خلق ارزش ویژه برند به وسیله ارزیابی راهبردهای بازاریابی شبکههای اجتماعی
محورهای موضوعی : بازاریابیفریبا رحمتی 1 , پیمان ولی پور 2
1 - دانشکده مهندسی نساجی و پوشاک، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
2 - دانشکده مهندسی نساجی و پوشاک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
کلید واژه: شرکت نساجی بروجرد, بازاریابی شبکههای اجتماعی, ارزش ویژه برند, تعهد برند,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق، بررسی اثر راهبردهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بر خلق ارزش ویژه برند شرکت نساجی بروجرد است. از عوامل مهم برای تقویت و خلق ارزش ویژه برند، راهبردهای بازاریابی هستند. بازاریابی شبکههای اجتماعی یک توانایی ذاتی برای پیشبینی تغییرات در تقاضاهای مشتریان توصیف شده است. صنعت پوشاک نیز با وجود مزیتهای فراوان، مانند؛ ارزش افزوده بسیار بالا؛ اشتغالزایی بالا؛ پایین بودن هزینه ایجاد اشتغال و ارزآوری بالا، از جمله صنایعی است که میتواند با تقویت جایگاه آن از طریق خلق ارزش ویژه برند و استفاده از شیوههای نوین بازارایابی و کسب مزیت رقابتی، به توسعه پایدار و پویای اقتصاد کشور کمک نماید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی – پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان شرکت نساجی بروجرد که به تعداد 150 نفر (مرد و زن) میباشند که به روش در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه استاندارد 23 سؤالی ارزش ویژه برند آکر (1990) استفاده شد، که پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 916/0 تأیید گردید. جهت تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی دادههای جمعآوری شده از نرمافزارهای SPSS 22 وSmart PLS 3 استفاده شد. نتایج کلی پژوهش نشان داد که راهبردهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بر آگاهی برند، تصویر برند، تبلیغات برند و تعهد برند تأثیر مثبت معنادار قوی دارد و بر خلق ارزش ویژه برند مؤثر است.
One of the important factors for strengthening and creating brand equity are marketing strategies. Social network marketing has been described as an inherent ability to predict changes in customer demands. The clothing industry also has many advantages, such as; very high added value; high employment; The low cost of creating employment and high foreign exchange are among the industries that can help the sustainable and dynamic development of the country's economy by strengthening its position by creating brand equity and using new marketing methods and gaining a competitive advantage. The purpose of this research is to investigate the effect of social media marketing strategies on the creation of brand equity of Borujerd Textile Company. This research in terms of method; A description of the type of correlation and in terms of purpose; It is considered practical. The statistical population of this research includes all customers of Borujerd Textile Company. 150 people were selected from among the customers of Borujerd textile company, Sari branch, by simple random sampling method. In order to collect data, a standard questionnaire of 23 questions of Brand Aker (1990) was used, and the reliability of this questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha coefficient, 0.916. SPSS v.22 and Smart PLS 4 software were used for descriptive and inferential analysis of the collected data. The overall results of the research showed that social media marketing strategies have a significant positive effect on brand awareness, brand associations, brand loyalty and perceived quality, and are effective in creating brand equity.