تاثیر ابعاد مدل بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد صنعت هتلداری ایران در پسا کرونا
محورهای موضوعی : بازاریابیعلی اصغر نگهداری 1 , حسین جنتی فر 2 , پیمان غفاری آشتیانی 3 , حسین شیرازی 4
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی ، واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت صنعتی ، واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی ، واحد اراک،دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت تکنولوژی ، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: بازاریابی کارآفرینانه , کرونا , صنعت هتلداری, ایران,
چکیده مقاله :
همه گیری کووید-19 بخشهای اقتصادی و خدماتی را از طریق اقدامات قرنطینه، مختل شدن زنجیرههای عرضه جهانی، ضعیفتر شدن تقاضای داخلی و خارجی برای کالاها و خدمات و کاهش توریسم بینالمللی تحت تأثیر قرار داده است. بازاریابی کارآفرینانه در بقاء ،عملکرد و موفقیت کسب و کار بسیار تعیین کننده و حیاتی اسـت. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر ابعاد مدل بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد صنعت هتلداری ایران در پسا کرونا انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مدیران صنعت هتلداری ایران به تعداد 1351 نفر می باشند. حجم نمونه با فرمول کوکران تعداد 299 نفر به دست امده است. نمونه آماری تحقیق با نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات ، پرسشنامه محقق ساخته است. روایی پرسشنامه بر اساس روایی سازه،تشخیصی و همگرا و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. مطالعه حاضر از نوع پیمایشی وکاربردی است. در این تحقیق برای آزمون فرضیات از روش معادلات ساختاری و نرم افزار pls استفاده شده است. بر اساس نتایج نهایی تحقیق ابعاد بازاریابی کارآفرینانه شامل ارزش آفرینی، مشتری مداری، نوآوری، ریسک پذیری، بهداشت و ایمنی، پیش قدم بودن و تکنولوژی بر عملکرد صنعت هتلداری ایران در پسا کرونا تاثیر تاثیرگذار بوده است.
The Covid-19 pandemic has affected economic and service sectors through quarantine measures, disruption of global supply chains, weaker domestic and foreign demand for goods and services, and reduced international tourism. Entrepreneurial marketing is very decisive and vital in the survival, performance and success of business. The current research was conducted with the aim of investigating the impact of entrepreneurial marketing model dimensions on the performance of Iran's hotel industry after Corona. The statistical population of the Iranian hotel industry managers is 1351 people. The sample size is 299 people using Cochran's formula. The statistical sample of the research was selected by simple random sampling. The tool for collecting information is a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was checked and confirmed based on construct, diagnostic and convergent validity and reliability of the questionnaire with Cronbach's alpha coefficient. The current study is a survey and applied type. In this research, structural equation method and pls software were used to test the hypotheses. Based on the final results of the research, the dimensions of entrepreneurial marketing including value creation, customer orientation, innovation, risk taking, health and safety, pioneering and technology have had an impact on the performance of Iran's hotel industry after Corona.