تاثیر استراتژی تمایز و رهبری هزینه بر رابطه مسئولیت اجتماعی با میزان و پایداری سود تقسیمی شرکت ها
محورهای موضوعی : بازاریابیمجید مرادی 1 , محمد کاظم سبزی 2
1 - دکتری حسابداری از دانشگاه مازندران- استادیار گروه حسابداری دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساوه
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی ناصر خسرو،ساوه،ایران
کلید واژه: استراتژی تمایز, استراتژی رهبری هزینه ها, مسئولیت اجتماعی, پایداری سود تقسیمی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر استراتژی تمایز و رهبری هزینه بر رابطه مسئولیت اجتماعی با میزان و پایداری سود تقسیمی شرکت ها ، صورت پذیرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر اجرا توصیفی پیمایشی از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1393 تا 1399 میباشد. جهت انجام این پژوهش منابع اطلاعاتی به دو دسته تقسیم میشوند؛ دسته اول مربوط به ادبیات پژوهش و پیشینه آن میشود که از منابع کتابخانهای، مجلات داخلی و خارجی و پایگاههای اطلاعاتی، مقالات و پایاننامهها استفاده میشود، دسته دوم منابع مربوط به جمعآوری دادههاست که به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و سامانه جامع اطلاعاتی آن و نرمافزار اطلاعات مالی رهاورد نوین تهیه و گردآوری میشود. برای انجام تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار EViews استفاده شود. یافته های این مطالعه نشان میدهند بین مسئولیت پذیری اجتماعی و میزان سود تقسیمی شرکت، رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. و همچنین یافته های پژوهش نشان داد استراتژی تمایز محصول باعث تقویت رابطۀ مستقیم بین مسئولیت پذیری اجتماعی و پایداری سود تقسیمی شرکت میشود.
The present research has been conducted to investigate the impact of cost leadership and differentiation strategy on the relationship between social responsibility and the amount and sustainability of corporate dividends. The research method is a post-event descriptive survey in terms of practical purpose. The statistical population of this research is all the companies of Tehran Stock Exchange during the years 2014 to 2020. In order to carry out this research, information sources are divided into two categories; The first category is related to the research literature and its background, which uses library resources, domestic and foreign magazines and databases, articles and theses, the second category is related to data collection, which is linked to the website of the Tehran Stock Exchange and its comprehensive information system. And the new financial information software is prepared and compiled. EViews software should be used for data analysis. The findings of this study show that there is a positive and significant relationship between social responsibility and the company's dividend rate. Also, the findings of the research showed that the product differentiation strategy strengthens the direct relationship between social responsibility and the sustainability of the company's dividend.