS Chem Neurosci. 10(5):2125–2143.