بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر بهبود توسعه خدمات گردشگری در شهر شیراز
محورهای موضوعی : جغرافیای شهریعلی اکبر ایزدی سعدی 1 , مسعود تقوایی 2 * , یعقوب پیوسته گر 3
1 - دانشجوی دکتری جفرافیای برنامه ریزی شهری ، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج ،ایران
2 - استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
3 - استادیار گروه معماری و شهرسازی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
کلید واژه: شیراز, گردشگری شهری, توسعه خدمات گردشگری, استراتژی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش یافتن راهبردهایی برای توسعه خدمات گردشگری در شهر شیراز میباشد که به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است. برای گردآوری دادهها از دو روش میدانی مبتنی بر پرسشنامه و کتابخانهای استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 4 گروه گردشگران (نمونه: بر اساس فرمول کوکران 372)، کارشناسان و متخصصان حرفه گردشگری (نمونه: شیوه سرشماری)، متولیان به شیوه سرشماری، مردم بومی شهر شیراز (نمونه: بر اساس فرمول کوکران 352) میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از روشهای آماری تحلیل عاملی استفاده شده است و همچنین در فاز دوم پژوهش جهت تدوین استراتژیهای توسعه شهر، از روش AHP و تکنیک SWOT استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد از سه گروه جوامع (گردشگران، کارشناسان، متولیان) دیدگاه اقتصادی را به عنوان تأثیرگذارترین عامل در توسعه خدمات گردشگری دانستند و فقط مردم بومی عامل اجتماعی – فرهنگی را به عنوان با اهمیتترین عامل در توسعه خدمات گردشگری برشمردند و عامل اقتصادی را به عنوان عامل دوم تأثیرگذار مدنظر قرار دادند. بدین ترتیب با توجه به تحلیل صورت گرفته از همه جوامع مورد بررسی، مشخص شد که عامل اقتصادی به عنوان تأثیرگذارترین عامل در توسعه خدمات گردشگری در شهر شیراز میباشد همچنین نتایج نشان داد که راهبردی تهاجمی مبتنی بر (رشد و توسعه) در جهت کم کردن نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی برای توسعه خدمات گردشگری در شهر شیراز اتخاذ شود.