بررسی و مقایسۀ تطبیقی عشق و حضور آن در منظومههای حماسی کوش نامه و بهمن نامه
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقیمریم آیین 1 , حمید طبسی 2 , نعمت اصفهانی عمران 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد جیرفت، دانشگاه آزاد اسلامی، جیرفت، ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد جیرفت، دانشگاه آزاد اسلامی، جیرفت، ایران
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد جیرفت، دانشگاه آزاد اسلامی، جیرفت، ایران
کلید واژه: حَماسه, عشق, کوشنامه, ادبیات غنایی, بهمننامه,
چکیده مقاله :
دو منظومۀ حماسی بهمن نامه و کوش نامه، از حماسههای ملی است که بعد از شاهنامۀ فردوسی و به پیروی از آن در اواخر قرن پنجم و ششم به نظم کشیده شده و در کامل کردن روایات و داستانهای شاهنامه نقش به سزایی داشته است. با دقت و تأمل در این دو اثر میتوان بهضرورت نظم و چاپ آثار پس از شاهنامه در زنده نگهداشتن زبان فارسی و داستانهای ایران باستان پی برد که ایرانشاه بن ابی الخیر، با علاقه و دلبستگی تمام به نظم و سرودن آن همت گماشته است. در این دو منظومه حماسی به مناسبت کشمکشها و کینهتوزیهای فراوان بین شخصیتهای اصلی داستان و دشمنان آنها با صحنههای متعدد جنگ و نبرد روبرو هستیم؛ بهطوریکه میتوان اصلیترین شاخصۀ موجود در بهمن نامه و کوش نامه را مقولۀ رزم و پیکار دانست و بهترین توصیفهای موجود در این دو کتاب را خاص میدانهای رزم قلمداد کرد؛ اما در لابهلای این داستانهای حماسی به صحنههایی غنائی و عاشقانه برمیخوریم که درواقع محل تلاقی حماسه و غنا است. این داستانها در عین حماسی بودن، ویژگی داستانهای غنائی را در خود دارند. نویسنده در این پژوهش به شیوۀ توصیفی- تطبیقی و ابزار کتابخانهای درصدد آن است تا عشق و جلوههای عاشقانه را در این دو منظومه بررسی نماید، نتایج پژوهش حاکی از آن است که این دو منظومه در عین حال که یک منظومۀ حماسی میباشند؛ ولی جلوههای عشق و روابط عاشقانه هم در جایجای این دو اثر دیده میشود.
The two epic poems Bahman Nameh and Kush Nameh are among the national epics that were organized after Ferdowsi's Shahnameh and following it in the late 5th and 6th centuries and played a significant role in completing the narratives and stories of the Shahnameh. By carefully and reflecting on these two works, one can understand the necessity of ordering and printing the works after the Shahnameh in keeping alive the Persian language and the stories of ancient Iran, which Iranshah bin Abi al-Khair, with all his love and devotion, devoted himself to order and compose it. In these two epic verses, on the occasion of many conflicts and grudges between the main characters of the story and their enemies, we are faced with numerous scenes of war and battle; So that the main characteristic in Bahman Nameh and Kush Nameh can be considered as the category of war and fighting, and the best descriptions in these two books can be considered specific to the battlefields. But in the midst of these epic stories, we come across lyrical and romantic scenes that are actually the meeting place of epic and poetry. These stories, while being epic, have the characteristics of Ghanaian stories. In this research, the author tries to investigate the love effects in these two verses by descriptive-comparative method. The results of the research indicate that these two poems are an epic poem. be; But the manifestations of love and romantic relationships can be seen everywhere in these two works.
منابع و مآخذ
کتاب
اسلامی ندوشن، محمّدعلی (1381)، چهار سخنگوی وجدان ایران: فردوسی، مولوی، حافظ و سعدی، تهران: قطره.
ایرانشاه بن ابیالخیر (1371)، بهمن نامه، ویراستۀ رحیم عفیفی، تهران: علمی و فرهنگی.
آیدنلو، سجّاد؛ خالقی مطلق، جلال (1386)، نارسیده ترنج، تهران: نقش مانا.
حمیدیان، سعید، (1373)، درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، تهران: مرکز.
روح الأمینی، محمود.(1375 )، نمودهای فرهنگی و اجتماعی در ادبیّات فارسی، تهران: آگاه.
سرّامی، قدمعلی.(1388 )، از رنگ گل تا رنج خار، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی..
صفا، ذبیحالله (1389)، تاریخ ادبیات در ایران ج 2، چاپ چهارم، تهران: امیرکبیر.
_______ (1369)، حماسه سرایی در ایران، چاپ پنجم، تهران: امیرکبیر.
عفیفی، رحیم (1371)، مقدمه بر بهمننامه، اثر ایرانشاه بن ابیالخیر، تهران: علمی فرهنگی.
