ارتباط بین سطح رقابت در بازار محصول و عدم تقارن اطلاعاتی؛ رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری The Relationship between the Product Market Competition and Information Asymmetry; Structural Equation Modeling Approach
محورهای موضوعی :
حسابداری مالی و حسابرسی
اکبر کنعانی
1
,
رضوان حجازی
2
,
مهرداد قنبری
3
,
بابک جمشیدی نوید
4
1 - گروه حسابداری،دانشگاه آزاداسلامی، واحد کرمانشاه،کرمانشاه،ایران.
2 - گروه حسابداری،دانشگاه الزهرا،تهران، ایران.
3 - گروه حسابداری،دانشگاه آزاداسلامی،واحدکرمانشاه،کرمانشاه،ایران.
4 - گروه حسابداری،دانشگاه آزاداسلامی،واحدکرمانشاه،کرمانشاه،ایران.
تاریخ دریافت : 1400/01/12
تاریخ پذیرش : 1400/03/17
تاریخ انتشار : 1400/05/01
کلید واژه:
رقابت بازار محصول,
فرصتهای رشد,
خطای پیشبینی سود,
عدم تقارن اطلاعاتی,
معاملهگران آگاه,
چکیده مقاله :
از آنجا که رقابت در بازار محصول یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیمات مدیران و سرمایهگذاران به شمار می آید بنابراین از لحاظ تصمیمات درون سازمانی و برون سازمانی به عنوان یک مؤلفه بااهمیت در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی قابل مطالعه است. هدفمقاله حاضر، بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر عدم تقارن اطلاعاتی می باشد. به این منظور 78 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به روش غربالگری جامعه آماری با رویکرد مد ل سازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازه گیری سطح رقابت از شاخص هرفیندال-هیرشمن و برای اندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی از معیارهای شکاف قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام، اندازه شرکت، خطای پیش بینی سود و فرصت های رشد استفاده گردید. پس از اطمینان از توانایی سنجش متغیر عدم تقارن اطلاعاتی توسط نشانگرهای مدنظر و همچنین برازش مناسب الگوی اندازه گیری و ساختاری پژوهش، نتایج نشان داد سطح رقابت در بازار محصول بر عدم تقارن اطلاعاتی تأثیر معنی دار دارد؛ به عبارت دیگر، با افزایش سطح رقابت در بازار محصول، عدم تقارن اطلاعاتی کاهش می یابد. نتایج پژوهش پیشنهاد می کند نهادهای قانونی در راستای تمرکززدایی و ایجاد مکانیزم هایی برای فراهم نمودن محیط رقابتی گام بردارند تا زمینه ساز افشای مناسب اطلاعات توسط شرکت ها شده و از این طریق عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه کمرنگو امنیت سرمایه گذاران و جلب اعتماد آن ها به بازار سرمایه افزایش یابد.The Relationship between the Product Market Competition and Information Asymmetry; Structural Equation Modeling ApproachAkbar KananiRezvan HejaziMehrdad GhanbariBabak Jamshidi NavidReceived: 01/ April /2021 Accepted: 07/ June /2021AbstractSince competition in the product market is one of the factors influencing the decisions of managers and investors, it is therefore considered as an important component in the reduction of information asymmetry in terms of insiders and outsiders decision making.The purpose of this study was to investigate the effect of competition in product market on information asymmetry.The statistical population of this research is the companies accepted in the TSE by using structural equation modeling approach. In order to measure the level of competition, the Herfindahl-Hirschman index and to measure the information asymmetry, Bid-Ask criteria and firm size, earning forecast error and growth opportunities was used. After assuring the ability to measure the information asymmetry variable by the indicated indicators as well as the appropriate fit for the measurement and structural model of the research, the results indicate that the level of competition in the product market has a significant effect on the information asymmetry. In other words, with increasing competition in the product market, information asymmetry decreases.Keywords: Earning Forecast Error, Product Market Competition, Information Asymmetry, Growth Opportunities, Informed Traders.
چکیده انگلیسی:
Since competition in the product market is one of the factors influencing the decisions of managers and investors, it is therefore considered as an important component in the reduction of information asymmetry in terms of insiders and outsiders decision making.The purpose of this study was to investigate the effect of competition in product market on information asymmetry.The statistical population of this research is the companies accepted in the TSE by using structural equation modeling approach. In order to measure the level of competition, the Herfindahl-Hirschman index and to measure the information asymmetry, Bid-Ask criteria and firm size, earning forecast error and growth opportunities was used. After assuring the ability to measure the information asymmetry variable by the indicated indicators as well as the appropriate fit for the measurement and structural model of the research, the results indicate that the level of competition in the product market has a significant effect on the information asymmetry. In other words, with increasing competition in the product market, information asymmetry decreases.
