نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در رابطه بین کمالگرایی و صفات شخصیت با استرس تحصیلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفاطمه پهلوان زاده 1 , محبوبه خنشان 2 , محمدرضا تمنایی فر 3
1 - گروه روانشناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه کاشان. کاشان. ایران
2 - گروه روانشناسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه کاشان .کاشان. ایران
3 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
کلید واژه: استرس تحصیلی, کمال گرایی, صفات شخصیت, اشتیاق تحصیلی, دوره متوسطه دوم,
چکیده مقاله :
بر اساس پژوهشهای گوناگون، دانشآموزان در زمان تحصیل، استرس زیادی را متحمل میشوند. استرس تحصیلی اگر شدت یابد یا ادامه پیدا کند، در زمینه سلامت روانی و بهزیستی، مشکلاتی را ایجاد میکند. لذا لازم است عوامل مؤثر بر استرس تحصیلی بررسی شود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تبیین استرس تحصیلی بر اساس کمال گرایی و صفات شخصیت با میانجیگری اشتیاق تحصیلی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان به تعداد 6470 نفر بودند. 400 دانش آموز ( 200 پسر و 200 دختر) با روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا (SLSI) ، پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی فراست (MPS) ، پرسشنامه ویژگی های شخصیت نئو (NEO-FFI) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (AES) پاسخ دادند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد، الگوی پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین، نتایج نشان داد که، بین کمال گرایی، صفات شخصیت و اشتیاق تحصیلی با استرس تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج تحلیل مسیر نشان داد که، اشتیاق تحصیلی در رابطه بین کمالگرایی و باز بودن به تجربه با استرس تحصیلی نقش میانجی دارد. یافته های پژوهش حاضر دارای تلویحات کاربردی برای روانشناسان تربیتی و مشاوران مدرسه جهت مداخله های آموزشی پیشگیرانه برای کنترل و پیشگیری از استرس تحصیلی دانش آموزان است.
According to various researches, students suffer a lot of stress during their studies. Academic stress, if intensified or continued, causes problems in the field of mental health and well-being. Therefore, it is necessary to investigate the factors affecting academic stress. Therefore, the present study was conducted with the aim of explaining academic stress based on perfectionism and personality traits with the mediation of academic enthusiasm.The current research was of a descriptive-correlation type. The statistical population of the research included all 6470 male and female secondary school students of Kashan city. 400 students (200 boys and 200 girls) were selected by cluster sampling method and were administered the Godzilla Academic Stress Questionnaire (SLSI), the Frost Multidimensional Perfectionism Questionnaire (MPS), the Neo Personality Personality Questionnaire (NEO-FFI) and the questionnaire Fredericks et al (AES) responded.The evaluation of the proposed model was done using structural equation modeling. The results showed that the proposed model has an acceptable fit. Also, the results showed that there is a significant relationship between perfectionism, personality traits and academic enthusiasm with academic stress. In addition, the results of the path analysis showed that academic enthusiasm plays a mediating role in the relationship between perfectionism and openness to experience with academic stress. The findings of the present research have practical implications for educational psychologists and school counselors for preventive educational interventions to control and prevent academic stress of students