راهبردهای توسعه ژئوتوریسم مورد: غار نمکی قشم
محورهای موضوعی : گردشگریمحمد محبتی 1 , حسین روستا 2 , رضا ویسی 3 * , سجاد احمدی 4
1 - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد، رشت، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد اکوتوریسم، دانشگاه هرمزگان، ایران
3 - دانشجوی دکتری تخصصی جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمدرس دانشگاه
4 - دانشجوی دکتری تخصصی جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
کلید واژه: SWOT, راهبرد, ژئوتوریسم, غار نمکی قشم,
چکیده مقاله :
جزیره قشم را میتوان دروازهای برای ژئوتوریسم ایران دانست. بزرگترین جزیرهی خلیج فارس به واسطه دارا بودن پدیدههای زمینشناسی و زیستشناسی متنوع و بیهمتا، توان بالایی برای تبدیل شدن به یک قطب بزرگ اکوتوریسم و ژئوتوریسم در حوضهی خلیج فارس دارد. یکی از اشکال جزیره، کشف طولانی ترین غار نمکی جهان در گنبد نمکی نمکدان به طول 6580 متر میباشد که با وجود توانمندیهای بسیار زیاد در زمینه توسعهی ژئوتوریسم هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد. لذا این سوال مطرح میشود که پتانسیلها و محدودیتهای توسعه ژئوتوریسم این منطقه کدامند؟ و چه استراتژیهایی برای توسعه ژئوتوریسم نیاز است؟ این پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع تحلیلی، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مردم بومی، گردشگران و کارشناسان گردشگری جزیره قشم میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و تعیین استراتژیهای توسعه ژئوتوریسم منطقه از تکنیک SWOT استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان نشان میدهد که منطقه مورد مطالعه با 20 نقطه قوت و امتیاز وزنی 733/3 و 21 فرصت با امتیاز وزنی 960/3 در برابر 16 نقطه ضعف با امتیاز وزنی 768/3 و 14 تهدید با امتیاز وزنی 535/3 توانمندیهای بسیار بالایی برای توسعه ژئوتوریسم در خلیج فارس دارد ولی ضعفها و تهدیدهای داخلی مانع این امر شده است. لذا با سیاستهای مناسب و مدیریت واحد میتوان از نقاط قوت موجود برای توسعه ژئوتوریسم غار نمکی قشم استفاده کرد.
Qeshm Island in Iran can be said gate for Geotourism. The largest island in the Persian Gulf, due to its unique geological and Biodiversity Phenomenon, High potential for becoming a major hub for ecotourism and geotourism in the Persian Gulf basin. One of the forms is longest salt cave of world in Namakdan salt dome with length is 6580 meters. with its great potentials and capabilities in the field of Geotourism development, has not been able to reach its real status yet. Therefore, this question arises: what are the potentials and limitations of developing the region’s geotourism? And, what strategies are required for developing this kind of tourism and national and regional development resulted from it? The present study, considering this aim, is of applied kind and regarding the methodology is analytical, descriptive and survey study. The population of the present study is Qeshm island and the community sample is the experts of tourism in Qeshm and bandarabbas town. To analyze the data and identify the strategies of the region’s geotourism development the SWOT model was used. The findings show that the region under study with 20 advantages and the weight score3.733, 21 opportunities with the weight score 3.960 versus 16 advantages and the weight score 3.768 , 14 threats and the weight score 3/535 , has great capabilities for developing in the Persian golf , however, the existing weaknesses and threats hinder the realization of these potentials and capabilities
Yuksel, I., Dagdeviren, M., 2007: Using the analytic network process (ANP) in a SWOT analysis – A case study for a textile firm. Information Sciences 177 (2007) 3364–3382.
_||_