ارزیابی درونی و برونی درون- دانشگاهی گروه آموزشی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
کلید واژه: کیفیت, ارزیابی درونی, اعتبارسنجی, ارزیابی برونی درون- دانشگاهی, گروه فلسفه تعلیم و تربیت,
چکیده مقاله :
ساز و کار ارزشیابی وسیلهای است که بدون استفاده از آن فعالیتهای آموزشی صرفاً رها کردن تیر در تاریکی خواهد بود. استفاده از آن نیز، آگاهی از کژیها، کاستیها و نواقص نظام را به دنبال دارد. این ساز و کار به دو صورت درونی و برونی انجام میگیرد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی- تحلیلی میباشد و هدف آن، انجام ارزیابی درونی و برونی درون- دانشگاهی گروه آموزشی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران است. در انجام آن از ابزارهای کمی (پرسشنامه) و کیفی (مصاحبه و مشاهده) بهره گرفته شده است. جامعه مورد مطالعه شامل پنج زیرجامعه: 1. مدیران گروه (فعلی و قبلی)؛ 2. اعضاء هیأت علمی؛ (5 عضو)؛ 3. دانشجویان (24 دانشجوی کارشناسی ارشد و 11 دانشجوی دکتری)؛ 4. دانش آموختگان؛ (24 دانش آموخته با مدرک کارشناسی ارشد و 16 دانش آموخته با مدرک دکتری)؛ و 5. کارفرمایان (25 کارفرما) است که با توجه به کوچک بودن جامعه مورد مطالعه و جهت بررسی عمیق آن سرشماری کامل انجام گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد، میزان مطلوبیت عوامل شش گانه مورد ارزیابی در هر دو مرحله با یکدیگر مطابقت دارند. بنابراین ارزیابی برونی درون دانشگاهی، نتایج ارزیابی درونی را تأیید میکند.
Evaluation mechanism is an instrument without which educational activities are merely “blind shootings“. Making use of such mechanisms will result in an increased understanding of the flaws and deficiencies. Evaluation mechanism is of two kinds: internal and external. The present study in an applied one and the research method it employs is descriptive-analytical. In the study, quantitative tools (questionnaire) and qualitative ones (interview and observation) are used. The population consists of: 1. heads of department (previous and current) 2. Faculty members (No, 5) 3. Students (No, 24 MA and 11 PhD) 4. Graduates (No, 24 MA and 16 PhD) 5. Employers (No, 25). Since the sample was small, to make an in-depth examination, a complete census was conducted. Attained results indicate the extent of desirability of the evaluated factors at the internal and intra-external university evaluations is accordance together.