تاثیر آگاهی شهروندان، جاذبه ها، امکانات بر توسعه شهری در مناطق خشک (مطالعه موردی شهر گناباد)
محورهای موضوعی : مقالات تحلیلی جغرافیایی و محيطيمجتبی ملک زاده نوقابی 1 * , مهدی زنگنه 2
1 - کارشناسی ارشد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران(نویسنده مسئول)
2 - استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
توسعه گردشگری در همه کشوره های دنیا هم از منظر اقتصادی و هم از منظرهای فرهنگی و سیاسی مورد توجه همه بوده است. با توجه به اهميت گردشگري هدف اصلي این پژوهش، بررسی قابلیت های گردشگری گناباد و ارائه راهکار های لازم برای توسعه رشد گردشگری با استفاده از ظرفیت های موجود می باشد. این پژوهش توصیفی تحلیلی می باشد که با هدف کاربردی دنبال می شود. اطلاعات جمع آوری شده بر اساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی است. گردشگری و شاخه های مختلف آن در جهان امروز نقش متنوعی در زمینه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و همچنین بخش اقتصادی بازی می کنند. هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر برخی از عوامل مانند آگاهی شهروندان، جاذبه های گردشگری، امکانات تفریحی، امکانات زیرساختی و توسعه شهری بر گردشگری در شهر گناباد می باشد. در این تحقیق قابلیت های گردشگری شهر گناباد مورد توجه قرار گرفته است. برای بررسی فرضیات مربوط، پرسش نامه ای طرح شده است. داده های حاصل با استفاده از آزمون تی استیودنت تک نمونه ای و مدل رگرسیون چندمتغیره، برای آزمودن فرضیه های طرح شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. براساس نتایج بدست آمده آگاهی ساکنان شهر گناباد درباره قابلیت های شهر گناباد، وجود جاذبه های گردشگری در این شهر، وجود زیرساختها، امکانات تفریحی و اقامتی و پذیرش اجتماعی ساکنین، به طور معنی داری مورد تایید قرار می گیرند. براساس نتایج حاصل از مدل رگرسیون چندمتغیره، امکانات تفریحی و اقامتی، امکانات و زیرساخت ها، جاذبه های گردشگری و پذیرش اجتماعی ساکنین همگی تاثیر معنی داری بر توسعه شهری گناباد دارند و به ترتیب بیشترین تاثیر بر توسعه این شهر را دارند. از الفای کرونباخ برای تحلیل پایایی و روایی استفاده شده است. نتایج نشان دهنده تاثیر معنی دار عوامل یاد شده بر توسعه گردشگری می باشند.
1)افتخاری، عبدالرضا و مهدی پور طاهری (1390) ، اولویت بندی ظرفیت های گردشگری مناطق روستایی شهرستان نیر.
2) ابراهیم زاده، عیسی و شمس الله کاظمی زاده و محمد اسکندري ثانی( 1390) برنامه ریزي استراتژیک توسعة توریسم، با تأکید بر توریسم ،(مطالعه موردی شهر یزد) ، پژوهشهاي جغرافیاي انسانی، 76: 145-115
3) ابراهیم زاده، عیسی و عبدالله آقاسی زاده، (1388) ، تحلیل عوامل موثر بر گسترش گردشگري در ناحیه چابهار با استفاده از مدل راهبردی SWOT ، مطالعات و تحقیق های شهری منطقه ای(1) ، 208-107
4) بازاریابی گردشگری / لس لومسدن ؛ ترجمه محمدابراهیم گوهریان، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1380.
5) حیدری چیانه، رحیم(1387)، مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
دوستی ، فرشته و محمد حسن زال و مهدی رمضان زاده لسبویی. (1398) ، سنجش ظرفیت های گردشگری خلاق در کلان شهر تبریز.
)دانشپور، معصوم،(1386)، نقش گردشگری در توسعه پایدار روستایی، مجله علوم جغرافیایی، شماره 1، صفحه 85
7) دهخدا، علی اکبر،(1369) لغت نامه، ج19، دانشگاه تهران
8) رضواني،علي اصغر، ( 1374 )،جغرافيا و صنعت گردشگري تهران: انتشارات دانشگاه پيام نور.