هدایت، رضا قلی خان (بیتا)، مجمع الفصحاء جلد 5، به کوشش مظاهر مصفا، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر.
مقالات
احمدیان دیزجی، رقیه (1395)، «پیوند عشق و حماسه در سه منظومۀ شاهنامه، بهمننامه و کوشنامه»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر عاتکه رسمی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
استاجی، ابراهیم (1391)، «ساختار و ویژگیهای داستانهای عاشقانه حماسی»، درّ دری (ادبیّات غنایی- عرفانی)، دورۀ 1، ش 1، صص 26 -47.
- ایمانی، گیتی (1398)، «مقایسۀ ساختاری و محتوایی جنبههای غنایی شاهنامه (بخش پهلوانی)و بهمننامه»، رسالۀ دکتری، به راهنمایی دکتر بهناز پیامنی، دانشگاه پیام نور.
جعفرپور، میلاد (1393)، «تحلیل ژرفساخت گونۀ عشق و پیوند در حماسه»، شعر پژوهی، دورۀ 6، ش 4، صص 81 -47.
جعفری قریه علی، حمید (1388)، سنجش بهمن نامه با شاهنامه، مطالعات ایرانی، ش 15، صص 222 -197.
سلیمانی، قهرمان (1378)، «حماسۀ کوش نامه»، از کتاب ماه ادبیّات و فلسفه، ش 19، صص 30 -31.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1352)، «انواع ادبی و شعر فارسی» خرد و کوشش، ش 11، صص.96-119.
هاشمیان، لیلا، اتونی، بهزاد، (1389)،«آموزههای حکمی و اخلاقی در بهمننامه و جستاری در ریشههای ایرانی و اسلامی آن»، زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال 1، ش 2، صص 157-172.
_||_Sources and references
Book
Eslami Nadushan, Mohammad Ali (2002), Four Spokesmen of Iran's Conscience: Ferdowsi, Molavi, Hafez and Saadi, Tehran: Qathr.
Iranshah bin Abi-al Khair (1993), Bahman Nameh, edited by Rahim Afifi, Tehran: Scientific and Cultural.
______________ (1999), Kushmaneh, by Jalal Metini, Tehran: Scientific
Aydanlu, Sajjad; Khaleghi Mutlaq, Jalal (2008), Narsideh Taranj, Tehran: Naqsh Mana.
Hamidian, Saeed, (1995), an introduction to Ferdowsi's thought and art, Tehran: Center.
Rooh Amini, Mahmoud. (1997), cultural and social manifestations in Persian literature, Tehran: Aghaz.
Sarrami, Gadhamali. (2008), From the color of flowers to the pain of thorns, Tehran: Scientific and Cultural Publications.
Safa, Zabihullah (2011), History of Literature in Iran Vol. 2, 4th edition, Tehran: Amir Kabir.
_______ (1991), Hamase Saraei in Iran, 5th edition, Tehran: Amir Kabir.
Afifi, Rahim (1993), Introduction to Bahman-nameh, by Iranshah bin Abi-al-Khair, Tehran: Ilmi Farhangi.
Hedayat, Rezaqoli Khan (Bita), Majma al-Fashah, volume 5, by the efforts of Mazaher Musfa, second edition, Tehran: Amir Kabir.
articles
Ahmadian Dizji, Ruqiya (2015), "The link between love and epic in the three poems of Shahnameh, Bahmannameh and Kushnameh", Master's thesis, under the guidance of Dr. Atke Rasmi, Shahid Madani University of Azerbaijan.
Staji, Ebrahim (2013), "Structure and characteristics of epic love stories", Dar Dari (lyrical-mystical literature), period 1, vol. 1, pp. 26-47.
Imani, Giti (2018), "Structural and content comparison of the lyrical aspects of Shahnameh (Pahlavi section) and Bahmannameh", doctoral dissertation, under the guidance of Dr. Behnaz Payamani, Payam Noor University.
Jafarpour, Milad (2013), "In-depth analysis of the type of love and bond in the epic", Poetry Research, Volume 6, Vol. 4, pp. 47-81.
Jafari Qoriya Ali, Hamid (2010), Evaluating Bahmannameh with Shahnameh, Iranian Studies, Vol. 15, pp. 197-222.
Soleimani, Kahraman (2000), "Epic of Kush Nameh", from the book of the month of literature and philosophy, vol. 19, pp. 30-31.
Shafiei Kodkani, Mohammad Reza (1974), "Literary Genres and Persian Poetry", Khrod wa Sooreh, Vol. 11, pp. 119-96.
Hashemian, Leila, Atoni, Behzad, (2009), "The moral and ruling doctrines in Bahmannameh and a survey of its Iranian and Islamic origins", Persian language and literature, Islamic Azad University, Sanandaj branch, year 1 2, pp. 157-172.