شناسایی عوامل موثر بر کیفیت ارزیابی از یادگیری دانشجویان در آموزش مجازی دوران کرونا: چالشها و راهکارها
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشینازنین بنی اسدی 1 , الهام کرمعلی زاده 2
1 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران شمال، ایران،
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی- دانشکده علوم انسانی- دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال
کلید واژه: آموزش عالی برخط(مجازی), سنجش الکترونیکی, ارزیابی یادگیری دانشجویان , کرونا (کوید- 19),
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در کیفیت ارزیابی از یادگیری دانشجویان در آموزش مجازی دوره کرونا در دانشکدههای فنی و مهندسی دانشگاه شهید بهشتی واقع در پردیس شهید عباسپور، انجام شده و با شناسایی عوامل، راهکارهایی ارائه کرده است. براي اين منظور پژوهشگر عاملها، ملاکها و نشانگرهاي مؤثر را از متون علمی استخراج و با استفاده از سه دور دلفي به تاييد گروه خبرگان(بیست تن از هیأت علمی دانشکدههای مذکور) رسانده است. طی این فرایند، 5 عامل، 16 ملاک و 34 نشانگر مؤثر در کیفیت این ارزیابی مورد تایید قرار گرفت. عوامل استخراج شده عبارتند از: نقشهای ارزشیابی (آشنایی اعضای هیأت علمی با انواع ارزشیابی و تاکید بر استفاده از ارزشیابی تکوینی در کنار ارزشیابی پایانی)، نحوه طراحی آزمون (استفاده از شیوه های مجازی ارزشیابی، تاکید بر استفاده از شیوه هایی که مانع سرقت ادبی شوند، طراحی سوالات متناسب با شیوه مجازی و متناسب با موضوع و محتوای آموزش ارائه شده به شیوه مجازی)، اهداف آموزشی مورد ارزشیابی (اهداف حوزه شناختی و روانی - حرکتی)، بازخورد نتایج (فراهم نمودن بازخورد نتایج پیشرفت برای دانشجویان و اساتید و فراهم نمودن اطلاعات لازم برای بهبود و اصلاح عملکرد دانشجویان و اساتید) و فناوری (ایجاد بستر و محیط مجازی مناسب برای برگزاری آزمونهای مجازی و ارائه پشتیبانی فنی).
The purpose of this study is identifying factors affecting the quality of online evaluation system of students' learning, during the COVID-19 pandemic in technical and engineering faculties of Shahid Beheshti University located in Shahid Abbaspur campus. For this purpose, the researcher has extracted affecting factors, criteria and indicators from literature review, modified and approved them by means of the expert group (20 faculty members) using three Delphi rounds. Based on the theoretical foundations and research findings, 5 factors, 16 criteria and 34 indicators affecting the quality of electronic evaluations were identified and confirmed. The extracted factors are: the roles of evaluation (faculty members' awareness of kinds of assessment due regard to formative assessment), the test design (designing exam questions, suitable to subject matter and content, also proper for online exam, which prevents plagiarism), the educational goals to be evaluated (the goals of the cognitive and the psycho-motor domain), feedback for the results (providing feedback on the progress results for students and professors and providing the necessary information to improve and correct the performance of students and professors) and technology (creating a suitable platform and virtual environment for holding online tests and providing technical support).
بازرگان هرندی، عباس(1380). ارزشیابی آموزشی.تهران: سمت.
بازرگان هرندی، عباس (1381). سالنامه پژوهش و ارزشیابی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
بنی¬اسدی، نازنین و اسحاقی، فاخته (1400). بررسی، ارزیابی و تلفیق آموزش مجازی (الکترونیکی) در آموزش عالی کشورهای مختلف جهان در دوران قبل و حین دوران کوید19 ( کرونا) با توجه به تجربه کوتاه مدت دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تهران شمال و ارائه الگوی مناسب جهت ارتقاء کیفیت در سال تحصیلی 1399-1400. طرح پژوهشی درون سازمانی برگزیده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
بنی¬اسدی، نازنین و اسحاقی، فاخته (1403). مروری بر تجارب آموزش عالی الکترونیکی (مجازی) و مسئله ارزشیابی کیفیت: با نگاهی به دوران کووید ۱۹ (کرونا) (راهنمای عملی). تهران: تیمورزاده نوین.
بلوم، اس. بی؛ انگلهارت، ام، دی؛ فرست، ای جی ، هیل،دبلیو. اچ؛ و کراتول، دی. آر (1362). طبقه¬بندی هدفهای پرورشی: کتاب اول: حوزه شناختی.ترجمه علی اکبر سیف و خدیجه علی آبادی. تهران: انتشارات رشد.تاریخ انتشار به زبان اصلی ، 1956.
خورشیدی، عباس و ملک شاهی راد، محمدرضا (1382). ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر یسطرون، 1382.
رضایی، علی محمد (1399). ارزشیابی از آموخته¬های دانشجویان در دوران کرونا: چالشها و راهکارها. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 16،(56) ، 214-179.
رضائي، مهناز و فدائي حيدري، زهرا (1400). روشها، چالشها و مشکلات ارزشیابی برخط در یادگیری زبان خارجی فرانسه، در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا: مورد مطالعه دانشگاه تبریز، ایران. پژوهش زبان و ادبیات فرانسه, دانشگاه تبريز.
رضایی، علی محمد، دلاور، علی، احدی، حسن و درتاج، فریبرز (1389). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ)، فصلنامه اندازهگیری تربیتی.1 (1).
