نقش مطالعات جغرافیای انسانی(عناصر محیط- رفتار) در بازشناسی الگوی آموزشی درس طراحی معماری 5(مسکونی)
محورهای موضوعی :
کالبدی
سمیه بیطرف
1
,
محسن کاملی
2
,
بهرام صالح صدق پور
3
1 - گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
2 - گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
3 - گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.
تاریخ دریافت : 1399/05/03
تاریخ پذیرش : 1400/01/01
تاریخ انتشار : 1400/01/01
کلید واژه:
الگوی آموزشی,
مولفه های ادراکی,
معماری مسکونی,
آموزش عالی,
چکیده مقاله :
رویکردهای نو در آموزش با توجه به توسعۀ کمی و کیفی آن از موضوعات اثرگذار در برنامهریزی آموزشی است که نقشی اثرگذار در تحول اجتماعی دارد. در این راستا هدف این مقاله بررسی، تحلیل و ارزیابی مولفههای رفتاری و محیطی اثرگذار در آموزش معماری مجموعههای مسکونی در درس کارگاه طراحی معماری 5 است. روش تحقیق ترکیبی (توصیفی- همبستگی) است. مدل شناختی پژوهش، با استفاده از نظریات صاحب نظران، مطالعات کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شد. در این مطالعه مولفه های نرم افزارها و برنامهریزیهای آموزشی، انسان افزارهای آموزشی شامل دانش، مهارتها، تجارب و خلاقیت، سخت افزار و مدیریت افزارهای آموزشی، روش فردی-گروهی، امکانات هندسی، امکانات فرهنگی، مؤلفههای مفهومی- انتزاعی، کالبدی- محیطی و ذهنی- رفتاری، مولفههای ادراکی و کیفیت محیطی شناسایی شدند. سپس به منظور پالایش و جمعبندی ادبیات پژوهش به تدوین پرسشنامه پرداخته شد. توزیع پرسشنامه میان جامعۀ آماری خبرگان طراحی معماری مسکونی انجام گرفت؛ و نتایج آماری بدست آمده مولفۀ ادراکی شامل خودآگاه و ناخودآگاه دارای بیشترین اثر و امکانات هندسی دارای کمترین تاثیر در این زمینه است. با توجه به مطالعات شناختی و نتایج آماری بدست آمده، مدل تحلیلی پژوهش منجر به ارائۀ الگوی فراگیر برای آموزش طراحی معماری مسکونی شد.
منابع و مأخذ:
- References
Esfandiari Bayat, Samira; Abbasi, Enayat and Sedighi, Hassan (2017), Perception of the classroom assessment environment and its role in the academic achievement of agricultural students; The mediating role of self-directed learning, research and planning in higher education, 23 (4), 27-44.
Bashlar, Gasten (2013), The Poetics of Space, (translated by Maryam Kamali and Mohammad Shirbacheh), Tehran, Roshangaran Publications and Women's Studies.
Baladi, Ehsan; Kaboli, Mohammad Hadi; Heidari, Ali Akbar (1398), The role of students' teaching methods on promoting their creativity (case study, students of understanding and expressing the environment in the field of architecture), Education Technology, 13, (3), 581-592
Panahi, Gholam Hassan and Ghaedi, Yahya and Zarghami, Saeed and Abdollahi, Mohammad (2017), Explaining Learning Philosophy with Emphasis on Winch Learning Theory, Research in Educational Systems, 36, 181-208
Delivery, Hube; Ghobadian, Vahid; Afhami, Reza (1397), The Relationship between Metacognitive Beliefs and the Scores of Undergraduate Architecture Design Courses: A Case Study of Architecture 5 Students, City Identity, 36, 12, 35-46.
Hosseini Largani Seyedeh Maryam. Designing an Innovative Curriculum Model in the Iranian Higher Education System: A Qualitative Study. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. ۱۳۹۸; 25 (3): 27-49
Khaki, Gholamreza (2016), Research Method with Dissertation Approach, Foujan Publishing, Fifth Edition.
