طراحی مدل ترویج تامین مالی جمعی در ایران
محورهای موضوعی : مهندسی مالی
سیدحسین یوسفی
1
,
محمدحسن ابراهیمی سرو علیا
2
*
,
محمدرضا پورفخاران
3
,
رضا غلامی جمکرانی
4
1 - گروه حسابداری و مالی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - گروه مالی و بانکداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران
3 - گروه حسابداری و مالی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
4 - گروه حسابداری و مالی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: ترویج تامین مالی, تامین مالی جمعی, معادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش طراحی مدل ترویج تامین مالی جمعی در ایران میباشد. جامعه آزمودنیها این پژوهش کلیه خبرگان، مدیران و مشاوران پلتفرمهای تأمین مالی جمعی، اساتید دانشگاه و پژوهشگران حوزه کارآفرینی و فناوری میباشند. این تحقیق با 12 نفر خبره به اشباع نظری رسید. در این تحقیق از نظریه داده بنیاد گراندد تئوری توسط نرم افزار MAXQD برای تحلیل و بررسی استفاده شد و با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار SMARTPLS به ارائه مدل ترویج تامین مالی جمعی پرداخته شد. نتایج نشان داد ابعاد موثر بر ترویج تامین مالی جمعی شامل اعتماد عمومی، آگاهی عمومی، زیرساخت فناورانه، محیط قانونی و نهادی، جذابیت پروژهها و عوامل اقتصادی و اجتماعی میباشد. با توجه به نتایج نشان میدهد که عوامل اقتصادی- اجتماعی بهعنوان بعدی کلیدی، بیشترین تأثیر را بر اعتماد عمومی، آگاهی عمومی، جذابیت پروژهها، زیرساخت فناورانه و محیط قانونی و نهادی داشتهاند، زیرا تمامی روابط مرتبط با این بعد دارای آماره تی معنادار و بسیار بالایی هستند. این عوامل از طریق ایجاد ثبات اقتصادی، افزایش مشارکت اجتماعی، و ارتقای سواد مالی، نقش حیاتی در بهبود زیرساختهای فناورانه و تقویت محیط قانونی ایفا میکنند که به نوبه خود جذابیت پروژهها و مشارکت در تأمین مالی جمعی را افزایش میدهد.
The aim of this research is to design a crowdfunding promotion model in Iran. During an interview, the subject community, which included all experts, managers, and consultants of crowdfunding platforms, university professors, and researchers in the field of entrepreneurship and technology, was raised. This research reached theoretical saturation with 12 experts. In this research, the grounded theory data theory was used by MAXQD software for analysis and review, and then the structural equation method and SMARTPLS software were used to present a crowdfunding promotion model. The results showed that the effective dimensions on crowdfunding promotion include public trust, public awareness, technological infrastructure, legal and institutional environment, the attractiveness of projects, and economic and social factors. According to the results, socio-economic factors as a key dimension have the greatest impact on public trust, public awareness, project attractiveness, technological infrastructure, and legal and institutional environment, because all relationships related to this dimension have a significant and very high statistical significance. These factors play a vital role in improving technological infrastructure and strengthening the legal environment by creating economic stability, increasing social participation, and promoting financial literacy, which in turn increases the attractiveness of projects and participation in crowdfunding.
امیربیک مرضیه, برادران محمدمهدی, حسینی واعظ سیدجلال الدین. (1400). بررسی و تدوین مدل توسعه تامین مالی جمعی در سازمان های دینی (نمونه موردی حرم مطهر رضوی).
امیری, صبا. (1400). تحلیل عوامل پیشبرنده تأمین مالی جمعی زنان کارآفرین حوزه کشاورزی. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی, 8(1), 31-50.
تاجیک, یزدانی. (1402). ارائۀ چارچوب تأمین مالی جمعی در صنعت فیلمسازی جمهوری اسلامی ایران. مدیریت دارایی و تامین مالی, 11(2), 75-94.
جعفری, پورزنجانی. (1401). عوامل مؤثر بر تمایل افراد برای مشارکت و سرمایهگذاری در پروژههای تأمین مالی جمعی اجتماعی. مدیریت دارایی و تامین مالی, 10(3), 95-118.
