ارزشگذاری برند بانکها مبتنی بر مدلهای ارزشگذاری برند با استفاده از مدل تصمیمگیری چند معیاره Topsis (مطالعه موردی: بانک ملت، پاسارگاد و پارسیان)
محورهای موضوعی : مهندسی مالیپیام حنفی زاده 1 , مسعود فاضلینیا 2
1 - استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی
2 - کارشناس ارشد مهندسی مالی، دانشگاه علم و فرهنگ
کلید واژه: ارزش ویژه برند, صنعت بانکداری, ارزشگذاری برند, تنزیل جریان نقدی, مدلهای ارزشگذاری, مدل تاپسیس, ویژگی برند بانکها,
چکیده مقاله :
برند یکی از مهمترین عناصر بازاریابی و موفقیت یک سازمان می باشد و تصویری است که سازمان یا شرکت را با همه ابعادش معرفی میکند و تصویری از آنچه را که هست یا میخواهد باشد را در ذهن بیننده، مشتریان، مصرف کنندگان ایجاد میکند. در واقع برند نشانهای است که شرکت یا سازمان را از رقبا متمایز می کند و همچنین معرف کالاها و خدمات ایجاد شده توسط شرکت میباشد. این تحقیق بر این فرض استوار است که مدلهای ارزشگذاری برند، توان تبیین لازم جهت ارزیابی ارزش برند بانکهای مورد مطالعه را دارند. در این تحقیق مدلهای ارزشگذاری برند مورد بررسی قرار گرفت و سپس با توجه به ویژگیهای خاص صنعت بانکداری، تطابق مدلها با صنعت بانکداری انجام و مدل مناسب با استفاده از روش تاپسیس انتخاب گردید. پس از انتخاب مدل، برای نشان دادن و انجام تجربی ارزشگذاری برند، ارزشگذاری برند برای بانکهای ملت، پاسارگاد و پارسیان انجام گرفت، که در نهایت بیشترین ارزش برند به ترتیب برای بانک های ملت، پارسیان و پاسارگاد حاصل شد. در نهایت جهت مقایسه و اعتبارسنجی مقادیر حاصل از مدل انتخاب شده ، ارزشگذاری برند بانکهای مذکور با یک مدل دیگر نیز انجام گرفت که بر اساس آن بیشترین ارزش برند به ترتیب به بانک های پاسارگاد، ملت و پارسیان تعلق گرفت که با توجه به تمایز ساختاری در مدل های به کارگرفته شده کاملا قابل توجیه و تامل است. در انتهای این تحقیق نتایج حاصل از دو مدل با ارزش کل داراییهای بانکها و همچنین با یکدیگر مقایسه گردیده است.