نقش اشتیاق شغلی بر رابطه اخلاق حرفه ای حسابرسان با عملکرد شغلی و اشتراک گذاری دانش
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسینازنین بشیری منش 1 * , زهره عارف منش 2 , علی بابایی سنجدری 3
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه حسابداری دانشگاه یزد، یزد ، ایران
3 - کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: اشتیاق شغلی, اخلاق حرفهای حسابرسان, عملکرد شغلی, اشتراکگذاری دانش.,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه اخلاق حرفهای و جو اخلاقی میتوانند بر کیفیت برآیندهای سازمانی اثرگذار باشند، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای بر عملکرد شغلی و تمایل به اشتراک گذاری دانش حسابرسان با نقش تعدیلی اشتیاق شغلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه حسابرسان(حسابداران رسمی)، به تعداد 3152 نفر بود. تعداد 347 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای جمع آوری داده ها انتخاب شدند. برای سنجش اشتیاق شغلی کارکنان ازپرسشنامه استاندارد اسچافل و باکر (2006)، پرسشنامه اخلاق حرفه ای عزیزی (1389)، اشتراک دانش از پرسشنامه هوی و همکاران (2010) و عملکرد شغلی بر اساس عملکرد وظیفه ای بیرنه و همکاران(2005) و عملکرد زمینه ای کونوی(1999) استفاده شد. روش تحلیل داده ها، تحلیل آماری معادلات ساختاری می باشد. نتایج نشان داد، اخلاق حرفه ای حسابرسان بر عملکرد شغلی و اشتراک گذاری دانش تاثیر مثبت و معناداری دارد. رعایت اصول اخلاق حرفهای بر عملکرد حسابرسان تاثیر بسزایی دارد. همچنین حسابرسان با تجربه و کارآمد، از لحاظ عملکردی، توانایی تحلیل، شناسایی و کشف تقلب، نسـبت بـه حسابرسانی که تازه وارد عرصه حسابرسی شده اند، برتری دارند. پایبندی به اصول اخلاقی منجر به نگرش مثبت حسابرسان نسبت به انتقال دانش و تجربه به دیگر حسابرسان شده و در رشد حرفه نقش بسزایی دارد. براساس یافته های پژوهش، اشتیاق شغلی تاثیر اخلاق حرفه ای بر عملکرد شغلی حسابرسان را تقویت میکند ولی بر رابطه اخلاق حرفه ای با تمایل به اشتراک گذاری دانش حسابرسان تاثیری ندارد.
Considering that professional ethics and ethical climate can affect the quality of organizational results, the purpose of this research is to investigate the impact of professional ethics on job performance and willingness to share auditors' knowledge with the moderating role of job enthusiasm. The statistical population of this research included all auditors (official accountants), numbering 3152 people. 347 people were selected as the statistical sample of the research based on Cochran's formula and using stratified random sampling method to collect data. To measure the job enthusiasm of employee’s standard questionnaire of Schaffel and Baker (2006), Azizi (2019), knowledge sharing questionnaire of Hoy et al. E. Conway (1999) was used. The method of analysis is statistical analysis of structural equations. The results showed auditors' professional ethics have a positive and significant effect on job performance and knowledge sharing. Compliance with the principles of professional ethics in auditors has a significant impact on the auditor’s performance. Also, experienced auditors are superior in terms of performance, the ability to analyze, identify and detect fraud, compared to auditors who have just entered the field of auditing. Adherence to ethical principles leads to a positive attitude of auditors towards the transfer of knowledge and experience to other auditors and plays a significant role in the growth of the profession. Based on the findings of the research, job enthusiasm strengthens the effect of professional ethics on auditors' job performance, but it does not affect the relationship between professional ethics and auditors' willingness to share knowledge.
