موازنهی مضامین وطندوستی و بیداری در اشعار فرخی یزدی و اخوان ثالث
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسیشمسی واقفزاده 1 , هانیه سادات نجفی 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ورامین
کلید واژه: Farrokhi Yazdi, فرخی یزدی, اخوان ثالث, Patriotism, ادبیات مشروطه, awakening, وطندوستی, بیداری, Akhavan Saales,
چکیده مقاله :
عشق به وطن و تلاش برای بیداری مردم به منظور مبارزه با ظلم و ستم و سعی در بهبود شرایط حاکم بر جامعه از جمله مسائلی است که در شعر شاعران متعهد نمود و بروزی خاص می یابد. فردوسی پیش کسوت و سردمدار شاعرانی است که دل در گرو حفظ هویت ملی و افتخارات قومی دارند. این امر در ادب معاصر ایران بسیار پررنگ تر و روشن تر از دوره های گذشته نمود یافته است. در پژوهش حاضر به بررسی اشعار سیاسی و اجتماعی فرخی یزدی و اخوان ثالث پرداخته شده است تا وجوه اشتراک و افتراق در شعر هر دو شاعر در مورد مضامین وطن دوستی و بیداری مورد واکاوی قرار گیرد. مفاهیمی چون آزادی، بیداری، مبارزه با استبداد، غرب زدگی، هویت ملی و یادکرد از گذشتگان ملی و ایران باستان از مهم ترین دغدغه های مشترک فکری این دو شاعر بوده است. از سوی دیگر دیدگاه وطن دوستی اخوان با تاکید بر گذشته ی باستانی نمود پررنگتری داشته ولی در اشعار فرخی وطن امروزی بیشتر مورد نظر می باشد . از طرفی مبارزات سیاسی نزد اخوان با اشعارش نمود می یافت و به شکل نمادین مردم را به بیداری فرا می خواند اما فرخی نه تنها با شعر خود بلکه با مبارزات علنی میل به دوستاری وطن و تلاش برای آزادی را نشان می داد.
The love of the country and the quest for awakening people in order to encourage anti-oppression activities and trying to improve the conditions prevailing in the society include the issues that are in the poetry of particular committed poets. The master of poets which has special note on preserving the national identity and ethnic honors is Ferdowsi. This has been appeared in a much bolder and clearer way in the contemporary Iranian literature in comparison to the past. In this thesis, there is evaluation of political and social lyrics of Farrokhi Yazdi and Akhavan Saales to find out the common themes and differences of patriotism and awakening in their poetry. Concepts such as freedom, awakening, fight tyranny and westernization, national identity and recalling the past, nationals and ancients, had been the most important common concerns of these two intellectual poets. This thesis, will study the thinking and motivations, attitudes and trends of these two poets. The results show that Akhavan’s patriotism and his emphasis on ancient past is more, and Farrokhi’s emphasis is on the growth of modern home. In other words, political campaigns of Akhavan can be seen in his poetry and he tried to awaken people by symbols but Farrokhi not only used poetry but also by public campaigns showed his tendency to love his country and his fight for freedom.
آذری شهرضایی، رضا (1381). «فرخییزدی، سرانجام یک رویای سیاسی». تهران: شیرازه.
آرینپور، یحیی (1382). «از صبا تا نیما». تهران: زوار.
آرینپور، یحیی (1382). «از نیما تا روزگار ما». تهران: زوار.
آشوری، داریوش (1384). «شعر و اندیشه». تهران: مرکز.
اخوانثالث، مهدی (1371). «ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم». تهران: مروارید.
اخوانثالث، مهدی (1371). «صدای حیرت بیدار». زیر نظر مرتضی کاخی، تهران: زمستان.
اخوانثالث، مهدی (1386). «از این اوستا». تهران: زمستان.
اخوانثالث، مهدی (1386). «ارغنون». تهران: زمستان.
اخوانثالث، مهدی (1385). «آخر شاهنامه». تهران: زمستان.
اخوانثالث، مهدی (1385). «زمستان». تهران: زمستان.
باقری، ساعد، محمودی، سهیل (1389). «در هوای آزادی، گزیده شعر فرخی یزدی». تهران: امیرکبیر.
براهنی، رضا (1370). «اخوان، شاعر بزرگ سرزنش جهان». ناگه غروب کدامین ستاره. تهران: بزرگمهر.
حاکمیوالا، اسماعیل (1375). «ادبیات معاصر ایران». تهران: اساطیر.
حسینی کازرونی، سید احمد (1378). «دیوان فرخییزدی». تهران: ارمغان.
دهخدا، علی اکبر (1372). «لغت نامه دهخدا». تهران: دانشگاه تهران.
زرقانی، سیدمهدی (1383). «چشم انداز شعر معاصر ایران». تهران: ثالث.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1382). «از جامی تا روزگار ما». ترجمه حجت اله اصیل. تهران: نی
صدرهاشمی، محمد (1363). «تاریخ جراید و مطبوعات ایران». اصفهان: کمال.
عمید، حسن (1375). «فرهنگ عمید». تهران: امیرکبیر.
فرخییزدی، محمد (1389). «دیوان». به اهتمام حسین مکی. تهران: امیرکبیر.
لنگرودی، شمس، جواهری گیلانی، محمدتقی (1377). «تاریخ تحلیلی شعرنو». تهران: مرکز.
محمدیآملی، محمدرضا (1377). «آوازچگور». تهران: ثالث.
مختاری، محمد (1378). «انسان در شعر معاصر». تهران: توس.
معین، محمد (1371). «فرهنگ فارسی». تهران: امیرکبیر.
_||_