ﺗﺪوﻳﻦ و اﻧﺘﺨﺎب اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺗﻮﺳﻌﻪ ی ﮔﺮدﺷﮕﺮی استان چهارمحال و بختیاری براساس ماتریسSWOT و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)
محورهای موضوعی : فصلنامه جغـرافیاهوشنگ سرور 1 , منیژه لاله پور 2 , مهدی اسلامی 3 , نسرین حیدری 4
1 - استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه مراغه
2 - استادیار گروه جغرافیا وبرنامه ریزی شهری دانشگاه مراغه
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه مراغه
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه یزد
کلید واژه: استان چهارمحال و بختیاری, تحلیل SWOT, استراتژی گردشگری, ماتریس استراتژیک کمی (QSPM),
چکیده مقاله :
چهارمحال و بختیاری با دارا بودن آب و هوایی چهار فصل و مزیت های فراوان در حوزه گردشگری (آثار ثبت شده ملی و بین المللی) یکی از مستعدترین مناطق کشور به منظور توسعه گردشگری است. هدف این تحقیق ارزیابی استراتژیک و ارائه استراتژی های بهینه بخش گردشگری استان به منظور تبیین جایگاه آن در توسعه گردشگری می باشد. پژوهش حاضر از جمله تحقیقات کاربردی– توسعه ای می باشد که روش تحقیق آن ترکیبی از(پیمایشی و توصیفی– تحلیلی) می باشد. برای جمع آوری اطلاعات و داده های مورد نیاز از بررسی های کتابخانه ای و مطالعات میدانی همچون مشاهده و مصاحبه استفاده گردید و فهرستی از وضعیت کلی گردشگری منطقه جمع آوری و بررسی شده است و با استفاده از مدل SWOT از تلاقی این عوامل با هم استراتژی های مناسب استان در چهار دسته SO، ST، WO، WT تعیین گردید. در ادامه برای انتخاب بهترین استراتژی جهت توسعه گردشگری استان ماتریسQSPMبکار گرفته شده است. جهت تعیین وزن ها عوامل SWOT بر اساس مصاحبه و تکمیل پرسشنامه از کارشناسان و گردشگران کمک گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد، راهبرد متنوع سازی مناسب ترین راهبرد، برای توسعه گردشگری استان می باشد، راهبرد2STبا میانگین 28/3 با تأکید بر تدوین طرح های گردشگری به صورت نقطه ای در استان و شکل دهی قطب های گردشگری در شهرستان های استان با توجه به توانایی به عنوان بهترین راهبرد پیشنهاد شده است.