رابطه سود تقسیمی با فرصتهای رشد و هزینه نمایندگی
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیحسین اعتمادی 1 * , محمد اسمعیلی کجانی 2
1 - دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران،
2 - کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
کلید واژه: فرصتهای رشد, هزینه نمایندگی, تئوری نمایندگی, واژههای کلیدی: سیاست تقسیم سود,
چکیده مقاله :
سیاست تقسیم سود از دیرباز مورد توجه محققان و نظریهپردازان حیطه مالی و حسابداری بوده است. در این تحقیق با استفاده از اطلاعات 95 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، رابطه سود تقسیمی با فرصتهای رشد و هزینه نمایندگی مورد بررسی قرار گرفته است. برای آزمون فرضیات تحقیق از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. همچنین در این تحقیق از نرم افزارهای Eviews و SPSS استفاده شده است. یافتههای تحقیق به طور خلاصه موید آن است که از یک سو، بین فرصتهای سرمایهگذاری و میزان سود تقسیمی مازاد بر حداقل قانونی شرکتها رابطه معکوس و معنیداری برقرار است؛ و از دیگر سو بین هزینههای نمایندگی و میزان سود تقسیمی مازاد بر حداقل قانونی آن توسط شرکتها رابطه مستقیم (مثبت) و معنیداری برقرار است. همچنین یافتههای تحقیق اخیر حاکی از این است که نسبت هزینههای عمومی و اداری، معیار قابل اتکایی برای اندازهگیری هزینه نمایندگی شرکتها نمیباشد Abstrac