فهرست منابع
بدیعی نژاد، علی و توانگر، افسانه، 1401. اثر تمرکز مالکیت نهادی منفعل، دوره تصدی مدیرعامل و رقابت بازار محصول بر رابطه بین اغفال توجه سرمایهگذاران نهادی منفعل و عدم شفافیت اطلاعاتی شرکتها. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 14(54)، صص. 233-262. doi: 10.30495/faar.2022.693676
بزاز جزایری، سیداحمد، 1387. ارزیابی عملکرد منابع انسانی، تهران: انتشارات آییژ، چاپ دوم.
پورحیدر، رحیمه، حسنی، محمد، مرتضینژاد، نیلوفر و سامری، مریم، 1398. روابط ساختاری اعتماد سازمانی، اخلاق حرفهای و ساختار سازمانی با اثربخشی مدرسه با نقش میانجی ارزشیابی عملکرد معلمان. آموزش و ارزشیابی، 47، صص. 93-116.
ترخونی، بهارک و رحمانی، مهری، 1400. ارتباط بین اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی حسابرسان و حسابداران. ترویج علم، 10(21)، صص. 214-200. Doi: 10.22034/popsci.2021.306905.1132
ثاقب اسمعیل پور، مسعود، عبدی، کیانوش، حسینی، محمد علی و بیگلریان، اکبر، 1398. رابطه اخلاق کاری با عملکرد شغلی کارکنان اداریدرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مراکز تابعه در سال ۱۳۹۶. مجله توانبخشی، ۲۰(۱)، صص. ۶۳-۵۲.
جلالی، محمدعلی، 1377. بررسی تأثیرات نگرش هاي شغلی بر عملکرد کارکنان عملیاتی بیمارستان هاي شبکه بهداشت و درمان و علوم پزشکی شهرستان شاهرود. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
حسینپور، داوود، قربانی پاجی، عقیل و ویشلقی، مهدیه، 1398. تأثیر جو سازمانی مشارکتی بر اشتراک دانش با نقش تعدیلی انگیزش ذاتی و استقلال شغلی. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان. 17(1)، صص. 164-131.
حیدری، محمد، رضوی، سید محمد حسین، امیرنژاد، سعید و محمدی، نصرالله، 1398. شناسایی موانع توسعه اخلاق حرفهای مدیران سازمانهای ورزشی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 23، صص. 23-35.
خواجوی، شکراله و کرمانی، احسان، 1400. ویژگیهای شخصیتی مؤثر بر تسهیم دانش در مؤسسات حسابرسی با رویکرد معادلات ساختاری. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 13(50)، صص. 1-32.
خوشدل مفیدی، مراد، حلاجیان، ابراهیم، مهرآرا، اسدا و باقرزاده، محمدرضا، 1398. رابطه مدل مدیریت استعداد با اخلاق حرفهای کارکنان گمرک ایران. اخلاق در علوم و فناوری، 4، صص. 190-194.
دانایی فرد. حسن، خائف الهی، احمد و حسینی، سید مجتبی، 1390. تأملی بر ارتقاء تسهیم دانش در پرتو رفتار شهروندی سازمانی (مورد مطالعه: وزارتخانه مسکن و شهر سازی وزارتخانه راه و ترابری). پژوهشهای مدیریت عمومی، 4(14)، صص. 63-84.
درخشان¬مهر، آرش، جبارزاده کنگرلوئی سعید، بحری ثالث جمال و قلاوندی، حسن، 1398. تحلیل روابط مولفه های اخلاق حرفهای، رهبری اخلاقی، مسئولیتهای اجتماعی با عملکرد حسابرسان مستقل. دانش حسابرسی، ۱۹(۷۶)، صص. ۲۳۰-۱۹۵.
رستگار، عباسعلی و حکاکی، امیر، 1399. تأثیر قابلیت های زیرساختی مدیریت دانش بر هوش تجاری با میانجیگری نوآوری باز در شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط. پژوهشهای نوین در تصمیمگیری، صص. 139-119.
