ارائه الگوی بازاریابی دوستدار محیط زیست در حوزه انرژی
محورهای موضوعی : بازاریابی
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشجوی دکتری، واحد امارات متحده عربی، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، دبی.
کلید واژه: اعتماد مشتری, بازاریابی دوستدار محیط زیست, توسعه پایدار, رضایت مشتری ,
چکیده مقاله :
با افزایش نگرانیهای زیست محیطی مربوط به فعالیت شرکتهای تجاری، امروزه بازاریابی دوستدار محیط زیست بعنوان یک پارادایم نوین در عرصه بازاریابی ظهور یافته است. این مطالعه با هدف ارزیابی ارائه الگوی بازاریابی دوستدار محیط زیست در حوزه انرژی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف ذیل مطالعات کاربردی-توسعهای قرار داشته و از لحاظ ماهیت و شکل اجراء به صورت کیفی انجام شده و از لحاظ زمانی به شکل مقطعی انجام شده است. جهتگردآوری دادهها در فاز کیفی از پرسشنامه نیمه ساختاریافته و در فاز کمی از پرسشنامه ISM (پرسشنامه خبره) استفاده شده است. تحلیل دادهها در فاز کیفی با روش تحلیل مضمون و نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی با روش مدلسازی ساختاری تفسیری و نرم افزار میکمک انجام شده است. با بررسی و دستهبندی کدهای توصیفی حاصل از متون مصاحبه، 66 مقوله فرعی شناسایی نموده و در قالب یازده مضمون اصلی شامل عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل زیست محیطی، عوامل استراتژیک، عوامل اخلاق کسب و کار، عوامل افشای پایداری، مدیریت منابع انسانی سبز، مدیریت سبز زنجیره تامین، عوامل خلق ارزش پایدار، جلب اعتماد مشتریان و عوامل روانی دستهبندی شده است. نتایج تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد که جلب اعتماد مشتریان به عنوان متغیر سطح اول محسوب میشود. متغیر مدیریت سبز زنجیره تامین در سطح دوم قرار دارد. متغیرهای ملاحظات اقتصادی، ملاحظات زیست محیطی و ملاحظات اجتماعی در سطح سوم قرار دارند. متغیرهای افشاء پایداری و خلق ارزش پایدار در سطح چهارم هستند. متغیر عوامل استراتژیک در سطح پنجم قرار دارد. متغیرهای مدیریت سبز منابع انسانی و عوامل روانی نیز در سطح ششم هستند. در نهایت متغیر جهتگیری زیست محیطی سازمان در سطح هفتم قرار دارد.
With the increase of environmental concerns related to the activities of commercial companies, today environmentally friendly marketing has emerged as a new paradigm in the field of marketing. This study was conducted with the aim of evaluating the presentation of an environmentally friendly marketing model in the field of energy. In terms of the purpose, this research is an applied-developmental study, and in terms of the nature and form of implementation, it is a qualitative research. In order to collect data in the qualitative phase, a semi-structured questionnaire was used and in the quantitative phase, an ISM questionnaire (expert questionnaire) was used. Data analysis was done in the qualitative phase with thematic analysis method and MAXQDA software, and in the quantitative part with the interpretive structural modeling method and Mic-Mac software. By examining and categorizing the descriptive codes obtained from the interviews, 66 subcategories were identified and in the form of eleven main themes including: economic factors, social factors, environmental factors, strategic factors, business ethics factors, sustainability disclosure factors, and human resource management. Green supply chain management, sustainable value creation factors, customer trust and psychological factors are categorized. The results of the interpretative structural modeling technique showed that, therefore, customer trust is considered as the first level variable. The green supply chain management variable is on the second level. The variables of economic considerations, environmental considerations and social considerations are in the third level. Variables of sustainable disclosure and sustainable value creation are the fourth level. The variable of strategic factors is at the fifth level. The variables of green human resources management and psychological factors are also the sixth level. Finally, the organization's environmental orientation variable is at the seventh level.
|