ارائه روشی نوین در تحلیل پایداری تونل با معرفی نمودار جدیدی برای منحنی اندرکنش زمین؛ مطالعه موردی: تونل انحراف آب سد گرین
محورهای موضوعی : فصلنامه زمین شناسی محیط زیستسید مرتضی حسینی 1 , کاوه آهنگری 2 , کامران گشتاسبی 3
1 - کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - عضو هیئت علمی گروه معدن دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - عضو هیئت علمی گروه مهندسی معدن، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
کلید واژه: تحلیل عددی, سد گرین, تونل انحراف, نمودارهای GRCو, SCCنرمافزار . Phase2 7.0وFLAC HOO 4.0,
چکیده مقاله :
مهمترین مسأله در طراحی و اجراء یک پروژه تونلسازی، انتخاب مناسب الگوی حفاری و سیستم نگهداری، بهمنظور پایداری تودهسنگو کاهش گسترش ناحیه پلاستیسیته میباشد. در این میان، تعیین مقدار جابجایی قبل از نصب سیستم نگهداری از اهمیت فراوانیبرخوردار است. وقتی که تونلی حفر میشود تا قبل از اینکه سی ً ستم نگهداری نصب شود، قطعا یک جابجایی در دیواره تونل رخ خواهدداد که میزان این جابجایی حدود 35 -45درصد جابجایی نهایی تونل میباشد. تعیین این جابجایی با استفاده از؛ الف) مقادیر مشاهدهایبا حضور در محل ساخت تونل، ب) بهروش عددی و با کمک نرمافزارهای المان محدود سهبعدی و یا مدلسازی متقارن المان محدود، ج)با استفاده از روابط تجربی و نمودارهای ارائه شده توسط پنت و ولاکوپولوس- دایدریکس امکانپذیر میباشد. در این مقاله روش همگرایی-همجواری بهمنظور رسم منحنیهای مشخصه زمین بکار گرفته شده تا ترخیص تنش اعمالی به مدل، معادل با همگرایی بهوجود آمده تالحظه استقرار پوشش مورد محاسبه گردد. این تحقیق ارائهدهنده نموداری جدید از منحنی اندرکنش زمین میباشد که برخلاف نمودارهایمتداول در محور قائم آن از روند کاهشی مدول تغییر شکل استفاده شده است. در انتها نیز ضریب ایمنی سیستم نگهداری پیشنهادی باسه روش متفاوت محاسبه شده است
The most important problem in tunneling project about design and performance is selectionsuitable pattern for drilling and support system, in order to stability of rock mass and reductionplasticity zone. Meanwhile determine the amount of tunnel wall deformation prior to supportinstallation is of great importance. When a tunnel is excavated, there is a certain amount ofdeformation, usually 35-45 percent of the fnal tunnel wall deformation, before the support canbe installed. Determining this deformation can be done using either a) observed feld values, orb) numerically from 3D fnite-element models or symmetrical fnite-element models, or c) byuse of empirical relationships such as those proposed by Panet or Vlachopoulos-Diederichs. Inthis paper, convergence-confnement method is applied to tracing ground characteristic curveusing numerical software models and then stress relaxation is exerted to modal that equivalentwith occurred critical convergence until prior to support installation. In this study, a new chartis introduced which unlike conventional charts, the modulus reduction flow has been used inthat vertical axis. Finally the safety factor of support system has been calculated by three different methods.