رضائیان، علی، 1381. نقش مدیر عالی دانش در مدیریت دانش. فصلنامه پیام مدیریت دانشگاه شهید بهشتی، دوره دوم، شماره 3 و4، صص. 1-23.
زارع متین، حسن، 1386. بررسی رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت وتوانمند سازی کارکنان (در سازمان جهاد کشاورزی استان قم). فرهنگ مدیریت، 16.
رضائیان فردوئی, صدیقه, & قاضی نوری, سید سپهر. (1389). مدلیابی نقش اخلاق در موفقیت سیستمهای مدیریت دانش. سیاست علم و فناوری, 3(2),. 65-80
زاهد بابلان، عادل، قلعهای، علیرضا، دیوبند، افشین و کاظمی، سلیم، 1399. نقش واسطه ای اشتیاق شغلی در رابطه بین اخلاق حرفهای و پاسخگویی سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، 15(1)، صص. 129-123.
زندی، معید، 1389. تعیین رابطه بین تسهیم دانش و عملکرد کارکنان در شرکت گاز استان کردستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
سماواتی، حسن، نجات، امیر رضا، 1388. بررسی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان ناجا (تعرفه ن پ 2) از دیدگاه مدیران. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 6(22)، صص. 49-19.
سهرابی، عاطفه، یزدخواستی، علی و صادقی آرانی، زهرا، 1399. بررسی تأثیر عوامل فردی بر به اشتراکگذاری دانش در سازمان: فرا تحلیل مطالعات ایران. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 3(4)، صص. 1-44.
شفیقی، فاطمه، کلانتری، مهدی و ذوالفقاری زعفرانی، رشید، 1397. تأثیر اخلاق حرفهای بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجی دینداری در کار (مورد مطالعه: معلمان آموزش و پرورش استان همدان). پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(ویژهنامه)، صص. 985-1008.
طاهری عطار، غزاله، پوراحمدی، معین و هراتی، مسعود، 1398. تحلیل اثر اخلاق حرفهای بر عملکرد شغلی و اعتماد سازمانی با میانجیگری جو اخلاقی. پژوهشنامه مدیریت تحول، 11(1)، صص. 27-56.
عبدی، رسول و اربابی، سعید، 1401. تأثیر مؤلفههای روانشناختی پیگمالیون بر توسعه ویژگیهای اخلاقی حسابرسان. پژوهشهای حسابرسی حرفهای، 2(8)، صص. 115-88.
عزیزی، نعمت اله، 1389. اخلاق حرفهای در آموزش عالی: تاملی بر راهبردهای بهبود استانداردهای اخلاقی در آموزش دانشگاهی. فصلنامه راهبرد فرهنگ، 3(9-8)، صص. 201-173.
عصاره، علیرضا، اوضاعی، نسرین و عظیم پور، احسان، 1400. رابطه اشتیاق شغلی و خوشبینی تحصیلی با عملکرد شغلی معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 18(۱)، صص. 46-27.
علاقه بند،علی، 1383. مدیریت فتار سازمانی کاربرد منابع انسانی. چاپ 23، تهران، نشر امیر کبیر، ص 134.
علی زاده، سیما، 1398. تحلیل کانونی رابطه بین مولفه های اخلاق حرفهای و ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی. اخلاق در علوم و فناوری، 1، صص. 117-123.
علیزاده، مهدی، ۱۳۹۰. اخلاق چیست؟ تحلیلی فرا اخلاقی از مفهوم (حيث اخلاقی). پژوهشهای اخلاقی، 1(3).
علیزادهگان، لیلا، صمدی لرگانی، محمود و ایمنی، محسن، 1401. تأثیر تیپ شخصیتی و اخلاق حرفهای بر توانایی حسابرسان در کشف تقلب با استفاده از تئوری رفتار برنامهریزیشده با نقش تردید حرفهای. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 14(54)، صص. 78-49. doi: 10.30495/faar.2022.693669
قاسم زاده ابوالفضل، ملکی شیوا و شریفی لیلی 1395. اثر میانجی اخلاق حرفه ای در رابطه بین سرمایه فکری، یادگیری سازمانی و تسهیم دانش. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9(22)، 76-86.
