کانونیسازی در «شب سهرابکشان» بیژن نجدی
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسی
1 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل
کلید واژه: شب سهرابکشان, بیژن نجدی, focalization, کانونیسازی, کانونیسازی بیرونی, کانونیسازی درونی, محدود, نامحدود, Shab- e- Sohrab koshan, Bijan Najdi, external focalization, internal focalization, restricted, unrestricted,
چکیده مقاله :
در میان آثار بیژن نجدی، داستان شب سهراب کشان از تکنیک کانونی پردازی روایت به طور کامل بهره برده است. هدف اصلی این پژوهش کشف و شناخت انواع کانونیسازی در این روایت بر اساس موقعیّت کانونیساز و میزان تداوم کانونیسازی است. بدین منظور پس از بررسی این داستان این نتایج حاصل شد که در این روایت کانونی سازی بیرونی از آنِ راوی-کانونیساز و کانونی سازی درونی مربوط به شخصیت -کانونیساز است که تقابلی از ادراک زمانی و مکانی و دانش و بینش نامحدود و محدود را به نمایش می گذارند. در بررسی مولّفهی عاطفی دریافتیم که تقابل کانونیسازی بیرونی و درونی، کانونیسازی عینی و بیطرفِ شخصیت -کانونیسازِ درونی را در برابر کانونیسازی ذهنی و جانبدارِ راوی-کانونیسازِ بیرونی قرار می دهد. از منظر میزان تداوم کانونیسازی نیز این نتیجه به دست آمد که در این روایت، درجهی ماندگاری و تداوم کانونیسازی در سطوح مختلف ثابت است و فقط از دریچهی نگاه راوی-کانونیساز بیرونی ارائه میشود.
Among the works of Bijan Najdi the story of " Shab- e – Sohrab Koshan" from the stories book " Youz Palangani ke ba Man Davidehand" has used completely of the technique of narrating focalization. The goal of the study is to discover and determine the types of focalization in this narration based on the situation of focalizer and the level of focalizing continuity. Accordingly, after the study of this story the results showed that in this narration its external focalization belongs to narrator- focalizer and then the internal focalization is related to the character- focalizer that demonstrates a contrast between temporal and spatial reception and restricted and unrestricted knowledge and insight. The study of emotional component shows that the contrast of internal and external focalization, puts the neutral focalization of internal character focalizer against the colored focalizer of external narrator- focalizer. Through the focalization continuity, the results showed that in this narration the degree of persistence and focalization continuity in the deferent levels is fixed and is demonstrated from the view of narrator- focalizer point of view.
_||_