شناسایی پیشران¬های موثر بر توسعه پایدار کسب و کارهای روستایی (مورد مطالعه: شهرستان¬ خواف)
محورهای موضوعی : مقالات تحلیلی جغرافیایی و محيطيامیرحسین گرکانی 1 , سجاد امیری 2 , حسین زینتی فخرآباد 3
1 - گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات، تهران، ایران
2 - گروه مهندسی احیا مناطق خشک و کوهستانی، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
3 - گروه جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پایداری کسب و کارهای روستایی در گرو پیشرفت و توان ¬افزایی جامعه محلی می¬باشد. لذا، پژهش حاضر با هدف شناسایی پیشران¬های موثر بر توسعه کسب و کارهای روستاییان و به صورت پيمايشي صورت گرفته¬است. از بین جامعه آماری روستاهای شهرستان¬ خواف ، 217 نفر از روستاییان صاحب کسب و کار با استفاده از فرمول کوکران و به صورت تصادفی طبقه¬ای به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده براي جمع¬آوري داده¬ها پرسشنامه¬ای بود که روایی صوري آن به وسیله اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و متخصصین حوزه کسب و کار و توسعه روستایی تایید شد، پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (86/0= α) محاسبه شد؛ که نشان داد از قابلیت لازم جهت گردآوری اطلاعات برخوردار می¬¬باشد. جهت انجام آزمون¬های آماري و توصیفی از نرم¬افزارهای SPSS26 و LISREL8.8 استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که عامل اقتصادی و آموزشی- مهارتی به عنوان موثرترین پیشران¬های¬ توسعه کسب و کار می¬باشد. همچنین، تمایل به استقلال مالی و بهبود وضعیت مالی خود و خانواده¬شان قوی¬ترین عامل پیشران آنها در مسیر راه¬اندازی یک کسب و کار می¬باشد، که بر اساس یافته¬ها، مورد تایید اکثریت افراد مورد¬بررسی نیز بود. در مقابل کمرنگترین عامل پیشران در توسعه کسب و کار، مرتبط با شرایط اجتماعی و تعاملی ارزیابی گردید. نتایج این پژوهش به سیاست¬گذاران توسعه کسب و کار در مناطق روستایی کشور کمک می¬کند. لذا، با تمرکز بر عوامل شناسایی¬شده و متناسب با دیدگاه¬هاي مختلف روستاییان، برنامه¬هاي مناسبی جهت دستیابی به توسعه پایدار روستایی تدوین و ارائه دهد
1. امامی، ف. و دربان¬آستانه، ع. ر. (1400). شناسایی پیش¬ران¬های موثر بر توسعه کالبدی روستایی استان گیلان با رویکرد آینده¬پژوی. مطالعهات جغرافیایی نواحی ساحلی. سال دوم، شماره اول، بهار 1400، صص 144 – 115.
2. جلیلیان، س. و سعدی، ح. ا. (1394). بررسی تاثیر مولفه¬های اجتماعی – اقتصادی بر توانمندی روانشناختی زنان روستایی در شهرستان اسلام آبادغرب. پژوهش های روستایی- زمستان 1394.
3. جلیلیان، س. و سعدی، ح. ا. (1395). نقش توانمندسازی زنان درتصمیم¬گیری¬های اقتصادی خانوارهای روستایی (مطالع موردی: خانوارهای روستایی در شهرستان اسلام آبادغرب). برنامه¬ریزی منطقه¬ای – بهار 1395.
4. جلیلیان، س.، علم بیگی، ا.، حجازی، ی.، رضوانفر، ا. و رضایی، ع. (1400). تحليل محتواي تحول سازمانی در راستای استقرار نظام اطلاعات در سازمان شیلات ایران. مجله تحقيقات اقتصاد و توسعه کشاورزي ايران – 1400.
5. رودگر نژاد، ف.، و کیاجوری، ک. (1389). چالش ها و موانع توسعه مشاغل خانگی، اولین همایش ملی مشاغل خانگی، چالش ها – راهکارها، تهران، ص 135 143
6. سپهوند, فاطمه, & کریمی, سعید. (1399). پیشرانهای آموزشی مؤثر بر توانمندسازی اقتصادی زنان روستایی شهرستان نهاوند در توسعه کسب و کارهای خانگی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, 12(54), 30-52. doi: 10.22092/jaear.2021.343600.1744
7. شریف زاده، ع. عربیون، ع. و شریفی م. (1390). بررسی موانع توسعه شرکتهای کشاورزی در استان گلستان. مجله روستا و توسعه، زمستان 1390، دوره 13، شماره 4، ص 160 – 129.
8. طهماسبی, مریم, خسروی پور, بهمن, برادران, مسعود, & غنیان, منصور. (1399). مؤلفههای برسازنده فضای کسب و کارهای خرد زنان روستایی؛ مورد مطالعه استانهای گیلان و مازندران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 51(4), 731-744. doi: 10.22059/ijaedr.2019.290428.668827
9. فرخ، ش.؛ کردنایج، ا.؛ خدادحسینی، ح. و زالی، م. (1396)، شناسایی الگوی رشد کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت غذایی ایران،. با استفاده از نظری هی برخاسته از داد هها، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 10 ، شماره 3، پاییز 1396.