قاسمی ، فاطمه، 1392. بررسی تأثیر آموزشهای ضمن خدمت بر عملکرد شغلی کارکنان ستادی بانک سپه تهران. بانک سپه، 146،ص 42.
قاسمی، محسن، 1399. رابطه رهبری اخلاقی با به اشتراکگذاری دانش کارکنان شهرداری شیراز. دومین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه، شیراز، https://civilica.com/doc
قلیچ لی، بهروز. 1388. مدیریت دانش: فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، صص. 1-23.
قنبری، سیروس و محمدی، محمدفائق، 1396. ارزیابی نقش اخلاق حرفه ایی و امنیت روانی بر ارتباط بین عدالت وو آوای سازمانی، اخلاق در علوم و فناوری،12(2)، صص.47-57
کوهی رستمی، منصور، گیلانی، سعید و نجف پور مقدم، پروین، 1401. تأثیر اخلاق حرفهای بر عملکرد شغلی با میانجیگری جو اخلاقی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 56(3)، صص. 1-12.
کیا، علی اصغر، ساپی، عبدالمنان، 1398. جایگاه اصول و ارزش های اخلاق حرفهای در تبلیغات تجاری. علوم خبری، 29، صص. 137-155.
محمدی فاتح، سبحانی، محمدصادق و محمدی، داریوش، 1385. مدیریت دانش. پیام مدیریت، 26، صص. 37-47.
مرادی، مهدی، مرندی، زکیه و محسنی، ایمان، 1396. رابطه بین مدیریت دانش شخصی و عملکرد شغلی حسابداران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 9(19)، صص. 97-116.
مسعودی مراقی مجید و استوار، رحیم، 1393. بررسی رابطه ی ابهام و تعارض نقش و عملکرد شغلی (مطالعهی موردی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب). ماهنامه علمی اکتشاف و تولید نفت و گاز، ۱۱۶، صص. ۸-۱۶.
ملانظری، مهناز و اسماعیلی کیا، غریبه، 1393. شناسایی ویژگیهای روانشناختی اثرگذار بر مهارت حسابرسان در انجام قضاوتهای حسابرسی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 21(4)، صص. 505-526.
منوریان، عباس، عسگری، ناصر و آشنا، مصطفی، 1386. ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان های دانش محور. اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، دانشگاه اصفهان، صص. 1-3.
مهدوی، غلامحسین و زمانی، رضا، 1397. تأثیر ویژگیهای فردی حسابرسان بر رضایت شغلی آنان. دانش حسابرسی، 18(71)، صص. 56-37.
نادری، فرح و صفرزاده، سحر، 1393. بررسی رابطه عدالت سازمانی، سامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جو سازمانی نوآورانه با توانمندسازی روانشناختی و رفتار مدنی سازمانی. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 15(2)، صص. 56-68.
Abzari, M., & Abbasi, R., 2011. Investigating Impact of Organizational Climate on Intention to Knowledge Sharing Behavior by Using Theory of Planned Behavior (TPB). Interdisciplinary journal of contemporary research in business, 2(12), PP. 121-134.
