واکاوی و تبیین نقش مدیریت دانش بر بهبود فروش محصولات دارویی با میانجی گری بازاریابی تجربی(مطالعه موردی: شرکت تولیددارو)
محورهای موضوعی : بازاریابیحسین خورشیدوند 1 , منصور ترکیان تبار 2 , فرزاد آسایش 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، واحد شهرقدس،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدشهرقدس، دانشگاه ازاد اسلامی، شهرقدس،ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد شهر قدس، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت, بازاریابی, دانش, فروش, تولیددارو,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش مدیریت دانش بر بهبود فروش محصولات دارویی یا میانجی گری بازاریابی تجربی در شرکت تولیددارو است.روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 400 نفر از کارکنان شرکت تولیددارو می باشد که بر اساس فرمول کوکران از این تعداد 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه ها از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای جمع آوری داده های کمی از سه پرسشنامه مدیریت دانش لاوسن، پرسشنامه عملکرد فروش رای و تانگ و پرسشنامه محقق ساخته بازاریابی تجربی استفاده شد. ضریب پایایی هر یک از پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 822/0، 987/0 و 938/0 محاسبه گرده است. در این تحقیق از روش های آمار استنباطی همچون آزمون کلموگرونوف- اسمیرینف برای سنجش نرمال بودن توزیع داده ها و آزمون رگرسیون خطی ساده جهت آزمون فرضیه ها در محیط نرم افزارهای آماری SPSS26 و نرم افزار آماری pls استفاده شده است. یافته ها نشان داد که از دیدگاه کارکنان شرکت تولیددارو مدیریت دانش بر بهبود فروش محصولات با میانجی گری بازاریابی تجربی موثر است.یافته ها همچنین نشان داد که هر یک از مولفه های مدیریت دانش(خلق دانش، جذب دانش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش و بکارگیری دانش) با نقش میانجی بازاریابی تجربی بر بهبود فروش محصولات شرکت موثر است.
The purpose of the current research is to explain the role of knowledge management on improving the sale of pharmaceutical products or mediating experiential marketing in a pharmaceutical company. The research method is descriptive-survey. The statistical population of the research includes 400 employees of the toliddaru Company, of which 196 were selected as a sample based on Cochran's formula. A simple random method was used to select the samples. To collect quantitative data, three Lawsen knowledge management questionnaires, Ray and Tang sales performance questionnaires, and experimental marketing researcher questionnaires were used. The reliability coefficient of each questionnaire based on Cronbach's alpha coefficient is 0.822, 0.987 and 0.938 respectively. In this research, inferential statistics methods such as the Kolmogronov-Smirinov test to measure the normality of the data distribution and the simple linear regression test to test the hypotheses were used in the environment of SPSS26 statistical software and pls statistical software. The findings showed that from the perspective of the employees of the toliddaru Company, knowledge management is effective in improving the sales of products through the mediation of experiential marketing. The findings also showed that each of the components of knowledge management (knowledge creation, knowledge absorption, knowledge organization, knowledge storage, dissemination of knowledge and application of knowledge) with the mediating role of experiential marketing is effective in improving the sales of the company's products.
_||_