بررسی عملکرد یادگیری دانش آموزان ناتوان یادگیری خاص بر اساس مدل ساختاری مهارتهای عصب روان شناختی کنشهای اجرایی مغز
محورهای موضوعی : علوم تربیتیهادی تقی زاده 1 , امان اله سلطانی 2 , حمد اله منظری توکلی 3 , زهرا زین الدینی میمند 4
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - استاد یار گروه روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران(نویسنده مسئول). soltanimani@yahoo.com
3 - استاد یار گروه روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4 - استاد یار گروه روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: بازداری پاسخ, واژگان کلیدی: انتقال, بروز رسانی, برنامه ریزی- سازماندهی, عملکرد پیوسته,
چکیده مقاله :
از آنجا که عوامل مؤثر بر سبب شناسی اختلال یادگیری خاص بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است، ضرورت شناسایی و مطالعه کنش های اجرایی در اختلال یادگیری خاص بیشتر احساس می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مهارت های عصب روان شناختی(انتقال، بازداری، بروزرسانی، عملکرد پیوسته و برنامه ریزی- سازماندهی) در پیش بینی عملکرد یادگیری دانش آموزان ناتوان یادگیری بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. به همین منظور تعداد 116 دانش آموز ناتوان یادگیری مقطع ابتدایی با روش نمونه گیری تصادفی با استفاده از آزمونهای هوش کودکان و کسلر، ریاضی کی مت، آگاهی واج شناختی، اختلال نگارش انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری مؤلفه های عصب روان شناختی کنش های اجرایی در این پژوهش عبارتند از: آزمون ویسکانسین، تکلیف پیچیده استروپ، آزمون برج لندن، آزمون حافظه فعال و آزمون عملکرد پیوسته. برای بررسی توان پیش بینی عملکرد تحصیلی از طریق متغیرهای مستقل پژوهش و تبیین واریانس عملکرد تحصیلی از مدل ساختاری لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که از میان کارکردهای اجرایی، متغیر بازداری پاسخ و حافظه فعال سهم بیشتری در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان ناتوان یادگیری در حوزه خواندن، نوشتن و ریاضی دارند. کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ، حافظه فعال به عنوان یک فعالیت شناختی در یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضیات ضروری است. بنابراین توجه به ظرفیت و کارایی حافظه فعال و بازداری پاسخ یادگیرندگان بر کارامدی فرآیند آموزش و طراحی و ارائه مواد آموزشی که هدف نهایی همه آنها ایجاد، گسترش یا تسهیل یادگیری است، اثرات مثبت می گذارد.
Due to the fact that the factors affecting the knowledge of the specific learning disorder are very little considered, the necessity of identifying and studying the actions in the particular learning disorder is felt moreThe aim of the study was to investigate the role of executive functions (transfer, retention, update, continuous operation and Planning Organization) in predicting the performance of students with learning disabilities were learning. For this study, 116 primary school students with learning disabilities were selected by random sampling. Measuring instruments used in this study include: WCST, Stroop complex task, Tower of London, working memory test and CPT. To be independent variables predicting academic performance through research and variance explanation of academic performance LISREL structural equation modeling was used. The results showed that among the executive functions, variable response inhibition and working memory more contributions in predicting academic performance of students with learning disabilities in reading, writing and math are. Conclusion: executive functions response inhibition, working memory as a cognitive activity in learning reading, writing and mathematics is essential. Thus, according to the capacity of working memory and response inhibition learners efficient process design and provide training and educational materials that the ultimate goal of all of them create, expand or facilitate learning, provide positive effects.
_||_