اثر گرایش بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی بر عملکرد صادراتی در کسبوکارهای صنعت سنگ ایران
محورهای موضوعی : بازاریابیبهزاد لاله زاری مصلی 1 , هادی ثنائی پور 2 , محمودرضا چراغعلی 3 , محمد شریف شریف زاده 4
1 - گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی آزادشهر، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
4 - گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.
کلید واژه: گرایش بازاریابی, بازاریابی کارآفرینانه, کارآفرینی بین المللی, عملکرد صادراتی, صنعت سنگ ایران,
چکیده مقاله :
یکی از جنبههای مهم فعالیت کسبوکارهای کارآفرینانه، فعالیت در حوزههای صادراتی است. صادرات، یک استراتژی اساسی برای رشد و بقای شرکتها است و به عنوان یک فرصت استراتژیکی مهم برای بنگاهها محسوب میشود. در این شرایط، گرایش کارآفرینانه بینالمللی میتواند مسیر توسعه فعالیتهای کسبوکارهای کارآفرینانه را به سمت بازارهای خارجی سوق دهد. برنامههای بازاریابی، رکن اساسی شرکتهای صادراتگرا است، لذا هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بینالمللی بر عملکرد بازاریابی صادرات گرا در کسبوکارهای صنعت سنگ ایران است که به روش توصیفی – پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، 180 نفر از کارشناسان و کارآفرینان صنعت سنگ ایران بودند که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، 123 نفر انتخاب شدند. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شد و برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ گرایش بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی موریس و همکاران، 2002 و پرسشنامه ارزیابی عملکرد صادراتی زو و همکاران، 2009 استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که مولفه گرایش بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی، متغیرهای آن که شامل بیش فعال بودن، فرصت گرایی، مدیریت ریسک، نوآوری گرایی، توجه به مشتری، اهرم کردن منابع، و ایجاد ارزش میباشند، بر ارزیابی عملکرد صادراتی، متغیرهای عملکرد مالی، عملکرد راهبردی و رضایت از صادرات، تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین تمامی فرضیات این پژوهش تایید شدند. در این بین، متغیرهای بیش فعال بودن، ایجاد ارزش و فرصت گرایی، اثر قویتری در اندازهگیری عملکرد صادراتی دارند.
One of the important aspects of entrepreneurial business activity is activity in export fields. Export is a basic strategy for the growth and survival of companies and is considered as an important strategic opportunity for companies. In this situation, the international entrepreneurial trend can lead the development of entrepreneurial businesses to foreign markets. Marketing plans are the main pillar of export-oriented companies, therefore, the purpose of this research is to investigate the impact of international entrepreneurial orientation on export-oriented marketing performance in Iranian stone industry businesses, which was carried out using a descriptive-survey method. The statistical population of this research was 180 experts and entrepreneurs of Iran's stone industry, 123 of whom were selected using Cochran's sampling formula. Sampling was done by simple random method and to collect data, Morris et al., 2002 International Entrepreneurial Marketing Tendency Questionnaire and Zou et al., 2009 Export Performance Evaluation Questionnaire were used. The results indicate that the component of international entrepreneurial marketing tendency, its variables which include hyperactivity, opportunism, risk management, innovation, attention to the customer, leveraging resources, and creating value, have an effect on the evaluation of export performance, variables Financial performance, strategic performance and export satisfaction have a positive and significant effect. Also, all the assumptions of this research were confirmed. Meanwhile, the variables of hyperactivity, value creation and opportunism have a stronger effect in measuring export performance.