روشنی علی بنه سی، حسن؛ فتحی واجارگاه، کورش و خراسانی، اباصلت (1396). چالشهای کیفیت ارزشیابی برنامه درسی دوره آموزش مجازی (مورد مطالعه: دانشگاه شهید بهشتی). مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 7 (18)، 29-52.
سفیدی، فاطمه، رجبی زاده میرک آباد، سمیه، انحاری، یوسف و رمضانی، معصومه (1401). میزان رضایت و کیفیت آزمونهای برخط از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی قزوین. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ، (22)، 139-133.
سیف، علی اکبر (1386). اندازه¬گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی.تهران: دوران، 1386.
صمدی پور، اعظم؛ بنی اسدی، نازنین و کاوسی، اسماعیل (1401). شناسایی عوامل مؤثر درارزشیابی کیفیت آموزش در دانشگاه و ارائه مدل مناسب. فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی. ش40، دوره 12.
عباسی کسانی، حامد، شمس مورکانی، غلامرضا، سراجی، فرهاد و رضایی زاده، مرتضی(1398). ابزارهای ارزشیابی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی. فصلنامه رشد فناوری، 16، (61).
عظیمی، سید امین، زمانی، بی بی عشرت و سلیمانی، نسیم (1395). بررسی کیفیت نظام ارزیابی عملکرد دانشجویان در آموزش مجازی ایران و روسیه. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(3)،223-214.
معظمی، مجتبی؛ محمدخانی، کامران؛ دلاور، علی و داودی، محمد (2018). شناسایی ابعاد و مؤلفه¬ها¬ی ارتقای کیفیت آموزشی درآموزشکده¬های سما دانشگاه آزاد اسلامی و تعیین سهم هر یک از آن¬ها. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(33)، 105-126.
Altbach, P. G., & de Wit, H. (2020). Responding to COVID-19 with IT: A transformative moment? International Higher Education, 103, 3–4.
Baleni, Zwelijongile Gaylard (2015). Online formative assessment in higher education: Its pros and cons. Electronic Journal of e-Learning, Volume 13, Issue 4, 2015.
Balula, Ana& Moreira, António (2014) . Evaluation of Online Higher Education: Learning, Interaction and Technology . New York: Springer International Publishing.
Bilen, Eren & Matros, Alexander (2021). Online cheating amid COVID-19. Journal of Economic Behavior and Organization, 182, 2021,196-211
Castle, S.R., Author,C. & Mcguire, C.J. (2010). An analysis of student self-assessment of online, blended, and face-to-face learning environments. Implications for Sustainable Education Delivery, 3(3):36-40. https://doi.org/10.5539/ies.v3n3p36
Chan, Roy Y. , Bista, Krishna & Allen, Ryan M. (2021) Routledge Studies in Global Student Mobility- Online Teaching and Learning in Higher Education during COVID-19_ International Perspectives and Experiences.NY: Routledge.
Chaudhary S. & Niradhar D. (2013). Assessment in Open and Distance Learning System (ODL): A Challenge. Journal of Open Praxis, 2013; 3:207-216.
Fox, K., Bryant, G., Srinivasan, N., Lin, N., & Nguyen, A. (2020, October 6).. Tyton Partners
Gamage, Kelum A.A., Silva, Erandika K. de, Gunawardhana, Nanda. (2020). Online Delivery and Assessment during COVID-19: Safeguarding Academic Integrity. Education Science,10(11), 301; https://doi.org/10.3390/educsci10110301
Govindarajan, Vijay & Srivastava, Anup (2020). What the Shift to Vitual Learning Could ¬ Mean for the Future of Higher Education. Harvard Business Review,March 31, available at hbr.
Islam, Zahirul; Rahman, Mostafizur & Islam, Kabirul. (2013). Online Examination System in Bangladesh context. International Journal of Science, Environment and Technology, Vol. 2, No 3, 2013, 351 – 359.
Kearns, Lorna R. (2012). Student Assessment in Online Learning: Challenges and Effective Practices. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, Vol. 8, No. 3, September 2012.
Khan, Sarah, Azim Khan, Rashid.(2019). Online assessments: Exploring perspectives of university student. Education and Information Technologies, (2019) 24:661–677.
Leiber, Theodor (2019). A general theory of learning and teaching and a related comprehensive set of performance indicators for higher education institutions, Quality in Higher Education, 25:1, 76-97.
Madani Hosseini, Mahsa; Egodawatte, Gunawardena, Ruzgar, Nursel Selver. (2021) Online assessment in a business department during COVID-19: Challenges and practices. The International Journal of Management Education, Volume 19, Issue 3, November 2021, 100556
Mgutshini, Tennyson, Oparinde, Kunle and Govender, Vaneshree(2021). Covid-19_ Interdisciplinary Explorations of Impacts on Higher Education. African Sun Media under the SUN PRESS imprint.
Ruhe, Valerie& Zumbo, Bruno D. (2008). Evaluation in Distance Education and E-Learning_ The Unfolding Model, New York:The Guilford Press.
Taylor institute(2021). Retrieved from https://taylorinstitute.ucalgary.ca/resources/five-principles-for-meaningful-online-assessment
Vlasceanu.l, Grunberg. L. & parlea, D. (2004). Quality Assurance and Accreditation: A Glossary of Basic Terms and Definitions; Bucharest، UNESCO – CEBRS، paper on higher ducation. http:// www. cepesro/ publications/ Defavlt. html.