تحلیل عناصر کهنالگویی سفر قهرمان در داستانِ تلخون از صمد بهرنگی
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقیراحله عبداله زاده برزو 1 , محمد قادری مقدم 2 , محمد ریحانی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان
کلید واژه: صمد بهرنگی, کهن الگو, تلخون, کمپبل, سفر,
چکیده مقاله :
این مقاله، بر اساس نظریة تکاسطورة ژوزف کمپبل به تحلیل نمادهای داستانِ تلخونِ صمد بهرنگی می-پردازد. کمپبل برای سفر قهرمانان اساطیری به منظوردست یافتن به فردیت، الگویی در نظر گرفته که از سه مرحلة اصلی عزیمت، تشرف و بازگشت تشکیل شده است. آه، پیکی است که به واسطة تاجر، تلخون (خودآگاه) را به سفر دعوت میکند. تلخون و ناخودآگاه (مرد جوان) در مرحلة نخست به سلامت از آستانه میگذرند و پیش از گذر از جادة آزمونها به وصل (ازدواج جادویی) میرسند. با مرگ جوان، تلخون به یاری پیک، سفرِ دیگری را از بازار برده فروشان آغاز میکند و در مسیر تشرف با دیوهایِ طمعِ مال و شهوت مبارزه میکند و پس از به زانو درآوردنِ دیو نفس، با پرِ مرغ و آبی، که نمادی از "برکت نهایی" و رهاورد سفر اوست، برای احیای ناخودآگاه خویش بازمیگردد. بازگشت او به یاری "پیک "، نشان از آزادی او در آمد و شد میان دو جهان خودآگاه و ناخودآگاه دارد. این داستان نمادین با نظریة کمپبل همخوانی زیادی دارد. با این تفاوت که دو بار دیدار میسر میگردد. یکبار قبل از گذر از مسیر تشرف، و بارِ دیگر با موفقیت در عبور از جادة آزمونها و پس از دریافت برکت نهایی رخ میدهد
This study, based on the theory of Joseph Campbell's monolithic theory, analyzes the symbols of the story "Talkhoon" by Samad Behrangi. Campbell, for the mythological heroes' journey, attempts to find individuality, a pattern that has been composed of three main stages of departure, initiation and return. Behrangi depicts thedeparture of self-conscious nightingalein the form ofTalkhoon’ssymbolic journey. Ah is a messenger who, through a businessman, invites Talkhoon (self-conscious) to travel. Talkhoon and unconscious (the young man) in the first stage crossing the threshold and before they pass through the road of trials, they get married (magical marriage). With the young death, Talkhoon with the help of Ah who has appeared in the wise old man, begins another journey from the slave market with the messenger and fights with greed and lust dragons through the path of initiation and after kneeling with self-dragon, with chicken feather and water, which is a symbol of the "final blessing" of his journey, returns to revive his unconscious. His return, with the help of the "messenger", shows his freedom going and coming through two self-conscious and unconscious worlds. This symbolic story has much to do with Campbell's theory; with the difference that the meet is done twice. Once before passing through the initiation, and once again successfully passing through the road of trials and after receiving the final blessing.
_||_