تصحیح دیوان عالی گیلانی و نگاهی به سبک زبانی و شعر وی
ابوالفضل مرادی(رَستا).
1
(
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
)
زینب ولی زاده فلکدهی
2
(
)
کلید واژه: عالی گیلانی, نسخۀ خطی, دیوان , سبک هندی, ادبیات فارسی,
چکیده مقاله :
عالی گیلانی از شاعران بر جسته ی سبک هندی از خطه ی گیلان است . دیوان شاعر از حیث دارا بودن تشبیهات و صور خیال کم نظیر در میان اشعار شیعی حایز اهمیت است .عالی به دوره ی صفویه و دوره ی کم لطفی به ادیبان تعلق دارد . دوره ای که شاعران و سخنوران به دلیل بی توجهی شاهان صفوی به شاعران علیرغم میل باطنی رنج غربت را به جان خریده و راهی دیار هند می شوند . که این هجرتها سبکی را تحت عنوان سبک هندی به وجود می آورد .سبکی با تشبیهات فراوان و گاه دور از ذهن .شاعران برای خوش آمد پادشاهان هند به ماراتونی عجیب و غریب دست می زنند .عالی حدود بیست سال رنج غربت و غم ها را به جان می خرد و در پایان برای جاودان کردن اثر خود در زمان شاه عباس دوم به موطن خویش باز می گردد .ابیات نغز و لطیف شاعر مملو از ارادت قلبی وی به مولایش علی (ع) و خاندان مطهر وی است .
Gilani's Supreme Court correction and a look at his linguistic style and poetry
چکیده انگلیسی :
Gilani's Supreme Court correction and a look at his linguistic style and poetry
Aali Gilani is one of the poets of the Indian style from the Gilan region. The Divan of the poet is important in terms of having similes and images of imagination that are unique among Shiite poems. It belongs to the Safavid era and the Kam Lotfi period to the writers. The period when poets and orators, despite their inner desire, suffered the pain of exile due to the neglect of the Safavid kings and left for the land of India. that these emigrations create a style called the Indian style. A style with many similes and sometimes far from the mind. The poets embark on a strange marathon to welcome the kings of India. Ali suffered about twenty years of exile and He suffers sorrows and in the end he returns to his homeland to immortalize his work during the time of Shah Abbas II. .
منابع
-بیان ،شمیسا،سیروس )1878،)تهران 5میتر
-صور خیال در شعر فارسی ،شفیعی کدکنی ،دمحم رضا ،)1880،)تهران 5آگاه
- براوون ،ادوارد ،(1375)ترجمه دکتر بهرام مقدادی ،تاریخ ادبیات ایران از صفویه تا عصر حاضر .
-دیوان، گیلانی ،عبدالعال ،نسخه خطی .
-سفر در مه ،پور نامداریان ،تقی )1871،)تهران بنگاه.
-فنون بلاغت و صناعات ادبی ،همایی ،جالل الدین )1870،)چاپ بیست و هفتم ،تهران 5 نشرهما
-تصحیح دکتر محمد اسلامی ،تذکره الاولیا ،عظیمی ،ناصر(1395)تهران
-.فنون ادبی ، احمد نژاد ،کامل )1888،)چاپ دوم ،تهران 5 پای
-(معانی و بیان ،علوی مقدم ،دمحم ؛اشرف زاده ،رضا )1889،)چاپ دوم ،تهران 5سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی سمت
-صور خیال در خمسه ء نظامی ،زنجانی ،برات ) 1888،)تهران 5امیر کبیر
-سبک شناسی شعر ،شمیسا،سیروس)1877،)چاپ نهم ،تهران 5 نشر فردوس. 17
-آیین سخن ،صفا ،ذبیح هللا ،)1888،)ج 19،تهران 5ققنوس . 18
-جایگاه و تحلیل تشبیه در دیوان زیب النساء مخفی هندوستانی ، میر ،دمحم ،)1898،)
-فصلنامه ء تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی )بهار ادب (،شماره ء79،ص888-809. 18
-بررسی تشبیه در اشعار انوری ابیوردی ،قره داغی کراله ،فریبا ،)1890 ،)
--فصلنامه ء تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی )بهار ادب (،شماره80،ص788-7
resqurces
-.shamisa,siroos,stylistics of poem,(2003),edition 9,Tehran
- .shamisa,siroos,explanation,(2008), Tehran,Mitra
-shafie kadkani,Mohammad reza,imagery techniques in persion poem,(1991), Tehran,agah
-.Azimi .Naser.(1395)correction.DREsllami.mohammad.tazkareh olia.Tehran.
-.Gilani,abdol alla,poetry poem,manuscript.
-.poor namdarin ,taghi,travel in fog(2002), Tehran,bongah
-.homaeijalaledin,rhetoric techniques and literary techniques,(2007),print27, Tehran: homa publishing
-.Moain.Mohammad.(1389),farhang moain .amir kabir publication.
-.Ahmad nejad, literary techniques,(1995), print 2, Tehran,paya
-.Brown,edvard,(1375),translation by Meqhdadi Bahram,history of Iranian literure from Safavid to the present
-zanjani,barat, imagery techniques in nezami’s khamse, (1998). Tehran:Amir kabir
.shamisa,siroos,stylistics, semantics,(2003), print 9, Tehran: complation ferdoosi
-.Safa ,zabihallh,religion speech,(1998),cover19, Tehran.ghofnoos.
-place and analysis in ,zeiboalnesa Makhfi Indian poetry poem,mir mohammad.(2015),specialty Quartery of persion poetry,(Bahar Adab),number 29,p359-374.
-.simulation reviow in Anvari Abivardi’poem,gharedaghi karale,Fariba,(2017), specialty Quartery of persion poetry,(Bahar Adab),number 35. ,p229-247.
--mojtaba.Mahdi.from meaning to face,(2011).cover2, pri