Agyemang, F.G., Dzandu, M.D. and Boateng, H., 2016. Knowledge sharing among teachers: the role of the Big Five Personality traits. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 46(1), pp. 64-84. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-12-2014-0066
Aisyah, L & Dewi, S.R., 2023. The Influence of Professional Ethics, Self Efficacy and Love of Money on Accounting Students' Interests in a Career in Taxation with Motivation as a Moderating Variable (Study on Accounting S1 Students at Muhammadiyah University of Sidoarjo). Journal of Islamic and Muhammadiyah Studies, 4, 1-11. 10.21070/jims.v4i0.1545
Borman, Walter C. & Motowidlo, Stephan J., 1997. Task Performance and Contextual Performance: The Meaning for Personnel Selection Research. Human Performance, 10(2), PP 99-109
Byrne, Zinta S., Stoner. Jason., Thompson, Kenneth R. and Hochwarter Wayne., 2005. The Interactive Effects of Conscientiousness, Work effort, and Psychological Climate on Job Performance. Journal of Vocational Behavior, 66(2), PP 326-338.
Chee W. Chow, Joanna L. Ho & Sandra C. Vera-Munoz., 2008. Exploring the Extent and Determinants of Knowledge Sharing in Audit Engagements. Asia-Pacific Journal of Accounting & Economics, 15:2, 141-160, DOI: 10.1080/16081625.2008.9720815
Chi, H. K., Yeh, H. R., & Chiou, C. Y., 2008. The mediating effects of internal marketing on transformational leadership and job performance of insurance salespersons in Taiwan. The Business Review, 11(1), PP 173-180
Conway, James M., 1999. Distinguishing Contextual Performance From Task Performance for Managerial Jobs. Journal of Applied Psychology, 84(1), PP 3-13.
Curtis, M. B., & Taylor, E. Z., 2018. Developmental mentoring, affective organizational commitment, and knowledge sharing in public accounting firms. Journal of Knowledge Management, 22(1), PP 142-161.
Fadhilah, I. A., Heriyadi., Daud, I., Shalahuddin, A., & Fahruna, Y., 2023. The Impact of Authentic Leadership toward Employee Performance through Work Engagement and Organizational Citizenship Behavior as Mediating Variable. Journal of Economics, Management and Trade, 29(1), PP 25-39.
Fındıklı, M. A., Yozgat, U., & Rofcanin, Y., 2015. Examining organizational innovation and knowledge management capacity the central role of strategic human resources practices (SHRPs). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 181, PP 377-387.
Ghanbari S, Mohammadi M. F. (2017). Analysis the role of professional ethics & psychological security on relationship between organizational justice & organizational voice. Ethics in Science &Technology; 12 (2):47-56. (In Persian).
Gupta, Bindu., 2008. Role of Personality in Knowledge Sharing and Knowledge Acquisition Behaviour. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 34(1).
Hakanen, J. J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B., 2006. Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology, 43, PP 495-513.
Hallberg, U. E., & Schaufeli, W. B., 2006. Same same” but different? Can work engagement be discriminated from job involvement and organizational commitment?. European Psychologist, 11(2), PP 119-127.
Huy, Quy N., Bagozzi, Richard P., Boss, Wayne., Sguera, F., 2010. Affective Enablers of Knowledge Sharing in a High Performance Hospital.
Katz, D., & Kahn, R. L., 1966. The social psychology of organizations. New York: Wiley
Kegans, M., 2009. Professional Ethics Levels. Health education research: Theory Practice, 19, PP 125-137.
Kim, T. Y., Hon, A. H. Y., and Crant, J. M., 2009. Proactive personality, employee creativity, and newcomer outcomes: a longitudinal study. J. Bus. Psychol. 24, 93–103. doi: 10.1007/s10869-009-9094-4
Liu, X., Zheng, X., Lee, B. Y., Yu, Y., & Zhang, M., 2023. COVID-19 and employee job performance trajectories: The moderating effect of different sources of status. Journal of Vocational Behavior, 142, PP 1-17. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2023.103862
Mesmer-Magnus, J. & DeChurch, L., 2009. Information Sharing and Team Performance: a Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology, 94(2), PP 535-546.
Motowidlo, S. J., & Keil, H. J., (2013). Job performance. In N. W. Schmitt, S. Highhouse, & I. B. Weiner (Eds.), Handbook of psychology: Industrial and organizational psychology, PP 82–103. John Wiley & Sons, Inc.
