پیش بینی رویکردهای یادگیری دانشجویان بر اساس تصورات از یادگیری، باورهای معرفت شناختی علمی و خودکارآمدی یادگیری
محورهای موضوعی : علوم تربیتیداود کاظمی فرد 1 , فرزانه میکائیلی منیع 2 , علی عیسی زادگان 3
1 - کارشناسی ارشد- دانشگاه ارومیه
2 - دانشیار -گروه روانشناسی تربیتی- دانشگاه ارومیه
3 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه
کلید واژه: رویکردهای یادگیری, تصورات از یادگیری, باورهای معرفتشناختی علمی, خودکارآمدی یادگیری.,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش پیشبینی رویکردهای یادگیری بر اساس تصورات از یادگیری، باورهای معرفتشناختی علمی، خودکارآمدی یادگیری در میان دانشجویان رشتههای علوم پایه دانشگاه ارومیه بود. روش تحقیق، توصیفی – از نوع همبستگی بود. بدین منظور تعداد 328 نفر (157 دختر و 171 پسر)، از دانشجویان رشتههای علوم پایه بر اساس جدول مورگان و کرجسی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای تصورات از یادگیری ((لی، جانسون و تسای، 2008)، باورهای معرفتشناختی علمی ((کانلی، پینتریچ، وکاری و هریسون، 2004)، خودکارآمدی یادگیری (لین و تسای، 2013)، و رویکردهای یادگیری (لی، و همکاران، 2008)، جهت جمعآوری دادههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین رویکردهای سطحی و عمقی با تصورات یادگیری غیرمولد و سازنده رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0p<). همچنین، بین رویکردهای سطحی با مولفههای یقین و اطمینان رابطه مثبت معنادار و با مولفههای توجیهپذیری و پیشرفت رابطه منفی معنادار (05/0p<)؛ و بین رویکردهای عمقی با مولفههای توجیهپذیری و پیشرفت رابطه مثبت معنادار و با مولفههای یقین و اطمینان رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0p<). علاوه بر این، بین رویکردهای سطحی با همه مولفههای خودکارآمدی یادگیری رابطه منفی معنادار (05/0p<) و بین رویکردهای عمقی با همه مولفههای خودکارآمدی یادگیری رابطه مثبت معناداری مشاهده گردید (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که رویکردهای یادگیری دانشجویان میتواند به وسیله مولفههای تصورات از یادگیری، باورهای معرفتشناختی علمی و خودکارآمدی یادگیری به شکل معناداری پیشبینی شود.
The purpose of this study was to investigate the Predicting learning approaches Based on conceptions of learning, scientific epistemological beliefs, learning self-efficacy among students of basic sciences at Urmia University.For this purpose, 328 people (157 girls and 171 boys) were selected from basic science students by stratified random sampling and Learning Imagination ,Scientific Epistemological Beliefs , Learning self-efficacy, and learning approaches questionnaires were used to collect research data. The results showed that there is a positive and significant relationship between superficial learning strategies with the unproductive (static) component of perceptions of learning and between deep learning strategies with the component of constructing perceptions of learning. there is a positive and significant correlation between superficial learning approaches and the components of scientific epistemological beliefs and certainty and a significant negative correlation with the components of justification and progress; and there is a positive and significant relationship between deep learning approaches with the components of justification and development of scientific epistemological beliefs and a negative and significant relationship with the components of certainty and certainty of epistemological beliefs.In addition, a negative and significant relationship was observed between superficial learning approaches and all components of learning self-efficacy and a positive and significant relationship was observed between deep learning approaches and all components of learning self-efficacy,the results of the present study indicate the importance and role of motivational and cognitive variables in strengthening and improving the use of learning approaches, which in the process of motivation and scientific learning reveals useful implications for students.