اعتبار یابی الگوی ارزشیابی برنامه درسی دین وزندگی متوسطه با تآکید بر نظریه سازنده گرایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیشهلا حریری مقدم 1 , عباس قلتاش 2 , صدیقه محمدجانی 3
1 - دانشجوی دکترای برنامه درسی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.haririmoghaddam@gmail.com
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.(نویسنده مسئول) gholtash@yahoo.com
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد صفا شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران.
کلید واژه: برنامه درسی, اعتبار یابی ارزشیابی, دین و زندگی متوسطه, نظریه سازندهگرایی,
چکیده مقاله :
ابزار اعتبار یابی جهت ارزشیابی برنامه درسی عواملی متفاوت دارد. با انتخاب رویکرد و شیوه های نوین می توان در اکثر عوامل تآثیر گذار بود . بر اساس نظریه سازنده گرایی همه دانش ها ساختنی و نسبی اند . یادگیری فرایند ساخت دانش است . هدف اثر بخشی ساختن گرایی در تقویت حل مسئله ، تفکر انتقادی ، تجزیه وتحلیل ، آفرینش و ارزشیابی است. نوع روش تحقیق :توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه آماری :کلیه معلمان درس دین وزندگی متوسطه دوم ومدیران مدارس قرآنی اعم از زن و مرد که در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران درسال تحصیلی۱۴۰۲-۱۴۰۱ مشغول به فعالیت بودند،. روش نمونهگیری نمونه 213 نفری ازمشارکت کنندگان این دوره به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته برگرفته از مبانی نظری انجام گرفته، شیوه تحلیل داده ها : آزمون معادلات ساختاری بوده روایی و پایایی با ازمون الفای کرونباخ تایید شد . روش تجزیه تحلیل داده های آزمون معادلات ساختاری بوده . نتایج بدست آمده : 1-عوامل علی موثر بر مدل شامل قابلیت برنامه درسی طراحی شده در تحقق اهداف برنامه، 2-عوامل مداخلهگر: الزام وجود معلم راهبر، 3-عوامل راهبردی : ایجاد محیط سوال برانگیز، 4-عوامل زمینهای : فراهم کردن فرصتهای یادگیری در فراگیران، 5-پیامدها : ایجاد روحیه پرسشگری در فراگیران،می باشد. مسیرها و روابط علی بین سازههای بیرونی و داخلی در اعتبار سنجی با روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت.
The accreditation tool for curriculum evaluation has different factors. By choosing new approaches and methods, you can be influential in most factors. According to the theory of constructivism, all knowledge is constructive and relative. Learning is the process of building knowledge. The objective of the effectiveness of constructivism is to strengthen problem solving, critical thinking, analysis, creation and evaluation. Type of research method: descriptive and correlational. Statistical sample: All secondary school religion and life teachers and Quranic school principals, both male and female, who were working in second secondary schools in Tehran in the academic year of 1402-1401. Sampling Method A sample of 213 participants of this course was selected by random cluster method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on the theoretical foundations, and the method of data analysis was the structural equation test, and its validity and reliability were confirmed by Cronbach's alpha test. The method of analyzing the test data is structural equations. The obtained results: 1- Causal factors affecting the model, including the ability of the curriculum designed to achieve the goals of the program, 2- Intervening factors: the requirement of a teacher leader, 3- Strategic factors: creating a questionable environment, 4- Background factors: providing opportunities Learning in learners, 5-consequences: creating a questioning spirit in learners. Paths and causal relationships between external and internal constructs were confirmed in validation by confirmatory factor analysis
_||_