نقش تجـربه با واسطـه (رسانـه ای) در شنـاخت دانشجویـان معمـاری معاصر ایـران
محورهای موضوعی : معماری
1 - هیأت علمی معماری واحد مرکز دانشگاه آزاد اسلامی تهران
کلید واژه: رسانه, تجربه با واسطه, Direct Experience, Medium, Mediated Experience, تجربة مستقیم, تکنولوژیهای انتقال, نظامهای نمادین, ویژگیهای ذاتی, Technologies Communication, Symbol Systems, Inherent attributes (characteristics),
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف شناخت تجربه باواسطه و تأثیر آن بر دانشجویان معماری معاصر ایران، به بررسی ویژگی رسانه ها و مطالعه موردی دانشجویان دو دانشگاه تهران و آزاد اسلامی تهران در سال 85-86 پرداخته است. به دلیل حضور قدرتمند رسانه ها در زندگی معاصر که مفهوم زمان و مکان را دگرگون ساخته است، افراد در زمینه های گوناگون به دلیل سرعت، سهولت، هزینه کم دسترسی و جذابیت، بخش عمده ای از دانش و تجربه خود را از طریق این واسطه ها در مقیاسی جهانی کسب می کنند. در عرصة معماری ایران نیز ما با وجود رسانه ها با دیدگاهی جهانی مواجه شده ایم که تفاوت های بنیادی و جبری زیادی با گذشته دارد. به طور کل این تحقیق در جستجوی شناخت نقش رسانه در شناخت دانشجویان از معماری بوده است که بر اساس آن بخش عمده از این شناخت (هر دو دانشگاه) از طریق رسانه ها کسب شده ولی به دلیل عدم احاطه کامل به روند یک اثر و مبانی فلسفی و مسایل اجتماعی- فر هنگی بستر آن، در مواردی سطحی و انسجام نیافته است. در صورتی که رسانه ها با توان عظیم خود می توانند نقش عمده ای در سیستم آموزش دانشگاهی ایران داشته باشند.
This article aims to undestanding of Mediated Experience and effect of that on the contemporary architecture students of Iran according to a case study on students of Tehran university and Azad university ( in Tehran) in 2006-2007. With the strong presence of media in contemporary life that change the meaning of time and space, people in different fields, because of fast speed, ubiquities, low cost and attraction, obtain major part of their knowledge and experience from medias in scale of the world . Also in Iranian architecture field,with medias, we are faced to a global view which has challenges in itself about tradition and modernity. Generaly this research seeks to know the role of media in learning of architecture students ,that can be seen : major part of the architectural knowledge of student ( in both university) obtain from the media. this knowledge is not deep enough due to lack of enough knowledge to the process of creation, philosophical bases and related cultural and social issues .but medias with high capacity can have a big role in the academic system of Iran.
- اولسون، دیوید (1376)، "رسانه ها و نمادها"، صورتهای بیان، ارتباط و آموزش"، ترجمه محبوبه مهاجر، تهران : سروش
2- اینگلیس، فرد (1377)، "نظریه رسانه ها"، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
3- براون، استوارت و دایان کالینسون و رابرت ویلکینسون (1382)، " صد فیلسوف قرن بیستم" ترجمه عبدالرضا سالار بهزادی، تهران: ققنوس
4- تامپسون، جان بروکشایر(1379)، "رسانه ها و نوگرایی: نظریه اجتماعی درباره رسانه ها"، ترجمه علی ایثاری کسمایی، تهران: موسسه ایران
5- جهانبگلو، رامین (1384)، "بین گذشته و آینده"، تهران: نی
6- دی.ویمر، راجر و جوزف آر. دومینیک (1384)، "تحقیق در رسانه های جمعی"، ترجمه کاووس سید امامی، تهران: سروش
7- شایگان، داریوش و رامین جهانبگلو (1376)، "زیر آسمانهای جهان"، ترجمه نازی عظیما، چاپ سوم، تهران: فرزان
8- فانی، کامران (1379) ؛ « چاپ و نشر کتاب در ایران»،" ایران و مدرنیته"، تهران:گفتار
9- گیدنز، آنتونی (1383)، "تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید" ترجمه ناصر موفقیان، چاپ سوم، تهران: نی
10- لوترنژه، سیلور و ژان بودریار (1384)، "فوکو را فراموش کن، بودریار را فراموش کن" ترجمه پیام یزدانجو، چاپ سوم، تهران: مرکز
11- محسنیان راد، مهدی (1384)، " ارتباط شناسی (ارتباطات انسانی میان فردی،گروهی و جمعی)"،چاپ ششم، تهران: سروش
12- نوربرگ شولتز، کریستیان (1382)، "گزینه ای از معماری: معنا و مکان"، ترجمه ویدا نوروز برازجانی، تهران: جان و جهان
13- وارد، گلن (1383)، "پست مدرنیسم"، ترجمه قادر فخر نجبری و ابوذر کرمی، تهران: ماهی
14- Mcluhan, Marshall (1964), "understanding media : the extensions of man", New Yourk:penguin
15- Taylor, Lisa. Willis, Andre (1999)," Media Studies: texts, institutions and audiences", Great Britain: Blackwell
16 - http://www.Harold Lasswell at All Experts.htm-2006
17-http://www.George Gerbner bios.htm-2006
18-http://www.globalisation of culture .htm-2006
19-Http://www. Mobius Baudrillard Simulation vs- Reality. Htm-2006
20-http: // www. Mcluhan foresees Globa Village. Htm- 2006
_||_