اولویتبندی ریسکهای ساخت سکوهای نفتی با استفاده از روش تصمیمگیری TOPSIS فازی: مطالعه موردی، سکوی نفتی P4
محورهای موضوعی : تحلیل ریسک زیست محیطیآرمین میانجی 1 , فرهاد خام چین مقدم 2 * , سید ناصر باشی ازغدی 3
1 - دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - استادیار گروه عمران، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران (مسئول مکاتبات)
3 - استادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، موسسه آموزش عالی خاوران، مشهد، ایران.
کلید واژه: فازی, مدیریت ریسک, تصمیمگیری چند معیاره, TOPSIS, سکوی نفتی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: پروژه های سازه های دریایی، به ویژه ساخت سکوهای نفتی، بدلیل وجود عواملی همچون گستردگی منابع و عدم قطعیت های فراوان ، با ریسک ها و مخاطرات متعددی در مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری مواجه هستند. شناسایی و ارزیابی این ریسک ها به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در فرآیند مدیریت ریسک، نقش بسیار مهمی در برنامه ریزی بهتر این پروژه ها توسط مدیران خواهد داشت. روش بررسی: در این پژوهش جهت مدیریت ریسک پروژه سکوهای نفتی، ابتدا تمامی ریسک های محتمل در حوزه های مهندسی، اجرایی، محیط زیست و پدافند غیر عامل به صورت کتابخانه ای شناسایی و از بین آن ها تعداد 26 ریسک طبق نظر کارشناسان به عنوان ریسک های مهم و موثر بر پروژه مورد مطالعه شناسایی گردید. در نهایت، جهت ارزیابی و اولویت بندی ریسک ها، از مدلهای تصمیمگیری چند معیاره در محیط ریاضیات فازی استفاده شد. یافتهها: در همین راستا، به دنبال تنظیم پرسشنامه، جهت آزمون فرضیه های تحقیق و با تکیه بر نظرات کارشناسان، ریسک های شناسایی شده با استفاده از مدل TOPSIS در محیط فازی رتبهبندی گردید. بحث و نتیجهگیری: بررسی رتبههای حاصل، نشان می دهد که گزینه طراحی نادرست به علت نقص در مطالعات ژئوتکنیک در حوزه مهندسی، گزینه توقف عملیات اجرایی ناشی از عدم تامین مصالح و تجهیزات لازم به علت تحریم در حوزه اجرایی، گزینه آتش سوزی و انفجار در حوزه پدافند غیرعامل و گزینه آلودگی آب دریا در حوزه محیط زیست به عنوان مهمترین ریسک های اثرگذار در هر یک از چهار حوزه بر پروژه مورد مطالعه به شمار می روند.
Background and Objective: Marine Structures projects, especially the construction of oil platforms, are faced with numerous risks in different stages of design, construction and exploitation, due to factors such as the extent of resources and Uncertainties. Identification and assessment of these risks as one of the most important measures in the risk management process, will have a significant role in better planning of these projects by managers. Method: In this study, in order to manage the risk of oil platforms project, first, all possible risks in the fields of engineering, executive, environment and passive defense were identified in a library form, and among them, according to experts’ opinions, 26 risks Were identified as important and effective risks on the project. Finally, to assess and prioritize the risks, multi-criteria decision-making models were used in the fuzzy mathematics environment. Findings: In this regard, after setting the questionnaire to test the hypotheses of the research, relying on experts’ opinions, identified risks were ranked by TOPSIS model in fuzzy environment. Discussion and Conclusions: Survey of the resulting rankings shows that the option of incorrect design due to defect in geotechnical studies in the field of engineering, the option of stopping executive operations due to lack of supply of providing necessary materials and equipment due to the sanctions in the Executive field, the option of arson and explosion in the field of passive defense and the option of sea water pollution in the field of environment as the most important risks affecting in each of the four areas of the project are studied.