تاثیر تحول دیجیتال بر عملکرد بانکهای بورسی ایران
محورهای موضوعی : بازاریابی
علی کی لانی
1
,
افسانه اوضاعی
2
*
,
حسن کوهی
3
1 - گروه مدیریت امور بانکی، موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت امور بانکی، موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت امور بانکی، موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، تهران، ایران
کلید واژه: بانکداری دیجیتال, کارایی, بانک های بورسی, صنعت بانکداری,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف بررسی گرایش به بانکداری دیجیتال و آثار آن بر کارایی بانکها صورت گرفت، گرایش بانکها به ارائه خدمات بانکداری دیجیتال بر اساس تحولات فضای کسب و کار موجب گردید بانکها در این حوزه سرمایه گذاریهای زیادی را انجام دهند. در عین حال دلایل گرایش بانکها به این حوزه و انگیزه اصلی آنها نیز بسیار حائز اهمیت است. در مطالعه ادبیات این تحقیق روند تحول بانکداری از بانکداری سنتی تا بانکداری دیجیتال بررسی شد همچنین ضمن توجه به مفهوم نقدینگی، عوامل موثر بر عرضه و تقاضای نقدینگی و ارتباط بین خدمات بانکداری دیجیتال و میزان نقدینگی و سود آوری بانکها مورد مطالعه قرار گرفت . در محاسبه کارایی با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها در دو مرحله، قبل از لحاظ متغیرهای مربوط به خدمات بانکداری دیجیتال و بعد از لحاظ این متغیرها سنجش کارایی صورت گرفت. همچنین با استفاده از آمار و اطلاعات عملکردی 18 بانک بورسی ایران طی سال های 1398 لغایت 1401 دوره انتخاب شده جهت انجام این پژوهش، نحوه برخورد بانکها با مقوله بانکداری دیجیتال به عنوان یک مزیت راهبردی یا الزام راهبردی، مطالعه شد. بررسی کارایی بانکها و تغییرات آن با عنایت به خدمات بانکداری دیجیتال در یک بازه زمانی 4 ساله از نوآوری های ویژه این تحقیق و رویکردی است که در تحقیقات مشابه به انجام نرسیده است. نتایج نشان داد بانک هایی که به صورت فعالانه بر روی خدمات بانکداری دیجیتال سرمایه گذاری کرده اند از کارایی بالاتری برخوردار بوده و منابع بیشتری جذب کردهاند .
This research was carried out with the aim of investigating the tendency towards digital banking and its effects on the efficiency of banks. At the same time, the reasons for banks' orientation towards this field and their main motivation are also very important. In the study of the literature of this research, the evolution of banking from traditional banking to digital banking was investigated, while also paying attention to the concept of liquidity, the factors affecting the supply and demand of liquidity and the relationship between digital banking services and the amount of liquidity and profitability of banks were studied. In the calculation of efficiency using the method of data envelopment analysis in two stages, first in terms of variables related to digital banking services and then in terms of these variables, efficiency was measured. Also, using the statistics and performance information of 18 Iranian stock market banks during the years 1398 to 1401 selected to conduct this research, the way banks deal with the category of digital banking as a strategic advantage or strategic necessity was studied. Examining the efficiency of banks and its changes with regard to digital banking services in a 4-year period is one of the special innovations of this research and an approach that has not been done in similar research. The results showed that banks that actively invested in digital banking services had higher efficiency and attracted more resources.