بررسی تاریخی نقش فرقه ها و مذاهب فقهی در پیدایش مدارس
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهی
1 - استادیار گروه تاریخ
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
کلید واژه: مدارس, فرق اسلامی, مذاهب, علما, رقابتهای مذهبی,
چکیده مقاله :
آموزش اسلامی با آموختن قرآن آغاز شد پس بدیهی است که آموزش و پرورش اسلامی ارتباط محکمی با مسائل دینی داشته است. پیدایش فرق و مذاهب پس از رحلت رسول خدا (ص) رقابت های مذهبی، سیاسی و اجتماعی را در پی داشت. این مقاله بر آن است تا با استفاده از روش تحقیق تاریخی به چگونگی تأثیرگذاری رقابت های مذهبی و پیدایش فرق و مذاهب و تلاش ارباب مذاهب برای گسترش نفوذ سیاسی اجتماعی در پیدایش مدارس به تبیین موضوع بپردازد. بررسی منابع و مآخذ نشان می دهد، رقابت های مذهبی و سیاسی فرق و مذاهب در پیدایش نخستین مدارس مؤثر بوده است. علما گاه در مقام دفاع اعتقادی و گاه برای افزایش نفوذ همه جانبه با وقف یا صرف اموال شخصی خود یا مؤمنان و یا بهره گرفتن از قدرت سیاسی و پشتیبانی مالی حکومتگران به تأسیس مدارس پرداخته اند.
Islamic education began learning the learning of Koran. So it is obvious that there must be a strong connection between Islamic education and religious issues. Emergence of different religions and the demise of Mohammad Rasoul-allah (PBUH), followed the religious, political and social rivalries using historical methodology. This study is intended to clarify the influence of religious rivalries emergence of different faiths and the efforts of religious celergymen to develop social-political influence in emergence of schools. Study of the sources and refrences shows that religions political and social rivalries have been effective in emergence of the first schools. Celergymen, sometimes, in the form of ideological defense, and sometimes for developing a large-scale hnfluence, spending their properties or mulem's or using political force as well as financial of statemen have established schools.