بررسی کاربرد قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقاءکیفیت برنامه درسی دانشگاهی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفرامرز ملکیان 1 , سوزان عارضی 2 , مریم اسلام پناه 3
1 - دانشیار و معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرمانشاه
3 - استادیار و مدیرگروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
کلید واژه: کیفیت, برنامه درسی, آموزش عالی, فناوری اطلاعات و ارتباطات, عناصر برنامه درسی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربرد قابلیتهای فناوری اطلاعات وارتباطات در ارتقاء کیفیت برنامه درسی دانشگاهی از دیدگاه متخصصین بااستفاده از الگوی کیفیت برنامه درسی فرانسیس کلاین 4طراحی و اجرا شدهاست. این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماریاین تحقیق شامل کلیه اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری در رشتههایبرنامهریزی درسی و تکنولوژی آموزشی دانشگاههای تهران )شهید بهشتی،علامه طباطبائی، تربیت مدرس، تربیت معلم، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات( میباشد که از بین آنها تعداد پنجاه و چهارنفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهشپرسشنامه محقق ساختهی نه مولفهای بوده که شامل )هدف، محتوی،فعالیتهای یادگیری، نقش معلم، مواد و منابع، گروهبندی، مکان، زمان،سنجش( و چهل و دو گویه در مقیاس لیکرت میباشد که پس از تدوین، روایی آن مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق فرمول آلفای کرونباخ0/960محاسبه گردید. جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی واستنباطی )فراوانی، درصد، میانگین، آزمونهای خیدو، fفیشر وآزمونتعقیبی دانکن( استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در هر نهمولفه، میانگین پاسخهای شرکت کنندگان بیشتر از حد متوسط بوده و مولفهاول با میانگین 4/1852و مولفه دوم با میانگین 3/6806به ترتیب دارایبیشترین و کمترین کاربرد میباشند و نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان دادکه بین کاربرد قابلیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در نه مولفه آزمونشده اختلاف معناداری وجود دارد
This study is to Survey the applying methods of ICT in the Improvingquality of lesson plans in the light of experts’s ideas by using themodel of Franiss Clain’s lesson plan quality.This study is based onthe descriptive, researching method. The statistical society of studyincludes whole the scientific members, and Dr. Scholars ofinstructional technology of Tehran university (Shahid Behshti,Alameh Tabatabai, Tarbeiat Modares, Tarbeiat Moalem, Tehranuniversity, Azad university, the center of science and researches).Among them, there are 54 persons who are chosen occasionally as amodel. The means of research is a questionnaire which is provided byauthor including 9 items, such as (goal, content, learning actions,Therole of teacher, resources, classification, the place, time.measurement), there are 42 cases in the likert comparison which areprovided after narration, and its consistency is calculated by aCronbakh 0/960. In order to examine data, the statistical, descriptive,deductive methods are used (frequency, percentage, middle, Khi Duexam, fisher f, Duncken following exam). The results show that inevery 9 item, the middle of answers is higher than middle, the firstitem has 4/1852 middle, the second item has the middle of 3/6806,which are used the most and the least application respectively, theresults of variance exam show there is a deep difference between theapplication of ICT in 9 items of exam
_||_