سوقدهی واکنش سهامداران با دستکاری نقاطِ مرجعِ تصمیمگیری: تحلیلی مبتنی بر نظریه چشم¬انداز
محورهای موضوعی : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری
علیرضا مهرآذین
1
*
,
رشید انتظاری
2
,
حمیدرضا بزاززاده تربتی
3
,
زهرا باقرزده گل¬مکانی
4
1 - گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
2 - دانشجوي دکتري، گروه حسابداري، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
3 - استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
4 - استادیار، گروه روان¬شناسی ، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
کلید واژه: سوقدهی, دستکاری سود, نظریه چشم انداز,
چکیده مقاله :
هدف:
این پژوهش تحلیلی از چگونگی انجام سوقدهی واکنشهای شهودی سهامداران توسط مدیران از طریق دستکاری نقاط مرجع تصمیمگیری ارائه مینماید و این پرسش را مورد بررسی قرار میدهد که آیا مدیران با دستکاری هدفمند نقاط مرجع تصمیمگیری، میتوانند به معماری انتخابهای سهامداران و سوقدهی تصمیمات آنان به اهداف مورد نظر خود بپردازند؟
روش:
درپژوهش حاضر، انحرافاتِ نسبتِ قیمت به سود از سطوح مورد انتظار و نیز پیشینهی ذهنی سهامدار از عملکرد سهم (با نماگر بازدهغیرعادی سال قبل) بعنوان نقاط مرجع تصمیمگیری سرمایهگذاران در نظر گرفته شده و رابطه آن با بازدههای غیرعادی زمان اعلان سود (به عنوان نماگر از واکنش شهودی سهامداران) مورد آزمون قرار گرفته است.
یافتهها:
نتایج حاصل نشان میدهد که مدیران با دستکاری نقاطِ منتخب ِمرجع ِتصمیمگیری سهامداران (شامل انحراف قیمت به سود هر سهم از صنعت در قالب ارقام واقعی و ارقام پیشبینی شده سال جاری و نیز بازده غیر عادی سال قبل ) به شکل دهی انتظارات سهامداران و سوقدهی هدفمند تصمیمات آنان میپردازند.
نتیجهگیری:
مدیران با شناخت الگوهای ذهنی سهامداران و عدم پردازش کامل اطلاعات از سوی آنان، با اعمال نظر ضمنی و دستکاری نقاطِ مرجعِ تصمیمگیری سهامداران به سوقدهی تصمیمات آنان میپردازند. این نتایج کمک میکند تا تصویری تازه از ابعاد رفتاری روابط بین مدیران و سهامداران در بستر گزارشگری مالی ارائه شود و تحلیل ابعاد فرصتطلبی مدیران را ممکن میکند.
Purpose:
This study aims to provide an analytical framework for understanding how managers subtly nudge shareholders’ intuitive reactions by manipulating reference points in their decision-making process. The central research question explores whether managers can implicitly and covertly influence shareholders’ decisions in a goal-oriented manner by adjusting the mental reference points used in investment evaluations.
Methodology:
This study investigates deviations in the price-to-earnings ratio from industry norms (both actual and forecasted) as well as prior-period abnormal returns, conceptualized as decision-making reference points for investors. The relationship between these reference points and the abnormal returns surrounding earnings announcements—interpreted as proxies for intuitive shareholder responses—is examined. The empirical analysis is based on a sample of 105 firms listed on the Tehran Stock Exchange over the period 2010–2023.
Findings:
The results indicate that managers actively manipulate selected reference points—including the deviation of firm-specific P/E ratios (actual and forecasted) from industry benchmarks and the previous year's abnormal return—to shape investor expectations and deliberately nudge shareholder decision-making.
Conclusion:
These findings support the notion that managers deliberately engage in manipulating shareholders’ reference points and, consequently, nudge their decisions toward favorable outcomes.The discretionary nature of accounting—through choices in methods, timing, classification, and earnings disclosure—provides managers with the tools needed for such behavioral interventions. Ultimately, the results offer a novel behavioral insight into the dynamics between managers and shareholders within the context of financial reporting, contributing to the understanding of managerial opportunism.
