ارزیابی رضایت مندی بازدیدکنندگان از کیفیت تسهیلات تفرجی به روش تجزیه و تحلیل چند معیاره رضایت
محورهای موضوعی : آب و محیط زیستسمانه سرحدی نسب 1 , علیرضا میکائیلی تبریزی 2 , سید حامد میرکریمی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشکده شیلات و محیطزیست*(مسئول مکاتبات)
2 - دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشکده شیلات و محیطزیست.
3 - استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشکده شیلات و محیطزیست.
کلید واژه: رضایت, بازدیدکنندگان, کیفیت, تجهیزات تفرجگاهی, ارزیابی چند معیاره,
چکیده مقاله :
با گسترش مناطق شهری و رشد شهر نشینی اشتیاق به سیر و سیاحت افزون شده است، به طوری که مشتاقان این امر با عنوان گردشگر در نقاط مختلف کره زمین امر گذراندن اوقات فراغت را تکامل بخشیده اند. امروزه گردشگری در مناطق مختلف از رونق زیادی برخوردار است. در واقع با افزایش میزان اوقات فراغت مردم بر تعداد مسافرت ها و رشد گردشگری افزوده شده است. در این میان رشد روزافزون گردشگری و رقابتی شدن این موضوع، لزوم توسعه و ارتقای کمی و کیفی تاسیسات و تجهیزات تفرجگاهی مورد نیاز گردشگران را انکار ناپذیر نموده است. هدف هر توسعه ای مبتنی بر رضایت مدیریت و استفاده کنندگان است. به منظور بهبود روش های مدیریت، ثبت نظرات، ترجیحات و رضایت مردم از چنین مناطقی مهم است. ارزیابی نظرات گردشگران راهی سریع و ارزان برای بخش هایی از خدمات هستند که کیفیت آن ها نیاز به بهبود دارد. این پژوهش نشان می دهد که چگونه روش تجزیه و تحلیل چند معیاره رضایت در بررسی رضایت بازدیدکنندگان / گردشگران قابل استفاده است. علاوه بر این نشان می دهد که چگونه رویکرد تجزیه و تحلیل شکاف در زمینه مدیریت تسهیلات تفرجی مفید خواهد بود.
Urbanization developm and urban growth, are the reason of increasing desire to travel and explore, as result the tourists around the globe are trying to develop the leisure. Now day tourism is boom in various regions. Actually the reason of travel and tourism growth is increase in number of leisure. In associate to tourism growth and competitiveness it, we need to develop and enhance the quality and quantity of recreational facilities and equipment. The goal of any development is related to the satisfaction of the managers and the users. In order to improvement of current management methods, one of the important steps is to record the views, preferences and satisfaction of people visiting such areas. The best way to survey is evaluate tourists in associate service quality that they must needs improvement. This way is easy and inexpensive. This paper shows how to multicriteria satisfaction analysis to determine visitors / tourists’ satisfaction is effective. Moreover shows how to gap analysis approach in the context recreational facilities management is useful.
- میکائیلی، ع و مهرمند، ش.1386. نقش مشارکتهای مردمی و فرهنگ سازی در فرایند برنامه ریزی و طراحی تفرجی – فراغتی در راستای توسعه پایدار مدیریت شهری. دانشگاه تهران.
- میکائیلی، ع. 1379. برنامه ریزی توریستی بر اساس اصول اکولوژیکی. پژوهشهای جغرافیایی. شماره 39.ص 21- 28.
- ستوده، پ، 1391. اکوتوریسم، وب سایت بهداشت محیط زیست.
http://modiriyatzisti.mihanblog.com/extrapage/ecotoirst > < تاریخ دسترسی19/7/1391.