رجعتی, شیرمردی احمدآباد, اسلام جو. (1402). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران. پژوهشهای راهبردی بودجه و مالیه, 4(3), 133-167.
شهابی شجاعی, غزل, رهنمای رودپشتی, شاهوردیانی, شادی, نیکو مرام, هاشم. (1401). ارائه مدل تامین بدهی برای مؤسسات مالی و بانک ها در قالب تامین مالی جمعی با رویکرد نظریه دادهبنیاد. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار, 15(54), 23-36.
شیخ زاده, محمداکبر, تقوی فرد, رئیسی وانانی, ایمان, بامداد صوفی, جهانیار. (1403). ارایه الگویی برای تبیین عوامل موثر برتمایل اهدای آنلاین در راستای تامین مالی جمعی سازمان های مردم نهاد. پژوهش های مدیریت عمومی, 17(63), 115-146.
شیخ زاده, محمداکبر, تقوی فرد, رئیسی, وانانی, ایمان, جهانیار. (1403). مدلی برای قصد اهدای آنلاین جهت تامین مالی جمعی موسسات خیریه در ایران. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند, 12(48), 1-31.
علیانی, نعمتی, نعمتالله, باقرپور. (1402). ارائه مدل استفاده بهینه از تأمین مالی جمعی توسط کارآفرینان ورزشی ایران مبتنی بر نظریه دادهبنیاد. فصلنامه علمی کارافن, 20(2), 503-524.
کمالو, داوری, ابراهیمی سرو علیا, محمد حسن, عزیزی. (1401). تبیین مدل تامین مالی جمعی در پروژههای کارآفرینی صنعت ساختمان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 14(51), 51-62.
کمانکش, محمدی, اسلامجو. (1403). ارزیابی الگوهای تامین مالی جمعی بر اساس موازین تامین مالی اسلامی و اقتصاد مقاومتی. کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و علوم اسلامی, 7, 305-324.
Cicchiello, A. F., Gallo, S., & Monferrà, S. (2022). Mapping crowdfunding in cultural and creative industries: A conceptual and empirical overview. European Management Review, 19(1), 22-37.
Cicchiello, A. F., Gallo, S., & Monferrà, S. (2023). Financing the cultural and creative industries through crowdfunding: the role of national cultural dimensions and policies. Journal of Cultural Economics, 47(1), 133-175.
D’Amato, F., & Cassella, M. (2021). Cultural production and platform mediation: A case in music crowdfunding. New media & society, 23(9), 2575-2592.
Demattos Guimaraes, A. (2024). The Equilibrist Hope: Perspectives & prospectives on cultural-creative crowdfunding , 29(2), 477-505.
Guimarães, A. D., Maehle, N., & Bonet, L. (2024). The relational forms of cultural-creative crowdfunding: A typology of practices through mapping platforms in Europe and Latin America. Poetics, 105, 101913.
Handke, C., & Dalla Chiesa, C. (2022). The art of crowdfunding arts and innovation: The cultural economic perspective. Journal of Cultural Economics, 46(2), 249-284.
Hashinaga, M., Schenk, P., Ishibashi, A., & Rössel, J. (2023). Socially responsible crowdfunding across the globe: A comparative analysis of Swiss, Japanese, and Chinese university students. Technology in Society, 73, 102247.
Lazzaro, E., & Noonan, D. (2021). A comparative analysis of US and EU regulatory frameworks of crowdfunding for the cultural and creative industries. International Journal of Cultural Policy, 27(5), 590-606.
Rykkja, A., Maehle, N., Munim, Z. H., & Shneor, R. (2020). Crowdfunding in the cultural industries. Advances in Crowdfunding: Research and Practice, 423-440.
Shneor, R., Munim, Z. H., Zhu, H., & Alon, I. (2021). Individualism, collectivism and reward crowdfunding contribution intention and behavior. Electronic Commerce Research and Applications, 47, 101045.
Wang, Y., Li, Y., Wu, J., Fu, L., & Liang, R. (2023). How the interplay of gender and culture shapes crowdfunding performance: a multilevel study. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 29(2), 477-505.