9) درازقی، علیرضا . (1398 ) ، مطالعه ظرفیت های گردشگری میراث فرهنگی و طبیعی در نوار ساحلی مکران استان هرمزگان.
10) سازمان میراث فرهنگی شهرستان گناباد(1395)
11) سازمان میراث فرهنگی کشور(1395)
12) علیپور، عباس و سید مصطفی هاشمی و ابراهیم خلیفه و ابوالفضل .مرادي(1396) نقش گردشگري در توسعه پایدار اجتماعی مناطق کویري و بیابانی،موردپژوهی: استان کرمان.فصلنامه برنامه ریزي منطقه اي.28-50-39
13) فرمانداری شهرستان گناباد(1395)
14) كاظمي مهدي(1387)، فرهنگ زیربنای جهانگردی پایدار در ایران،مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان،ویژه نامه اقصاد و مدیریت ص183.
15)میرصفدری ، شراره سادات .ویعقوب محمدی فر (1395 ) ، ظرفیتهای گردشگری استان همدان و راهبردها.
مدهوشي مهرداد و نادر ناصرپور(1382)، ارزيابي موانع توسعه صنعت گردشگري در استان لرستان
16)مرادی،مریم و مرجان فیاضی(1385) ، مدیریت گردشگری، مشهد،آستان قدس رضوی، شرکت به نشر.
17)لس لومسدن، ترجمه م.گوهریان،(1380)، بازاریابی گردشگری
18) محلاتی، صلاحالدین،(1382)، درآمدی بر جهانگردی، تهران دانشگاه شهید بهشتی
منابع لاتین
1)brown- Dennis, (2003), Rural Tourism: An Annotated Bibliography Regional Economist, Washington.
2)Nowbakht, M.B. & Pirooz, E (2008), Development of Tourism Industry in Iran.
3)Barriers and solutions, Tehran: Azad Islamic University in Persian.
4)Shateri, Mitra. (2012), The importance of education in tourism industry, First na-tional conference of new horizons in reinforcement and architectural, structural,
5)Goeldner, C. R., Ritchie J. R. (2003), Tourism: Principle, Practice, Philosophies : John Wiley and Sons
6)H., Lee Liu, C. H, Tzeng, g., M. H., & Lee, P. Y. (2013). Improving metro airport connection service for tourism development: Using hybrid MCDM models. 30-Tourism Management Perspectives, 6, 95-107. Hall, C.M. and David, B.W. (2009). Sustainable tourism futures.
7)Gibson, c., 2008: Locating geographies of tourism. In: Progress in Human Geography, Vol. 32 (3), pp. 407–422.
8)Postma, A. (2006). An Approach for integrated development of quality tourism. In Flanagan
9)Ollenburg, C. (2007). Farm tourism in Australia: A family business and rural studies perspective. PhD thesis, Griffith University, Australia
10)Mason, C. and O’Mahoney, B. (2007). On the Trail of Food and Wine: The Tourism Search for Meainingful Experience. Annual of tourism Research39 (1)171-196.
11)Spillane, James. (1994). Ekonomi Pariwisata, Sejarah dan prospeknya. Yogyakarta: Kanisius.
12. Goeldner R. G. & Ritchie J.R.B (2009),Tourism: principles, practices & philosophies, New Jersey: john wiley.
13.Becken, S (2011), A Critical Review of Tourism and Oil, Annals of Tourism Research, Vol. 38, No. 2, pp. 359–379.
14.. Henderson, J (2002), Tourism and Politics in the Korean Peninsula, the Journal of Tourism Studies, Vol. 13, No.2, pp. 16-27
15.HezarJaribi, J. & Mohammadi Najafi, M (2011), Social Trust and Development of Tourism, Urban-Regional Studies and Research, 2 (7):53-70 [in Persian].
16. Jones, E (2010), Arab Politics and Tourism: Political Change and Tourism in the Great Socialist People’s Libyan Arab Jamahiriya, In: Tourism and Political Change, Edited by R. Butler and W. Suntikul, Oxford: Goodfellow.
17. Kim, S. & et al (2007), Tourism and political ideologies: A case of tourism in North Korea, Tourism Management, Vol. 28, pp. 1031–1043.
18. Kreck, L.A (1998), Tourism in Former Eastern European Societies: Ideology in Conflict with Requisites, Journal of Travel Research, Vol. 36, pp.62-67.