منابع و مأخذ:
ابراهیمی، سیدکاظم، علی بهرامین سب و پروانه صدیقه، (1397)، "تأثیر رقابت در بازار محصول بر ریسکپذیری سرمایهگذاران"، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 10(40)، صص 171-186.
احمدپور، احمد و مریم فرمانبردار، (1394)، "بررسی ارتباط بین افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکتها و رقابت بازار محصول"، فصلنامه حسابداری مالی، ۷ (۲۶)، صص ۱۰۳-۱۲۴.
آقایی، محمدعلی، وحید احمدیان و میرسعید سفیدگران، (1396)، "تأثیر پیچیدگی و پویایی محیطی بر رابطه مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی"، دانش حسابداری مالی، 4(4)، صص 1-23.
بادآور نهندی، یونس، هیوا خجسته و غفور شریف زاده، (1397)، "نقش تعدیلگری ارزشگذاری نادرست سهام بر رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و ساختار سرمایه"، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 10(37)، صص 84-53.
پورحیدری امید، امیر سروستانی و رحمت اله هوشمند، (1391)، "تاثیر رقابتی بودن بازار محصول بر هزینههای نمایندگی"، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار (مطالعات مالی) دوره 5، شماره 16، صص 13-28
حجازی، رضوان، بتول زارعی و فرهاد حاتمی، (1395)، "تأثیر کیفیت حسابرسی بر عدم تقارن اطلاعاتی"، بررسیهای حسابداری، 3(10)، صص 1-18.
حیدری، مهدی؛ بهمن قادری و سعید همهخانی، (1396)، "بررسی نقش میانجی عدم تقارن اطلاعاتی در تبیین رابطه بین کیفیت حسابرسی و سیاستهای تأمین مالی"، راهبرد مدیریت مالی، 5(4)، صص 93-126.
خانی، عبدالله و زیبا قجاوند، (1391)، "تأثیر طیف رقابتی بازار بر رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه سهام عادی"، پژوهشهای حسابداری مالی، 4(4)، صص 67-88.
موسوی شیری، سید محمود، حسن خلعت بری و مینا فیروز بخت، (1394)،"اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر بیشارزشیابی سهام"، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، شماره 27، صص، 73-92.
کردستانی، غلامرضا و امیر صابر، (1397)، "رقابت در بازار محصول، عدمتقارن در رفتار هزینهها و انتظار مدیر از فروش آتی: تحلیل در سطح کل فضای کسب وکار"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7(26)، صص 31-42.
مرادزاده فرد، مهدی، مرتضی عدلزاده، مریم فرجزاده و صدیقه عظیمی، (1392)، "عدم اطمینان اطلاعاتی، عدم تقارن اطلاعاتی و فرصتهای رشد"، مطالعات تجربی حسابداری مالی، 10(39)، صص 125-145.
موسویان خلیل اباد، حمیدرضا و غلامرضا کردستانی، (1392)، "رقابت بین سرمایهگذاران آگاه برای کسب اطلاعات محرمانه و قیمتگذاری عدم تقارن اطلاعاتی"، مدیریت دارایی و تأمین مالی، 1(2)، صص 127-144.
مهدوی، غلامحسین و احسان کرمانی، (۱۳۹۴)، "بررسی تأثیر استقلال هیئت مدیره بر رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و کیفیت گزارشگری مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران"، فصلنامه راهبرد مدیریت مالی، ۳ (۱۰)، صص 1-26.
نمازی، محمد، غلامرضا رضایی و علیرضا ممتازیان، (1393)، "رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات حسابداری"، پیشرفتهای حسابداری، 6(2)، صص 131-166.
Akerlof, G. (1970), “The Market for Lemons: Quality Uncertainty and the Market Mechanism”, The Quarterly Journal of Economics, 89, PP. 488-500
Armstrong, C., J, Core., D, Tayor and R, Verrecchia. (2011), "When Does Information Asymmetry Affect the Cost of Capital?", Journal of Accounting Research, Vol. 49(1), PP. 1-40.
Atkins, Brian, Jeffrey Ng and Rodrigo R. Verdi. (2012), "Investor Competition Over Information and the Pricing of Information Asymmetry", The Accounting Review Vol. 87, No.1, PP. 35- 58.
