بررسی اشتراکات ابن عربی و ژوزف مورفی در موضوع معجزه و کرامت
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی
1 - آموزش و پرورش
کلید واژه: مورفی, معجزه, کرامت, کلید واژه: ابن عربی,
چکیده مقاله :
ابن عربی مانند اغلب عرفای اسلامی کرامت را مخصوص اولیا و معجزه را مخصوص پیامبران می داند. ابن عربی مانند برخی عرفای دیگر، کرامتِ واقعی را علمِ شهودی می داند. ژوزف مورفی تفاوتی بین کرامت و معجزه قایل نبوده، معتقد است که تمام انسان ها دارای چنان قوایی هستند که می توانند تمام معجزات را محقّق کنند. مورفی مثال های فراوانی را بیان می کند که در آن سالک قادر به انجام معجزات حضرت عیسی شده است. مورفی روانشناسی ست که علمش کاربردی است؛ بدین معنا که تمام افراد انسانی می توانند از معجزه استفاده کنند تا زندگی دنیوی مناسب و به دنبال آن حیات اخروی پسندیده ایی داشته باشند. مورفی و ابن عربی در موضوع معجزه دست کم در نُه مورد اشتراک نظر دارند که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. روش به کار گرفته شده در این مقاله کتابخانه ای و مقایسه ای است که در آن با وجود تفاوت در اصطلاحات، در پی یافتنِ مفاهیمِ مشترک بوده ایم.
Like the other Islamic mystics, Ebn Arabi considers dignity specialized for saints and miracle specialized for prophets. Like some other mystics, Ebn Arabi considers intuitive science as the real dignity. Josef Murphy thinks that there is no difference between dignity and miracle and he believes that all human beings have such powers and they are able to realize all miracles. Murphy makes lots of examples in which a wayfarer was able to do the miracles of Jesus Christ.Murphy is a psychologist whose knowledge is practical, which means that he thinks all human beings can use miracle so that they can have a proper life in this world and then in the life in hereafter. Murphy and Ebn Arabi have the same idea about miracle at least in 9 cases and in this section they are going to be discussed. The method used in this paper is library and comparative.That in spite of differences in terms, we have sought to find common ground. Keywords: Ibn Arabi, Murphy, Miracle, Dignity
_||_