10. فلاح, محمدرضا. (1397). شناسایی پیشرانهای مؤثر در توسعة کسبوکارهای بسیار کوچک (میکرو) در بخش مشاغل خانگی روستایی. تحقیقات بازاریابی نوین, 8(3), 119-140. doi: 10.22108/nmrj.2018.108568.1539
11. قربانی, مهدی, عوض پور, لیلا, & شریعتی نیاسر, قائم. (1400). واکاوی اثرات توانافزایی از طریق تأمین مالی خرد بر راهاندازی کسب و کار پایدار روستایی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 52(2), 355-370. doi: 10.22059/ijaedr.2021.282273.668761
12. کریمی، آ.؛ بانکی¬پور، ب. و احمدپور داریانی، م. (1393)، تحلیل سازوکارهای توسعه¬ی کسب و کارهای کوچک و متوسط )مطالعه موردی: کسب و کارهای کوچک و متوسط قزوین(، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 2، تابستان 139.
13. محمدزاده، ز.؛ مرتضوی، س. و مهارتی، ی. (1395)، اثر ترس ادراکی کارآفرینان بر عملکرد فردی و عملکرد کسب و کار در واحدهای کوچک تولیدی شهرستان گناباد، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 9، شماره 2، تابستان 1395.
14. مرادنژادی، ه. واحدی، م. (1398). واکاوی موانع راه¬اندازی کسب¬وکارهای خانگی در مناطق روستایی استان ایلام. تحقيقات اقتصاد كشاورزي/ جلد 12 / شماره 3/ پایيز 1398 (صص 318- 303).
15. مهدوی, افسون, & جلال آبادی, لیلا. (1401). شناسایی پیشرانهای کلیدی موثر بر توسعه پایدار منظومه روستایی شهربابک با رویکرد آینده پژوهی. روستا و توسعه پایدار فضا, 3(3), 58-82. doi: 10.22077/vssd.2022.5372.1112
16. مهدوی، ا. و جلال¬آبادی، ل. (1401). شناسایی پیشران¬های کلیدی موثر بر توسعه پایدار منظومه روستايي شهربابک با رویکرد آینده پژوهی. فصلنامه روستا و توسعه پایدار فضا. دوره سوم، شماره سوم، پیاپی یازدهم، پائیز 1401 ، صفحات 82 -58. 10.22077/vssd.2022.5372.1112
17. نادری¬مهدیی، ک. و جلیلیان، س. (1395). واکاوی ناامنی غذایی و برخی عوامل موثر بر آن در زنان روستایی سرپرست خانوار شهرستان اسلام آبادغرب. پژوه.ش و برنامه ریزی روستایی - بهار 1395.
18. ورمزیاری, حجت, امیری میجان, محمد علی, کلانتری, خلیل, شایق, محمد آصف. (1401). تحلیل موانع اثربخشی صندوق های تأمین مالی خرد در توسعه کسب وکارهای روستایی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, (), -. doi: 10.22059/ijaedr.2022.345671.669158
19. یعقوبی¬فرانی، ا. و جلیلیان، س. (1394). اثرات اقتصادی و اجتماعی مشاغل خانگی زنان روستایی در شهرستان اسلام آبادغرب. اقتصاد فضا و توسعه روستایی – تابستان 1394.
20. AhmadpourDariani, M., Nikbin, H., Karimi, A. (2012). Factors Affecting Entrepreneurship Development through Agricultural Advisory Services Corporations in Zanjan Province. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research. 42-2 (4), 535-546. 10.22059/ijaedr.2012.28585. (In Persian)
21. Alecchi, B. (2020). Toward Realizing the Potential of Latin America’s Women Entrepreneurs: An Analysis of Barriers and Challenges. Latin American Research Review, 55(3), 496-514. doi:10.25222/larr.108.
22. Amini A.M., Ahmadishapourabad, M. (2008). The employment of rural women in the two cities of Barkhar - Mimeh and Flowerjan of Isfahan province and the evaluation of its effect on their economic self-reliance. Womens Studies, 5(1), 65-91. (in Persian)
23. Arasti, Z., Maleki, M.M. (2014). Formal & Informal Institutional Factors affecting the Implementation of social Entrepreneurial activities by Women. Women’s Studies (Sociological & Psychological).12(1), 97-118. (In Persian)
24. Battino, S.; Lampreu, S. (2019). The Role of the Sharing Economy for a Sustainable and Innovative Development of Rural Areas: A Case Study in Sardinia (Italy). Sustainability. 20: 11- 20.
25. Bithas,K, (2020). A bioeconomic approach to sustainability with Ecological thresholds as an operational indicator. Environmental and Sustainability Indicators 100027 ,6. https://doi.org/10.1016/j.indic.2020.100027.
26. Daniel, E.M., Owen, R. (2022). Home-Based Self-Employment: Combining Personal, Household and Employment Influences. Journal of Enterprising Culture, 30 (02), 123-160. https://doi.org/10.1142/S0218495822500054.