Bain, J. S. (1956), “Barriers to New Competition”, Cambridge: HarvardUniversity Press.
Balakrishnan, K., & Cohen, D. A. (2011), “Product Market Competitionand Financial Accounting Misreporting”, Retrieved fromhttp://ssrn.com/ abstract=1927427.
Beiner, S., Schmid, M. and Wanzenried, G. (2008), “Product Market Competition, Managerial Incentives, and Firm Valuation”, Working Paper, Lucerne University of Applied Sciences.
Brozen, Y. (1971), “The Persistence of High Rates in High Stable Concentration Industries”, Journal of Law and Economics, 14, PP. 501-512.
Chen, C., Li,L., & Ma, M. L. (2014), “Product Market Competition and the Cost of Equity Capital: Evidence from China”., (aheadiof-print), PP. 1-35.
Cheng, P., Man, P., & Yi, C. H. (2013), “The Impact of Product Market Competition on Earnings Quality”, Accounting and Finance, 53, PP. 137162.
Cormier, D., Houle, S., & Ledoux, M. J. (2013), “The Incidence of Earnings Management on Information Asymmetry in an Uncertain Environment: Some Canadian Evidence”, Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 22(1), PP. 26-38.
Cormier, D., Ledoux, M. J., Magnan, M., & Aerts, W. (2010), “Corporate Governance and Information Asymmetry between Managers and Investors”, Corporate Governance: The International Journal of Business in Society, 10(5), PP. 574-589.
Darrough, M. N., & Stoughton, N. M. (1990), “Financial Disclosure Policy in an Entry Game”, Journal of Accounting and Economics, 12, PP. 219- 243.
Demsetz, H. (1973), “Industry Structure, Market Rivalry and Public Policy”, Journal of Law and Economics, 16, PP. 1-9.
Gao, W., & Zhu, F. (2015), “Information Asymmetry and Capital Structure around the World”, Pacific-Basin Finance Journal, 32, PP. 131-159.
Easley, D. and M. O’Hara, (2004), "Information and the Cost of Capital", Journal of Finance, 59, PP. 1553-1583.
Foster, F., and S. Viswanathan. (1994), “Strategic Trading with Asymmetrically Informed Traders and Long-lived Information”, Journal of Finance and Quantitative Analysis 29 (4), PP. 499–518.
Gertner, R., Gibbons, R., & Scharfstein, D. S. (1988), “Simultaneous Signaling to the Capital and Product Markets”, Rand Journal of Economics, 19, PP. 173-190.
Giroud, X., & Mueller, H. M. (2010), “Does Corporate Governance Matter in Competitive Industries?”, Journal of Financial Economics, 95, PP. 312-331.
Holden, C., and A. Subrahmanyam. (1992), “Long-lived Private Information and Imperfect Competition”, Journal of Finance 47 (1), PP. 247–270
Hughes, J., J , Liu. and J, Liu. (2007), "Information Asymmetry Diversification and Cost of Capital", Accounting Review, Vol. 82, PP. 705-729.
Krishnaswami, S., & Subramaniam, V. (1999), "Information Asymmetry, Valuation, & the Corporate Spin-off Decision", Journal of Financial Economics, 53(1), PP. 73-112.
Leary, M. T., & Roberts, M. R. (2008), “The Pecking Order, Debt Capacity, and Information Asymmetry”, Working Paper, Cornell University.
Li, S. and Zhan, X. (2016), “Product Market Threats and Stock Crash Risk”, Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=2474135.
Myers, S. C. ,& Majluf, N. S. , (1984), “Corporate Financing and Investment Decisions When Firms Have Information that Investors Do not Have”, Journal of Financial Economics, 13, PP. 187–221.
Shleifer, A., &Vishny, R.W. (1997), “A Survey of Corporate Governance”, Journal of Finance, 52, PP. 737-783.
Venkatesh, P. C., & Chiang, R. (1986), “Information Asymmetry and the Dealer's Bid‐ask Spread: A Case Study of Earnings and Dividend Announcements”, The Journal of Finance, 41(5), PP. 1089-1102.
Venky Nagar, Jordan Schoenfeld, Laura Wellman, (2018), “The Effect of Economic Policy Uncertainty on Investor Information Asymmetry and Management Disclosures”, Journal of Accounting and Economics.
Zhang, X. (2006), “Information Uncertainty and Stock Returns”, Journal of Finance, 61 (1), PP. 105-136
یادداشتها
_||_