تحلیل عوامل موثر در ایجاد شهرهای نوآور ( مطالعه موردی : شهر شیراز )
محورهای موضوعی : برنامه ریزی شهری
1 - عضو هیات علمی گروه جغرافیا، واحد لارستان، دانشگاه آزاد اسلامی، لارستان، ایران
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, کیفیت زندگی, شهر شیراز, مولفه های شهر نوآور,
چکیده مقاله :
شهرها همواره مکانی برای ابداع ، نوآوری هستند. در واقع شهر نوآور و خلاق محیط مساعدی برای تربیت نوآوری انسانی است که زمینه پرورش خلاقیت ساکنین را فراهم می آورد. پژوهش حاضر، در صدد بررسی عوامل موثر در ایجاد شهرهای نوآور می باشد . روش پژوهش ، توصیفی - تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد . اخذ داده ها و اطلاعات به دو صورت اسنادی و میدانی ( پرسشنامه ) در پنج شاخص ؛ طبقه خلاق ، سرمایه اجتماعی ، کیفیت زندگی ، زیرساخت های نوآور و چارچوب نهادی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل ساکنان شهر و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 384 نفر محاسبه و به صورت تصادفی ساده توزیع گردید پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی سنجیده شد ، در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل دادههااز نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شده است . با توجه به نتایج تحقیق مقدار آماره t بهدستآمده برای تاثیر مولفه طبقه خلاق بر ایجاد شهر نوآور برابر با ( 67 / 5 ) ، تاثیر مولفه سرمایه اجتماعی برابر با ( 37 / 4 ) ، تاثیر مولفه کیفیت زندگی برابر با ( ( 88 / 5 ) ، تاثیر مولفه زیرساخت های نوآور برابر با ( 34 / 2 ) و تاثیر مولفه چارچوب نهادی برابر با ( 98 / 4 ) می باشد که با توجه به ضرایب مسیر بدست آمده تاثیر مولفه های مورد نظر در ایجاد شهر نوآور در شهر شیراز مثبت و معنادار است .
Cities are always a place for innovation, innovation . In fact, the innovative and creative city is a favorable environment for training innovation and human which provides the ground for cultivating the creativity of its residents. The present study seeks to investigate the factors affecting the creation of innovative cities. The research method is descriptive-analytical and applied in terms of purpose. Obtaining data and information in both documentary and field forms (questionnaire) in five indicators; Creative class, social capital, quality of life, innovative infrastructure and institutional framework. The statistical population of the study included city dwellers and sample size was calculated by Cochran's formula of 384 people and distributed randomly. The reliability of the questionnaire was measured by Cronbach's alpha and calculating the combined reliability coefficient (). Research data were used by SPSS and AMOS software. According to the research results, the value of t-statistic obtained for the effect of the creative class component on creating an innovative city is equal to (5.67), the effect of social capital component on creating to (4.37), the effect of quality of life component on creating equal to (5.88), the effect of innovative infrastructure component on creating an innovative city equal to (2.34) and the effect of innovative framework component on creating is equal to (4.98) which according to the obtained coefficients of the obtained path, the effect of the desired components in creating an innovative city in Shiraz is positive and significant.