بررسی علل افت تحصیلی دانشجویان رشته های غیر زبان در درس زبان انگلیسی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان(کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی)
کلید واژه: افت تحصیلی, زبان, یادگیری,
چکیده مقاله :
چه عواملی بر یادگیری تأثیر منفی می گذارند؟ چگونه می توان شرایطی ایجاد کرد تا زمینه حذف و یا تقلیل اثر این عوامل فراهم گردد؟ اهمیت یادگیری زبان انگلیسی بر هیچ کس پوشیده نیست. این درس با عنوانهای زبان تخصصی، زبان عمومی و گاهاً زبان پیش برای همه دانشجویان ارائه می شود. ولی واقعیت امر نشان می دهد که اکثر دانشجویان در یادگیری آن افت داشته اند و در این مورد شکایتهای زیادی به گوش م یرسد. از آنجایی که عوامل زیادی در این زمینه م یتوانند تأثیرگذار باشند، تحقیق حاضر به بررسی عواملی چند که به نظر محقق می تواند بر افت تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی در بین دانشجویان رشته های غیرزبان موثر باشد می پردازد و در این رابطه تعداد شش فرضیه را مطرح نموده است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان رشته های غیرزبان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان می باشد که برای تحقیق هدف فوق نمونه ای به حجم 220 نفر از دانشجویان مذکور انتخاب شدند و آزمون روی آنها اجرا گردید سپس با حذف پاسخنامه های ناقص (29 عدد) این نمونه 220 نفری به 191 نفر تقلیل یافت (42 نفر دانشجوی افتاده و 149 نفر دانشجوی پاس کرده). ابزار تحقیق پرسشنامه 36 گویه ای بود که دارای 5 زیر مقیاس 1(، 2، 3، 4 و 5) به نشانه های تأثیر خیلی کم، تأثیر کم، تاثیر متوسط، تأثیر زیاد و تأثیر خیلی زیاد می باشد که تاثیر عوامل مؤثر بر افت تحصیلی را می سنجد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t برای مقایسه میانگین دو گروه استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان م یدهد که عواملی مانند مشکلات مالی خانواده، کمبود امکانات آموزشی و کتب درسی و کمبود اساتید با تجربه در افت تحصیلی دانشجویان در درس زبان تأثیر چندانی ندارند ولی عوامل نبود انگیزه و علاقه کافی، عدم برنامه ریزی آموزشی مناسب و مشکلات محیطی اجتماعی بر افت تحصیلی دانشجویان در درس زبان تأثیر دارند.
Which factors have negative effect on learning?How can we creat an atmosphere by which we can omit or lower the effect of these factors? We cant ignore the importance of English at all. This subject has been presented for all university students under the titles of technical,general,and basic Englis.In fact, we can say that most of the students have not been successful in learning English.There are a lot of complaints about it. Since there are many factors in students English lesson degradation,the present research considers six hypothesis that may affect students degradation in English. The statistical population of the research includes Ghuchan Azad Islamic University non-English major students.The sample number included 220 students.After testing them,then excluding the uncomplete answer sheets ( 29 in number), the sample number was decreased to 191(42 students failed the course,and 149 passed it ). The research instrument was a 36 item questionaire with the following 5 sub-scales : very low effect low effect moderate effect high effect very high effect To analyze the data and compare the average of the two groups, the T test was used. The results showed that factors such as family financial problems,lack of educational facilities and lack of experienced teachers have not such a great effect on students degradation in English lesson,but factors such as lack of enough motivation,lack of proper educational planning and sociaenvironmental problems mostly affect the students' degradation in English lesson.