رابطه بین اضطراب، خودباوری تحصیلی با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان بجنورد
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
کلید واژه: اضطراب, دانشجویان, انگیزش پیشرفت تحصیلی, خودباوری تحصیلی,
چکیده مقاله :
به اعتقاد روانشناسان انگیزش پیشرفت، اشتیاق یا تلاش و کوششی است که فرد برای دستیابی به یک هدف و یا تسلط بر روی اشیاء، امور، افراد، اندیشه ها و رسیدن به یک معیار متعالی از خود ابراز می دارد. پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین اضطراب، خودباوری تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان بجنورد پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان بجنورد در سال تحصیلی 93 – 92 میباشد، که تعداد آنها5500 نفر است. از این تعداد 40 دانشجوی دختر و 40 دانشجوی پسر به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه اضطراب کتل، پرسشنامه سبک های مطالعه انتوایستل و تایت(1995)، پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی مک اینرنی و وینکالایر (1994) که در ایران پایایی آن 80/0 به دست آمده بود، استفاده شده است.روش پژوهش با توجه به ماهیت پژوهش همبستگی بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون T استفاده شده است. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد که بین اضطراب و انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان رابطه معناداری در سطح(01/0P<) وجود دارد. همچنین بین خودباوری تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری در سطح (01/0P<) وجود دارد. اما بین جنسیت و انگیزش پیشرفت تحصیلی و همچنین جنسیت و اضطراب تفاوت معناداری وجود ندارد.
Psychologists believe that achievement motivation is a desire or endeavor that a person do to achieve a goal or mastery over objects, things , people, ideas and achieveing to a higher standard. This study examined the relationship between anxiety, educational self-assurance and academic achivement motivation of students' of Payam Noor univercity in Bojnoord. The research population included all students of Payam Noor univercity in Bojnoord who were busy studying during the second of 2012-2013. That their number are 5,500.Of this number 40 female students and 40 male students as a sample were selected randomly. to collect data in this study Anxiety questionnaire of kattle, study styles questionnaire of Antvaystle and Tait (1995 ) , educational achievement motivation questionnaire Mak einery and Vinkalaer (1994 )that their Coefficient of reliability was 0.80 The method of Research Due to the nature of it was correlation. For analysis of data used of Pierson correlation test and T test. The finding from this research showed that there is a significant difference between anxiety and achievement motivation in students in (p<0/01) level . Also there is a significant difference between educational self-assurance and achievement motivation in students in (p<0/01) level. But there is not any significant difference between sexuality and achievement motivation. Also there is not any significant difference between sexuality and anxiety.