منابع
احمدپور، ا. شهسواری، م. (۱۳۹۳). بررسی نحوه اعمال اختیارات مدیران در مراحل مختلف درماندگی مالی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله دانش حسابداری, 5(19)، 27-50.https://doi.org/10.22103/jak. 2015.883
حقیقت، ح.، و علوی، س. م. (1392). بررسی رابطه بین شفافیت سود حسابداری و بازده غیرعادی سهام. پژوهشهای حسابداری مالی، 5(1)، 25-44
رضازاده، ح. ، پاکمرام، ع. ، بحریثالث، ج. ، و عبدی، ر. (1399). تأثیر سوگیری در پیشبینی سود مدیریت بر رفتار سرمایهگذاری شرکت و عدم تقارن اطلاعاتی. دانش حسابداری، 5(2)، 5–33.
سعیدی، علی، فرهانیان، سید محمد جواد. (1390). رفتار تودهوار سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران. بورس اوراق بهادار، دوره 4، شماره 16،198-175.
فقیهزاده، پریسا؛ فروغی، داریوش و حمیدیان، نرگس (1403). تأثیر عدم اطمینان اطلاعـات شـرکت و بـازار بـر ناهمـاهنگی شناختی سرمایهگذاران نسبت به اخبار سود. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 31(3)، -573.597
قائمی، م. ، معصومی، ج. ، و آزادی، م. (1390). سنجش بازده غیرعادی سهام در شرایط وقفه معاملاتی. پژوهشهای حسابداری مالی، 3:113-126.
کوهکن، ف. ، شورورزی، م. ، مسیحآبادی، ا. ، و مهرآذین، ع. (1400). بررسی اثر حسابگری ذهنی سرمایهگذاران بر سیاستهای سرمایهگذاری و تأمین مالی. دانش حسابداری، 4(1)، 4–24.
کیان، ع. ، پورحیدری، ا. ، و کامیابی، ی. (۱۳۹۶). بررسی تأثیر حسابداری ذهنی بر رفتار سرمایهگذاران از دیدگاه گزارشگری مالی. پژوهشهای حسابداری مالی، ۹(۲)، ۱–۲۲. https://doi.org/10.22108/far. 2017.103495.1062
لشگری، ز.، و مسگر، م. (۱۴۰۰). رشد، عملکرد شرکت و آزمونهای مدیریت سود فصلی. پژوهشهای حسابداری، ۱۰)۲(، ۲۵–۴۵.
محمدی، احمد. (1395). بررسی رفتار سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران. مجله مدیریت مالی، دوره 8، شماره 2،90-73.
نوبخت، یونس. آجار، ملک. (۱۳۹۹). تأثیر مدیریت سود تعهدی و واقعی بر ارزش شرکت: پژوهشی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. تحقیقات مالی، ۲۲ (4)، 568-593 https://doi.org/10.22059/frj. 2020.299454.1007003
References
Beaver, W. H. , & Morse, D. (1978). What determines price-earnings ratios? Financial Analysts Journal, 34(4), 65–76.https://doi.org/10.2469/faj. v34. n4.65
Beaver, W. H. , & Ryan, S. G. (2000). Biases and lags in book value and their effects on the ability of the book-to-market ratio to predict book return on equity. Journal of Accounting Research, 38(1), 127–148.https://doi.org/10.2307/2672925
Choe, K. , Kim, S. , & Lee, K. (2016). Understanding digital nudging in social media: Influence of social norms on Facebook news sharing. Computers in Human Behavior, 66, 275–283.https://doi.org/10.1016/j. chb. 2016.09.036
Dams, L. , Decancq, K. , & Schokkaert, E. (2015). Financial decision making and the role of nudging. Journal of Economic Psychology, 51, 90–99.https://doi.org/10.1016/j. joep. 2015.09.005
Doe, A., & Lee, K. (2025). Industry-relative Valuation Metrics and Stock Performance: An Empirical Analysis. Financial Analysts Journal, 81(2), 112–130.
Fama, E. F. , & French, K. R. (2000). Forecasting profitability and earnings. The Journal of Business, 73(2), 161–175.https://doi.org/10.1086/209638
Geurts, K. , & Porter, R. (2009). Behavioral factors influencing abnormal returns: Unobservable effects and baseline bias. Journal of Behavioral Finance, 10(3), 145–157.https://doi.org/10.1080/15427560903167499
Ghaemi, M. , Masoumi, J. , & Azadi, M. (2011). Measuring abnormal stock returns under trading halts. Financial Accounting Researches, 3, 113-126.)In persian)
Hansen, P. G. (2016). The definition of nudge and libertarian paternalism: Does the hand fit the glove? European Journal of Risk Regulation, 7(1), 155–174.https://doi.org/10.1017/S1867299X00005468
Hansen, P. G. , & Jespersen, A. M. (2013). Nudge and the manipulation of choice: A framework for the responsible use of the nudge approach to behaviour change in public policy. European Journal of Risk Regulation, 4(1), 3–28.https://doi.org/10.1017/S1867299X00002762
Hausman, D. M. , & McPherson, M. S. (2006). Economic analysis, moral philosophy, and public policy. Cambridge University Press.