27. Debski, M. (2017). Quality in The Marketing Communication of Micro Family Businesses Offering Accommodation Services. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 148-159.
28. Fallah Jelodar, R., Farajollah Hosseini, S.J., Hosseini, S.M., Mirdamad, S.M. (2008). Factors Contributing to the Success of Rural Women’s Entrepreneurship in North of Iran. Quarterly journal of Village and Development, 10 (4), 87-116. (In Persian)
29. Fallah M.R. (2019). Identifying Drivers Affecting Micro-Business Development in Rural Home Business. New Marketing Research Journal. 8 (3), 119-140. (In Persian)
30. Hashemi, S.H., Pouraminzade, S. (2011). 1st Annual Conference of Management, Innovation, Entrepreneurship. Shiraz, Iran. (In Persian)
31. Heidari Sarban, V., Hassanzadeh, M. (2014). Survey of Barriers to Rural Women Economic Empowerment in Iran. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 3 (3), 494-500. (In Persian)
32. Henry, C., Hill, F., Leitch, C. (2005). Entrepreneurship education and training: can entrepreneurship be taught? Part I", Education & Training, 47 (2), 98-111. https://doi.org/10.1108/00400910510586524.
33. Javidnia, K., Javidnia, M. (2012). Factors affecting the tendency of women to learn skills in the labor sector Household: a case study in Garmsar city. Journal of Research in Educational science. 6(17), 145-167. (In Persian)
34. Kabir, M. N. (2019). Knowledge-Based Social Entrepreneurship: Understanding Knowledge Economy, Innovation, and the Future of Social Entrepreneurship. Springer Nature America, New York, United States.
35. Kirby, D.A. (2000). Entrepreneurship education: can business schools meet the challenge? Education and Training, 46 (8/9), 510-519.
36. Mehrdad, H. (2012). A Study of Factors Affecting Entrepreneurship in Lorestan Province with an Emphasis on Education. Journal of New Approaches in Educational Administration. 2(8), 97-114. 20.1001.1.20086369.1390.2.8.5.5. (In Persian)
37. Minniti, M. (2010) Female Entrepreneurship and Economic Activity. European Journal of Development Research. 22, 294–312.
38. Modarresi, M., & Arasti, Z. (2021). Cultural Challenges of Women Entrepreneurs in Iran. DOI:10.1108/978-1-80071-326-020211013.
39. Motta V.F., Galina, S. (2023). Experiential learning in entrepreneurship education: A systematic literature review, Teaching and Teacher Education, 121. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103919.
40. Muhammad, S., Ximei, Q., Saqib, Sh.E., Beutell, N.J. (2021). Women's Home-Based Entrepreneurship and Family Financial Position in Pakistan. Sustainability. 13(22), https://doi.org/10.3390/su132212542
41. Pettersson, K., Ahl, H., Berglund, K., Tillmar, M. (2017). In the name of women? Feminist readings of policies for women’s entrepreneurship in Scandinavia. Scandinavian Journal of Management, 33(1), 50-63.
42. Pishbin, S.A.R., Iravani, H., Movahed Mohammadi, S.H., Shabanali Fami H., Rezvanfar, A. (2012). An investigation of the Role of Environmental Factors on Entrepreneurial Orientation, Evidences from Iranian Animal Production Cooperatives. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research. 43(3), 497-509. 10.22059/ijaedr.2012.30509. (In Persian)
43. Raley, S. (2015). Marriage and the Dual-Career Family. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition). 605-610.
44. Razavi, S.M., Zali, M.R., Faghih, N., Poordariyani, M.A., Yadollahi Farsi, J. (2010). Monitoring Entrepreneurship in Iran GEM-based data, 2008. Labour and Social Security Institute. (In Persian)
45. Saemifard, M.A., Bakhshipour, A., Mohammadipoor M. (2020). The Effectiveness of Multiaxial Pattern of Vocational Choice on the Development of Small- and Mid-Sized Home-based Businesses. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 27 (06), 761-768. (In Persian)
46. Shafiee, M. (2013). Organizational Commitment in Knowledge-Based Startups; Team Cohesion and Business Survival in a Competitive Environment Journal of technology growth, 9(34), 44-52. {In Persian}.
47. Soleymani, A., Yaghoubi Farani, A., Karimi, S., Azadi, H., Nadiri, H., Scheffran, J. (2021). Identifying sustainable rural entrepreneurship indicators in the Iranian context. Journal of Cleaner Production, 290 (25), https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.125186.
48. Tiwari, A., Sharma, R. R., & Sharma, T. (2021). A Case of Family Business Strategy of Expansion. Global Business Review, 0(0). https://doi.org/10.1177/0972150921989667.
49. World Commission on Environment and Development (WCED), 1987. Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. Retrieved from. http://sustainabledevelopment.un.org/ content/documents/5987our-common-future.pdf.
50. WorldBank. (2018). Reading the rural poor: UN Updated Strategy for Rural Development. Washington D.C, (1), 65-68.