فهرست مقالات برحسب موضوع مشاوره و راهنمایی
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - مقایسه اثربخشی آموزش معنویتدرمانی و واقعیتدرمانی بر رفتار خودمراقبتی و افسردگی در بازماندگان کرونا
مریم پیروی مریم نصیردهقان نیلوفر طهمورسیمعنویت و ادراک واقعیت، نقش مهمی در سلامت زندگی فردی و اجتماعی دارند. هدف از این پژوهش، مقایسه اثربخشی معنویتدرمانی و واقعیتدرمانی بر رفتار خودمراقبتی، افسردگی در بازماندگان کرونا بود. روش: پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون _ پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود چکیده کاملمعنویت و ادراک واقعیت، نقش مهمی در سلامت زندگی فردی و اجتماعی دارند. هدف از این پژوهش، مقایسه اثربخشی معنویتدرمانی و واقعیتدرمانی بر رفتار خودمراقبتی، افسردگی در بازماندگان کرونا بود. روش: پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون _ پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه بازماندگان کرونا در سال 1400 بودند. 45 نفر از داوطلبین واجد شرایط به روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه وارد پژوهش شدند. سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی معنویتدرمانی و واقعیتدرمانی و گروه گواه(هرگروه پانزده نفر )قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه افسردگی(بک، 1966)، پرسشنامه رفتارهای خودمراقبتی مرتبط با کرونا(پویان فرد و همکاران ، 1399)استفاده شد. پیشآزمون، پس آزمون و پس از شش ماه پیگیری، انجام پذیرفت. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در محیط نرم افزار spss26‎ با سطح معناداری برابر 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: در پژوهش حاضر معنویتدرمانی و واقعیتدرمانی بر افسردگی (001/0P<) اثر کاهنده و بر خودمراقبتی (001/0=P) اثر افزاینده داشتند. اثر متقابل زمان*گروهها موجب کاهش افسردگی (001/0P<) و افزایش خودمراقبتی (001/0P<) نسبت به گروه گواه شد. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که اثربخشی واقعیتدرمانی بر خودمراقبتی، بیشتر از معنویتدرمانی و معنادار است(031/0 =P) و هر دو درمان نسبت به گروه گواه از اثر بخشی بیشتر و معناداری برخوردار بودند. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش ، معنویتدرمانی و واقعیتدرمانی بر کاهش افسردگی و افزایش خودمراقبتی در بازماندگان کرونا مؤثر بودند. پرونده مقاله