رابطه بین خودکارآمدی، شادکامی، رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی درک شده با انگیزه پیشرفت تحصیلی مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد بندرانزلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیکریم کیاکجوری 1 , طاهر تیزدست 2
1 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، انزلی، ایران.
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
کلید واژه: خودکارآمدی, شادکامی, انگیزه پیشرفت تحصیلی, رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی درک شده,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی، شادکامی، رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی ادراک شده با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. جامعه آمـاری مورد نظر این پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی است. نمونه مورد نظر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب کردیم؛ و برای تعیین حجم نمونه در این تحقیق از جدول مورگان استفاده شده است که تعداد نمونه را برای جامعه با فراوانی 3500 نفر، 246 نفر می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد می باشد؛ که از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، شادکامی آکسفورد (1989)، رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985)، حمایت اجتماعی درک شده در دو مقیاس (خانواده و دوستان) پروسیدانو و هلر (1986)، انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1989) استفاده گردیده است. پس از جمع آوری پرسشنامه برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ برای هرکدام از مولفه های استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و نیز آزمون پیرسون و رگرسیون همزمان از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج آزمون نشان داد که بین متغیرخودکارآمدی با انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد؛ بین متغیر شادکامی با انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد؛ بین متغیر رضایت زندگی با انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد؛ بین متغیر حمایت اجتماعی درک شده با انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد.
The purpose of this research is investigate the relationship between self-efficacy, happiness, life satisfaction and perceived social support with students academic achievement motivation. The statistical society of this study is university students of Bandar Anzali branch. Appropriate sample selected by sampling method, Morgan's table used to determine the sample size in this study that the number of samples are 246 people for the community with a frequency 3500 people. The data collection tool is a valid questionnaire. Using questionnaires self-efficacy Sherer et al (1982), happiness Oxford (1989), life satisfaction of Diener et al. (1985), perceived social support (family and friends) Prosidano and Heller's (1986) and achievement motivation Wallerand et al (1989). After collecting the questionnaire, Cronbach's alpha was used to measure reliability for each of the factors. SPS software has been used to analyze data for descriptive statistics, Pearson test and simultaneous regression. The test results showed that there is a positive and significant relationship between self-efficacy variable and academic achievement motivation; There is a positive and significant relationship between happiness variability and academic achievement motivation; There is a positive and significant relationship between life satisfaction variable and academic achievement motivation; There is a positive and significant relationship between the perceived social support variable and academic achievement motivation.
_||_