تاثیر رقابت بازار محصول بر سیاست تقسیم سود
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیولی خدادادی 1 , جواد نیک کار 2 , محسن رشیدی باغی 3
1 - دانشیار گروه حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - کارشناس ارشد حسابداری
3 - کارشناس ارشد حسابداری
کلید واژه: رقابت بازار محصول, سود تقسیمی, سیاست پرداخت سود,
چکیده مقاله :
رقابتپذیری به معنی توانایی شرکت در ماندگاری در بازار کسب و کار، محافظت از سرمایههای مختلف شرکت، به دست آوردن (بازگشت) سرمایهها و تضمین شغلها در آینده، تعریف شده است. با توجه به تعریف مزبور میتوان بیان کرد که رقابت، تأثیر بااهمیتی بر فعالیتها و اقدامات شرکتها دارد. از سوی دیگر، مطالعات انجام شده در برخی از کشورها نشان میدهد سیاست تقسیم سود میتواند تحت تأثیر رقابت بازار قرار گیرد. بنابراین، تحقیق حاضر به بررسی تاثیر سطوح متفاوت رقابت بازار بر سیاست تقسیم سود می- پردازد. براین اساس، اطلاعات مورد نیاز تحقیق از 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استخراج و از الگوی رگرسیونی دادههای ترکیبی برای آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می- دهد؛ با افزایش رقابت بازار محصول، سودهای تقسیمی کاهش مییابد. بنابراین، شرکتها در بازارهای متمرکز و با رقابت بالا، سود کمتری را پرداخت میکنند زیرا، آنها نیاز به ذخیره وجه نقد برای مقابله با تهدیدها و رفتارهای مخرب رقبا دارند .
Competitive is defined as ability of the company to remain in the business market, protecting various company capitals, gain (return) capitals and guarantee the jobs at the future. According to the above definition can be stated that the competition has an important impact on the company's operations. On the other hand, studies in some countries show that dividend policy can be influenced by market competition. So, this study investigates the impact of different levels of competition on dividends policy. Accordingly, the survey required information the 120 companies listed in Tehran Stock Exchange and combined regression model was used to test the hypothesis. The results show that increasing product market competition, profits and dividend increases, too. Thus, firms due to competitive conditions and as a forced way to stay in the competition action distribute and pay cash dividend to the shareholders.