تبیین الگوی تحقق گردشگری خلاق در شهر اصفهان
محورهای موضوعی : گردشگری
مریم مصاحبی فرد
1
,
احمد خادم الحسینی
2
*
,
حمید صابری
3
,
رضا مختاری ملک آبادی
4
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
2 - دانشیار، گروه جغرافیا، مرکز تحقیقات گردشگری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
3 - استادیار، گروه جغرافیا،مرکز تحقیقات گردشگری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
4 - دانشیار، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.
کلید واژه: اصفهان, تبیین, الگو, گردشگری خلاق,
چکیده مقاله :
الگوها شبیهسازی واقعیتاند، مقایسهای که رویت پیچیدگیهای دنیای حقیقی را تسهیل میکند. هر الگوی تبیینی با شیوههای متفاوتی به زندگی انسان مینگرد، و هر یک از این الگوها فرضیههای خاص درباره ماهیت واقعیت پدیده را عرضه میکنند. از گردشگری خلاق نیز میتوان به عنوان ابزاری برای احیای گردشگری شهرها نام برد. چرا که شهرها به عنوان نظامهای فرهنگی در نظر گرفته میشوند که توسط میراثهای انسانی و طبیعی شکل میگیرند. هدف این پژوهش، تبیین الگوی تحقق گردشگری خلاق در شهر اصفهان میباشد. رویکرد حاکم، بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت ژرفانگر، مبتنی بر پرسشنامه و رویکرد آیندهپژوهی میباشد. جهت الگوسازی، ابتدا تمامی عوامل دخیل در آیندهی گردشگری خلاق شهر اصفهان از طریق مطالعه و بررسی پیشینهی پژوهش و سپس از طریق مصاحبه و بررسی اسناد و پرسشنامههای دلفی تهیه شده است. روش نمونهگیری گلولهی برفی و 35 پرسشنامه میان نخبگان حیطهی گردشگری و استادهای دانشگاهی به عنوان جامعهی آماری پژوهش توزیع گردید. بر این اساس، ابتدا شاخصها و 52 متغیر در 6 حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فناوری، زیست محیط و کالبدی شناسایی شده است. سپس جهت پردازش دادهها، از تحلیل اثرات متقابل ساختاری توسط نرم افزار میکمک استفاده گردیده است. عوامل کلیدی جهت ترسیم الگوی گردشگری خلاق، شناسایی و رتبهبندی شد و براین اساس جهت ترسیم الگوی مناسب جهت تحقق گردشگری خلاق شهر اصفهان تلاش گردید.
Patterns are simulations of reality, comparisons that make it easier to see the intricacies of the real world. Each explanatory paradigm looks at human life in different ways, and each of these paradigms offers specific hypotheses about the nature of the phenomenon's reality. Creative tourism can also be mentioned as a tool to revive urban tourism. Because cities are considered as cultural systems that are formed by human and natural heritage. The purpose of this study is to explain the pattern of creative tourism in Isfahan. The prevailing approach is based on the applied goal and based on the profound nature, based on the questionnaire and the futures research approach. In order to model, first all the factors involved in the future of creative tourism in Isfahan have been prepared by studying and reviewing the research background and then by interviewing and reviewing documents and Delphi questionnaires. Snowball sampling method and 35 questionnaires were distributed among tourism elites and university professors as the statistical population of the study. Based on this, first indicators and 52 variables in 6 areas of political, social, economic, technological, environmental and physical have been identified. Then, for data processing, structural interaction analysis by Mikomak software has been used. The key factors for drawing a creative tourism model were identified and ranked, and based on this, an attempt was made to draw a suitable model for the realization of creative tourism in Isfahan.