تحلیل ساختاری سه داستان کوتاه (شرق بنفشه، شام سرو و آتش و ناربانو) شهریار مندنی پور
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسیمحمدحسین خانمحمدی 1 , تیمور مالمیر 2 , گلاله مرادی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان
3 - دانشجوی دوره دکتری ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه
کلید واژه: روایت, داستان کوتاه, ساختارگرایی, Short story, Narration, ژرفساخت, شهریار مندنی پور, Structuralisim, Deep structure, Shahryar Mandanipour,
چکیده مقاله :
امروزه ساختارگرایی از شیوه های رایج در بررسی متون ادبی است. منتقدین با استفاده از این شیوه، متون را به عناصر سازنده ی آن تجزیه می کنند. به عبارت دیگر، آن ها معنای ظاهری اثر را کنار می زنند تا به معنای واقعی و ژرف ساخت اثر دست یابند. در این پژوهش با استفاده از آراء نظریه پردازان ساختارگرا همچون: بارت، برمون و تودوروف، سه داستان کوتاه از شهریار مندنی پور: شرق بنفشه ، شام سرو و آتش نار بانو، بررسی شده و سادگی و دشواری روایت، نوع راوی و ژرف ساخت داستان ها، مشخص شده است. شهریار مندنی پور از نویسندگان نسل سوم داستان نویسی ایران است. او با تکیه بر عنصر زبان و شگردهای جدید داستان نویسی، آثار درخورتوجهی در ژانرهای رمان و داستان کوتاه، آفریده است. عمده ترین ژرف ساخت داستانهای مندنی پور، شامل مضامینی چون مرگ و زندگی، عشق و نفرت، جنگ و تبعات آن و روابط ناسالم بین انسان ها و... می شود.
Today, structuralism is one of current approaches to studying literary texts. Critics analyze literary texts to component parts by using this method. On other hand, they dispose superficial meaning to arrive virtual meaning and deep structure. In this research, by using structuralism theories of theorist (Barthes, Bremond, and Todorov), three series of short stories of Shahryar Mandanipour (Abi mavaraye behar, Mahe nimrouz and Sharghe banafshe) has been investigated and identified simplicity and complexity of narration, the kind of narrator and deep structure of stories. Shahryar Mandanipour, is one of the writers of short story in Iran that belongs to third generation. By relying on the element of language, and new method of writing story, he has created prominent works in short story and novel genres. Deep structure of Mandanipour stories mainly consists of purports such as death and life, love and hate, war and its consequences, unhealthy relations between humane and etc.
_||_