Jegadeesh, N. , & Titman, S. (1993). Returns to buying winners and selling losers: Implications for stock market efficiency. The Journal of Finance, 48(1), 65–91.https://doi.org/10.1111/j. 1540-6261.1993. tb04702. x
Johnson, E. J. , & Goldstein, D. (2003). Do defaults save lives? Science, 302(5649), 1338–1339.https://doi.org/10.1126/science. 1091721
Jolls, C. , Sunstein, C. R. , & Thaler, R. (1998). A behavioral approach to law and economics. Stanford Law Review, 50(5), 1471–1550.https://doi.org/10.2307/1229304
Krag, R. A. , & Malkiel, B. G. (1982). Price–earnings ratios: Are they justified? Financial Analysts Journal, 38(4), 45–54.https://doi.org/10.2469/faj. v38. n4.45
Langer, E. J. , Blank, A. , & Chanowitz, B. (1978). The mindlessness of ostensibly thoughtful action: The role of "placebic" information in interpersonal interaction. Journal of Personality and Social Psychology, 36(6), 635–642.https://doi.org/10.1037/0022-3514.36.6.635
Lashgari, Z., & Mesgar, M. (2021). Growth, firm performance, and tests of seasonal earnings management. Accounting Researches, 10(2), 25–45. (In Persian)
Lee, J., Youn, H. L., Poon, J., & Han, S. C. (2023). StockEmotions: Discover investor emotions for financial sentiment analysis and multivariate time series.arXiv preprint arXiv:2301.09279.
Maron, B. (2015). Nudging in finance: A field experiment on retirement savings. Journal of Finance and Economics, 10(3), 55–74.
Mohammadi, A. (2016). Examining investor behavior in Tehran Stock Exchange. Journal of Financial Management, 8(2), 73-90.( In persian )
Molodovsky, N. (1953). A theory of price-earnings ratios. Financial Analysts Journal, 9(2), 65–80.
Nobakht, Y. , & Ajar, M. (2020). The effect of accrual and real earnings management on firm value: A study of companies listed on the Tehran Stock Exchange. Financial Research, 22(4), 568–593.https://doi.org/10.22059/frj. 2020.299454.1007003. (In Persian)
Penman, S. H. (1996). The articulation of price–earnings ratios and market-to-book ratios and the evaluation of growth. Journal of Accounting Research, 34(2), 235–259.https://doi.org/10.2307/2491508
Penman, S. H. (1998). Combining earnings and book value in equity valuation. Contemporary Accounting Research, 15(3), 291–324.https://doi.org/10.1111/j. 1911-3846.1998. tb00564. x
Ryan, S. G. (1995). A model of accrual measurement with implications for the evolution of the book-to-market ratio. Journal of Accounting Research, 33(1), 95–112.https://doi.org/10.2307/2491273
Saidi, A. , & Farhanian, S. M. J. (2011). Herd behavior of investors in Tehran Stock Exchange. Securities Exchange, 4(16), 175-198.( In persian)
Smith, J., & Johnson, A. (2024). Measuring costly behavioral bias factors in portfolio management: A review. Financial Markets and Portfolio Management, 38, 265–295.https://doi.org/10.1007/s11408-024-00444-7
Strack, F. , & Deutsch, R. (2004). Reflective and impulsive determinants of social behavior. Personality and Social Psychology Review, 8(3), 220–247.https://doi.org/10.1207/s15327957pspr0803_1
Thaler, R. H. , & Sunstein, C. R. (2008). Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. Yale University Press.
Thaler, R. H. , & Sunstein, C. R. (2009). Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness (Revised ed. ). Penguin Books.
Tversky, A. , & Kahneman, D. (1974). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. Science, 185(4157), 1124–1131.https://doi.org/10.1126/science. 185.4157.1124
Tversky, A. , & Kahneman, D. (1979). Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrica, 47(2), 263–291.https://doi.org/10.2307/1914185
Valentin, E. , Diederich, A. , & Hafner, M. (2016). Decision making and the influence of nudging. Behavioral Public Policy, 2(2), 214–235.https://doi.org/10.1017/bpp. 2016.2
Schaefer, J. M., & Strongin, D. G. (1989). Foreign portfolio investment in the United States. In International Capital Markets: New Directions (pp. 155–180). New York: New York Institute of Finance