Nguyen, L., Umemoto, K., Kohda, Y., & Blake, J., (2015). Knowledge management in auditing: a case study in Vietnam. European Conference on Knowledge Management, PP 571-596.
Nonaka, I. and Takeuchi, H., (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press, New York.
Nouriyan M, Atashk M, Salem S, Jamshidzadeh Kyasrayy M., (2016). The impact of demographic factors on the possibility of observing professional ethics teaching in universities. Ethics in Science and Technology, 11(1), PP 85-94. (In Persian).
Parker, S. L., Jimmieson, N. L., & Amiot, C. E., (2010). Self-determination as a moderator of demands and control: Implications for employee strain and engagement. Journal of Vocational Behavior, 76(1), PP 52-67.
Peng, Yu-Ping., (2014). Job satisfaction and job performance of university librarians: A disaggregated examination. Library & Information Science Research, 36, PP 74–82.
Polanyi, M., 1985. Knowing and Being; London: Routledge & Kegan Paul. 1969. 10.
Ramadhan, D., (2019). The Effect of Personality Dimension on Organizational Citizenship Behavior and its Impact on Knowledge Sharing. International Journal Of Management And Economics Invention, 5(01), pp 1994-2002. https://doi.org/10.31142/ijmei/v5i1.01
Rodgers, W., Mubako, G.N., & Hall, L., (2017). Knowledge management: The effect of knowledge transfer on professional skepticism in audit engagement planning. Computers in Human Behavior, 70, PP 564-574.
Roth, Philip L, Purvis, Kristen L., & Bobko, Philip., (2012). A Meta-Analysis of Gender Group Differences for Measures of Job Performance in Field Studies. Journal of Management, 38(2), PP 719-739.
Rotundo, Maria, & Paul R. Sackett., (2002). Task The Relative Importance of Task, Citizenship, and Counterproductive Performance to Global Ratings of Job Performance: A Policy-Capturing Approach. Journal of Applied Psychology, 87(1), PP 66-80.
Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B., (2006). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement. Journal of Organizational Behavior, 25, PP 293–315.
Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M., (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and Psychological Measurement, 66(4), PP 701-716.
Ssonko DKW. (2010). Enhancing professionalization of human resource management in the public service in Africa. Available at: https://www.academia.edu/1594045/Enhancing_Pro fessionalization_of_Human_Resource_Managemen t_in_the_Public_Service_in_Africa. Accessed: 12 Jun 2018.
Teh, Pei-Lee Yong, Chen-Chen, Chong, Chin-Wei and Yew, Siew-Yong., (2011). Do the Big Five Personality Factors affect knowledge sharing behaviour? A study of Malaysian universities. Malaysian Journal of Library & Information Science, 16(1), PP 47-62.
Trivellas, panelPanagiotis, Akrivouli Zoe, Tsifora, Evdokia, Tsoutsa, Paraskevi., (2015). The Impact of Knowledge Sharing Culture on Job Satisfaction in Accounting Firms. The Mediating Effect of General Competencies. Procedia Economics and Finance, 19, PP 238-247.
Venkatesh, V., Davis, F. D., & Zhu, Y.,( 2022). A cultural contingency model of knowledge sharing and job performance. Journal of Business Research, 140, PP 202-219. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.07.042
Wang Chenhao, Chenhao Wang, Zhipeng Xue, Yang Zhou., (2021). CogNet: Bridging Linguistic Knowledge, World Knowledge and Commonsense Knowledge.
Yen, L, T, M., & Tung, L, V., 2021. Impact of knowledge sharing on public sector accounting innovation performance in Vietnam. HCMCOUJS-Economics and Business Administration, 13(1), PP 135-155.
Yener M, Yaldiran M, Ergun S. (2012). The effect of ethical climate on work engagement. Procedia -Social and Behavioral Sciences; 58: 724 – 733.