Delavar, Ali (2016), Research Methods in Psychology and Educational Sciences, Tehran, Edited, Forty-sixth Edition.
Zare, Somayeh; Zeinlipour, Hussein; Zarei, Iqbal; Mohammadi, Mehdi (2017), Content design of sustainable education curriculum in the Iranian higher education system; A Qualitative Research, Environmental Education and Sustainable Development, 25-36.
Siegel, Daniel and Bryson, Tina (1397), The Complete Child-Brain, (translated by Mehrnaz Shahrarai), Asim Publications, first edition.
Sahraian, Maryam; Solhi, Mahnaz and Haghani, Hamid (2012), The effect of the Loom empowerment model on improving the life skills of third grade female students in Jahrom High School, Research and Health Gonabad Center for Social Development and Health Promotion, 2 (1), 91-100.
Faizi, Mohsen and Khak Zand, Mehdi; (2005), Design Thinking in the Process of Architectural Design, Bagh-e Nazar, 2, 4, 13-23.
Ghulam Ali, Hamza; Mokhberi, Naghmeh (2014), Effective characteristics of the physical environment of architecture education for the growth of potential talents of architecture, architecture and urban planning students of Armanshahr, 13, 81-91
Kiai Jamali, Mehdi, Fathi, Kourosh, Moosapour, Nemat, Khorasani, Abasalat (1397), A study of curriculum orientations in the period of centralism in the Iranian higher education system, management and planning in educational systems, 11 (1).
Lang, Jan (2011), The Creation of Architectural Theory (The Role of Behavioral Sciences in Environmental Design), (Translated by Alireza Einifar), University of Tehran Press, Tehran.
Malgrave, Francis (2016), The Brain of the Architect Neuroscience of Architectural Creativity, (translated by Karim Mardami and Sima Ebrahimi), Architectural Art Publishing.
Mojtaba Zadeh, Hossein; Haji Fath Ali, Mahsa and Habibi, Mandana (2016), The role of education-oriented city in participatory management, Geography (Regional Planning, 7, 1, 53-68.
Memarian, Gholam Hossein; Tughraljerdi, Majid and Kamalpour, Hesam (2010), The effect of religious culture on the formation of the house; Comparative comparison of houses in the Muslim, Zoroastrian and Jewish neighborhoods of Kerman, Iranian Cultural Research Quarterly, 3 (2), 1 - 25.
Mo'meni, Mansour; Activist Qayyumi, Ali (2017), Statistical Analysis Using SPSS, Author Publishing, Eleventh Edition, Tehran.
Mirriahi, Saeed (2010), Assessing Design Skills in Architecture Education, Sefeh, 49, 61-68.
Criticism, Reza; Bargh Jelveh, Shahindokht, Eslami, Kamelnia (2016), Architecture Education Model Based on Gibson Theory of Environmental Capability, City Identity, 10, 2, 75-84.
Naqdbishi, Reza (1397), Modeling Architecture Education with a Focus on Environment-Behavior Studies, Architectural and Environmental Research, 1 (1), 55-68.
Criticism, Reza; Najafpour, Hamed; Naqdbishi, Elham (1397), Evaluating the quality of architecture education from the perspective of teachers, Case study: Faculty of Art and Architecture, Roodehen Azad University, Identity City, 36, (12), 47-60.Barentt, R and Coate, K. (2005). Engaging the Curriculum in Higher Education Mc Graw. Hill International
Bitaraf, s and Naghdbishi, R (2015). The Qualitative Approach toward Education of Environmental Design, Science PG, 13.
Herlina, W (2011). The effectiveness inponesian English teachers training programs in improving confidence and motivation, Journal of Research in Social Sciences and Humanities, 4(8), 609-699.
Kaplan, s. (1973) Cognitive maps, human needs and the designed environment. In W. F. E. Preiser (Ed.) Environmental design research. Stroudsburg, PA: Dowden, Hutchinson and Ross, 275-283.