بررسی میزان توجه به مولفه های حقوق کودک درکتب درسی پایه پنجم ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیاکرم تفرشی نژاد 1 , نسرین قنبری 2 , عطیه انجامی 3
1 - کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگارامام خمینی(ره)شهرری،تهران، ایران
2 - استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره)شهرری. تهران، ایران.
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، تهران، ایران.
کلید واژه: تحلیل محتوا, حقوق کودک, کتاب های درسی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق تحلیل محتوای مولفه های حقوق کودک کتب پنجم ابتدایی بود. روش تحقیق تحلیل محتوا و از نوع کمی بود و کتابهای مطالعات اجتماعی، هدیه آسمانی و فارسی پایه پنجم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها چک لیست محقق ساخته جهت سنجش مولفه های حقوق فردی، اجتماعی و خانوادگی بود. ضریب پایایی ابزار براساس فرمول ویلیام اسکات(۱۹۹۵)، ۰/۸۵ بود. جهت تحلیل داده ها از روش آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان توجه به مولفه های حقوق کودک در کتب مورد مطالعه بدین شرح است که؛ در زمینه شاخص های مولفه حقوق فردی کودکانحق هویت و کرامت انسانی رتبه اول بیشترین توجه؛ و حق کودکان اقلیت رتبه آخر کمترین توجه قرار دارند. در مورد حقوق خانوادگی شاخص حق نظارت و دخالت والدین رتبه اول بیشترین توجه؛ و ورود به دادگاه صالحه با وجود مشکلات رتبه آخر کمترین توجه قرار دارند و در نهایت در زمینه حقوق اجتماعی حقوق فرهنگی در رتبه اول بیشترین توجه؛ و حقوق کودکان معلول و حقوق قضائی کودک رتبه آخرکمترین توجه قرار دارند.
The aim of the research was to determine the level of attention paid to the components of children's rights in fifth grade textbooks. The research method was content analysis and the statistical population of social studies books, Hadih Asemani and Farsi of the fifth grade. The data collection tool was a researcher-made checklist to measure the components of individual, social and family rights. The reliability coefficient of the tool was 0.85 based on William Scott's formula (1995). Shannon's entropy method was used to analyze the data. The results showed that the amount of attention paid to the components of children's rights in the studied books is as follows: In the field of indicators of the individual rights component of children, "the right to identity and human dignity", the first rank is the most attention; and "minority children's rights" are the last rank of the least attention. Regarding family rights, the index "right to parental supervision and intervention" ranks first, the most attention; and "entering the competent court despite the problems" are the last rank of the least attention, and finally, in the field of social rights, "cultural rights" are the first rank of the most attention; And "rights of disabled children and judicial rights of children" are ranked the least attention.
_||_