برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری منطقه نمونه گردشگری علیصدر با استفاده از swot
محورهای موضوعی : فصلنامه جغـرافیا
کلید واژه: گردشگری, ارزیابی محیطی, عوامل درونی, عوامل بیرونی, راهبرد,
چکیده مقاله :
امروزه گردشگری به عنوان یکی از موثرترین راهها برای افزایش قابلیت های محیطی و توسعه پایدار مناطق مطرح می باشد. ارزیابی محیطی بر پایه عوامل درونی و بیرونی یکی از روش های موثر در اتخاذ راهبردهای مناسب برای توسعه مناطق دارای قابلیت گردشگری است. براین مبنا در این پژوهش به ارزیابی قابلیت های توسعه منطقه نمونه گردشگری علیصدر پرداخته شده است. مرور بر مبانی نظری مربوط به گردشگری، توسعه پایدار، ارزیابی محیطی و برنامه ریزی راهبردی گام نخست فرایند پژوهش بوده و در مرحله بعد ویژگی های عمومی منطقه مورد مطالعه با تاکید بر حساسیت های خاص محیط زیست آن بررسی شده است. تحلیل محیط برپایه عوامل درونی و بیرونی و انجام فرایند وزن دهی و اولویت بندی هریک از عوامل و در نهایت ارایه راهبردهای توسعه منطقه بخش های پایانی این پژوهش را تشکیل می دهند . نتایج حاصل از از ارزیابی محیط درونی و بیرونی منطقه حاکی از اولویت بالای نقش توسعه گردشگری در ایجاد فرصت های اشتغال، طبیعت تجدید ناپذیر غارها و سیستم های کارستی، وجود دسترسی های مناسب در سطح منطقه و وجود تعارضات مدیریتی در بهره برداری از منطقه بوده است و براین اساس راهبردهای مناسب برای توسعه گردشگری در منطقه تدوین شده است .